Jak zapytać o wyniki rekrutacji? Po jakim czasie się kontaktować?

Jak zapytać o wynik rekrutacji?

Po rozmowie kwalifikacyjnej rekruter powinien poinformować Cię o terminie ogłoszenia ostatecznych wyników. Jeśli tego nie zrobi, jeszcze przed zakończeniem spotkania zapytaj go, kiedy możesz spodziewać się odpowiedzi. Dzięki temu zyskasz przynajmniej punkt odniesienia.

Jeżeli rekruter nie skontaktuje się z Tobą w zadeklarowanym terminie, możesz na własną rękę nawiązać z nim kontakt. Pamiętaj jednak, aby nie spieszyć się z taką decyzją. Najlepszym kanałem komunikacji okaże się wówczas e-mail. Wzór takiej wiadomości znajdziesz w dalszej części artykułu.

Ile czekać po rozmowie kwalifikacyjnej?

Jeśli rekruter nie poda Ci żadnego terminu ogłoszenia wyników, możesz zacząć zastanawiać się nad tym, ile trzeba czekać na odpowiedź po rozmowie kwalifikacyjnej. Po jakim czasie dzwonią w sprawie pracy? Zazwyczaj następuje to w przeciągu 1 tygodnia. Warto jednak dać rekruterowi parę dodatkowych dni, ponieważ może on być pochłonięty wieloma innymi obowiązkami.

Rekruter miał zadzwonić, a nie dzwoni – co może być przyczyną?

Mija pierwszy tydzień, a później drugi, a telefon nadal milczy? Taka sytuacja może mieć dwie przyczyny:

  • Rekrutacja nadal trwa – nawet z przyczyn niezależnych od pracodawcy proces rekrutacyjny może się przedłużać. Jeśli rozmowy z kandydatami wciąż trwają, czas oczekiwania na wyniki będzie nieco dłuższy.
  • Rekruter nie poinformował Cię o negatywnym wyniku – brak kontaktu może świadczyć o tym, że rekruter zapomniał lub nie miał czasu do Ciebie zadzwonić, ale też o tym, że po prostu nie miał ochoty przekazywać Ci złych wieści. Niezależnie od przyczyny, takie praktyki powinno się zwalczać, ponieważ każdy kandydat zasługuje na feedback po rozmowie rekrutacyjnej.

Czy wypada zadzwonić do rekrutera?

Jeśli zbyt długo czekasz na informację zwrotną po rekrutacji, możesz śmiało nawiązać kontakt z potencjalnym pracodawcą. Jak już wiesz, w pierwszej kolejności warto postawić na wiadomość e-mail. Telefon powinien być tak naprawdę ostatecznością. Sięgnij po niego dopiero wtedy, gdy rekruter przez 3 dni nie odpisuje na Twojego maila.

Pamiętaj też, aby dzwonić wyłącznie do osoby, która przeprowadzała Twoją rozmowę kwalifikacyjną. W sekretariacie czy recepcji firmy nikt nie odpowie na interesujące Cię pytania. Jeżeli nie masz numeru do rekrutera, w żadnym wypadku nie kontaktuj się z nim za pośrednictwem prywatnych mediów społecznościowych. To nieprofesjonalne i negatywnie postrzegane zachowanie.

Przykładowy wzór wiadomości e-mail z pytaniem o wynik rekrutacji

Jeśli chcesz napisać do potencjalnego pracodawcy wiadomość z pytaniem o wyniki rekrutacji, pamiętaj o kilku ważnych zasadach i dobrych praktykach.

Po pierwsze wybierz odpowiedni czas na wysyłkę maila. Jeśli dotrze on do rekrutera w poniedziałek, z dużym prawdopodobieństwem zginie w gąszczu innych wiadomości odczytywanych po weekendzie. Piątek jest z kolei dniem większego rozprężenia w pracy, wobec czego Twój mail również może nie doczekać się odpowiedzi. Najlepszym terminem na jego wysyłkę będzie więc wtorek, środa lub czwartek. Warto to zrobić zwłaszcza w godzinach porannych, kiedy pracownicy odbierają pocztę.

Po drugie zastanów się, do kogo zaadresować wiadomość. Powinna ona dotrzeć do osoby, która prowadziła Twoją rozmowę kwalifikacyjną. Jeśli nie posiadasz jednak adresu rekrutera, wyślij e-mail do działu HR przedsiębiorstwa. Z dużym prawdopodobieństwem wiadomość zostanie przekazana do odpowiedniego odbiorcy.

Po trzecie pamiętaj o oficjalnym stylu maila, jego uporządkowanej strukturze i obowiązkowych zwrotach grzecznościowych. Jeśli chcesz, możesz skorzystać z przykładowego wzoru takiej wiadomości:

Szanowny Panie,

dnia… brałem udział w rozmowie rekrutacyjnej na stanowisko… w Państwa firmie.

Chciałbym potwierdzić swoje zainteresowanie ofertą i zapoznać się z wynikami rekrutacji. Jeśli ostateczne decyzje nie zostały jeszcze podjęte, będę wdzięczny za informację, kiedy mogę spodziewać się odpowiedzi.

Z poważaniem,

(imię i nazwisko,
numer telefonu)

Jakich błędów unikać?

Skoro wiesz już, jak napisać mail po rozmowie kwalifikacyjnej, zwróć jeszcze uwagę na listę błędów, których należy się wystrzegać. Obowiązują one zarówno w przypadku wiadomości elektronicznej, jak i rozmowy przez telefon:

Wytykanie spóźnienia

To zrozumiałe, że oczekiwanie na odpowiedź Cię stresuje. Jeśli rekruter nie przestrzega zadeklarowanych terminów, masz też prawo do niezadowolenia. Nie oznacza to jednak wcale, że możesz dawać temu wyraz w swojej wiadomości lub w rozmowie telefonicznej. Pamiętaj, że ewentualne opóźnienia rzadko wynikają z czyjejś złej woli. Częściej są efektem wewnętrznych zmian w firmie oraz zaangażowania wielu osób w procesy decyzyjne. Postaraj się więc o wyrozumiałość i nie wytykaj nikomu spóźnienia.

Okazywanie negatywnych emocji

Prosząc o informację zwrotną po rozmowie kwalifikacyjnej, należy się też powstrzymywać od okazywania innych negatywnych emocji. Z pewnością zostałyby one źle odebrane przez rekrutera. Jeżeli jego firma ostatecznie dałaby Ci zatrudnienie, Wasza współpraca rozpoczęłaby się w nieprzyjemny sposób. Jeśli jednak nawet nie dostaniesz pracy, nie warto robić sobie wrogów w branży. Nigdy nie wiesz, kiedy odbije się to na Twojej karierze.

Przesadna pewność siebie

Czujesz, że rozmowa kwalifikacyjna przebiegła po Twojej myśli? Znakomicie! Pamiętaj jednak, że oprócz Ciebie o stanowisko stara się wielu innych kandydatów. Rekruterzy mają prawo rozważyć zatrudnienie każdego z nich. W wiadomości lub rozmowie telefonicznej nie stawiaj się więc na wyższej pozycji, ponieważ nikt nie lubi zadufanych osób i mało kto chce z nimi współpracować. Z drugiej strony nie chodzi też o to, aby udawać skromność. Najbardziej skuteczne okażą się oficjalne komunikaty, pozbawione niepotrzebnych emocji.

Negatywna odpowiedź po rozmowie kwalifikacyjnej – co zrobić w tej sytuacji?

Odpowiedź ze strony rekrutera wcale nie musi oznaczać końca stresu. Z odrzucenia po rozmowie kwalifikacyjnej warto jednak wyciągnąć wnioski. Dzięki temu dowiesz się, nad jakimi aspektami pracować i co poprawić przed kolejnymi aplikacjami. Rekruter powinien poinformować Cię, dlaczego firma zdecydowała się na kandydaturę kogoś innego. Jeśli tego nie zrobi, postaraj się dociec szczegółów, ponieważ może to być dla Ciebie cenna lekcja. Unikaj przy tym jednak nachalności.

Jeśli nie otrzymasz pozytywnej odpowiedzi po rozmowie kwalifikacyjnej, nie załamuj się. Odmowa wcale nie musi świadczyć o tym, że nie nadajesz się na dane stanowisko. Czynnikiem decydującym mogą okazać się natomiast wygórowane wymagania finansowe, niewystarczające doświadczenie zawodowe czy specjalizacja w nieco innej branży.

Jak zapytać o pracę po rozmowie rekrutacyjnej? Podsumowanie

Dzięki lekturze tego tekstu wiesz już, po jakim czasie dzwoni rekruter i kiedy warto się z nim skontaktować. Pamiętaj, aby na każdym etapie procesu sprawiać wrażenie osoby cierpliwej, wyrozumiałej i pewnej siebie. W ten sposób na pewno zaprezentujesz się bardzo korzystnie, więc nawet jeśli nie dostaniesz pracy, to zaczniesz budować sobie pozytywny wizerunek w interesującej Cię branży.

FAQ

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na OLX zawodowo.

Jak długo czeka się na wynik rozmowy kwalifikacyjnej?

Informację o wynikach rekrutacji otrzymasz zazwyczaj w przeciągu tygodnia od rozmowy kwalifikacyjnej. Czas oczekiwania może wydłużyć się nieraz do dwóch tygodni. Jeśli w tym terminie nie dostaniesz odpowiedzi, spróbuj skontaktować się z rekruterem na własną rękę.

Po czym poznać, że dostanę pracę?

Zainteresowanie rekrutera Twoją kandydaturą zauważysz przede wszystkim podczas rozmowy kwalifikacyjnej. To między innymi określona mowa ciała i przebieg konwersacji – np. entuzjastyczne reakcje, otwarta postawa i dociekanie szczegółów odpowiedzi na pytania.

Czy wypada dzwonić z pytaniem o wyniki rekrutacji?

Telefon z pytaniem o wyniki rekrutacji nie jest powszechnym rozwiązaniem. Można z niego jednak skorzystać, jeśli rekruter przez 3 dni nie odpowiada na maila wysłanego przez Ciebie 2 tygodnie po rozmowie. Warto to również zrobić w przypadku aplikacji na stanowisko związane z wykonywaniem połączeń (np. pracy w call center).