„Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?” – co odpowiedzieć?

„Dlaczego chcesz u nas pracować?” – po co rekruterzy o to pytają?

Zanim poznasz przykładowe odpowiedzi na pytanie „dlaczego chcesz pracować na tym stanowisku?”, musisz zrozumieć, po co rekruterzy w ogóle je zadają. Większość kandydatów myśli, że jest to właściwy moment, aby opowiedzieć o swoich celach zawodowych czy finansowych. Prawda wygląda jednak zupełnie inaczej.

Rekruterów nie interesuje, co możesz zyskać jako potencjalny pracownik ich firmy, choć konstrukcja pytania faktycznie może to sugerować. W rzeczywistości chcą oni jednak usłyszeć, co Ty możesz zaoferować im. Jeśli otrzymasz pytanie „dlaczego chcesz tu pracować”, odpowiedź w stylu „muszę jakoś zarabiać” okaże się więc poważnym błędem.

Rekruter zadaje tego typu pytania, aby sprawdzić, czy kandydat przygotował się do rozmowy o pracę i zadał sobie trud zapoznania się z działalnością firmy. Podjęcie takich kroków świadczy mianowicie o poważnym podejściu aplikanta i szczerej chęci pracy właśnie w tym konkretnym miejscu.

Co więcej, konstruktywna odpowiedź na pytanie „dlaczego powinniśmy cię zatrudnić?” dowodzi zaangażowania kandydata i zwiastuje długofalową, satysfakcjonującą współpracę. Ktoś, kto zwróciłby uwagę jedynie na atrakcyjne zarobki i zdobycie doświadczenia zawodowego, mógłby zostać oceniony jako osoba poszukująca tymczasowego zatrudnienia w jakiejkolwiek firmie.

Mimo wszystko rekruterzy często zdają sobie sprawę, że aplikant nie potrzebuje żadnych wyszukanych powodów, aby starać się o pracę w danym przedsiębiorstwie. Jego zainteresowanie nie musi wcale wynikać z pasji ani z fascynacji misją firmy. Nawet w takich przypadkach warto jednak zastanowić się, jak odpowiedzieć na pytanie „dlaczego chcesz u nas pracować?”.

Jak się przygotować do odpowiedzi?

Wiesz już, że w przypadku pytania „dlaczego chciałbyś dołączyć do naszego zespołu?” nie należy skupiać się na swoich własnych potrzebach. Nie oznacza to jednak wcale, że wskazane jest wychwalanie potencjalnego pracodawcy i zachwycanie się jego osiągnięciami czy wizją biznesu. Warto skupić się przede wszystkim na tym, co łączy Ciebie jako pracownika z daną firmą i jak możesz się jej przydać.

Zrozumienie misji i wartości firmy

Pierwszym krokiem do udzielenia właściwej odpowiedzi na pytanie o chęć pracy w danej firmie jest zapoznanie się z jej wartościami. Przed rozmową kwalifikacyjną odwiedź zatem stronę internetową swojego potencjalnego pracodawcy lub jego profile w mediach społecznościowych. Znajdziesz tam informacje dotyczące jego misji i wizji. Zyskasz w ten sposób możliwość odwoływania się do nich podczas rozmowy.

Znajomość osiągnięć firmy

Konstruktywna odpowiedź na tytułowe pytanie rekrutacyjne wymaga również znajomości działalności firmy i jej osiągnięć. W ten sposób ponownie udowodnisz swoje skrupulatne przygotowanie do rozmowy i zadeklarujesz zaangażowanie. Ewentualne sukcesy przedsiębiorstwa stanowią też atrakcyjny punkt wyjścia do rozmowy o Twoim miejscu w organizacji.

Odwoływanie się do osiągnięć firmy pozwoli Ci mówić o własnych celach i chęci rozwoju zawodowego. Nie skupiaj się jednak na wynoszonych korzyściach, a na swoim wkładzie we wspólny sukces. Nawiązując do portfolio organizacji, zadeklaruj, że dążysz do pracy przy takich właśnie projektach w przyszłości.

„Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?” – jak odpowiedzieć?

Choć nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego chcesz zmienić pracę, to dość łatwo wymienić elementy, do których warto się odwołać bez względu na okoliczności. Po pierwsze przypomnij sobie opis interesującego Cię stanowiska. Musisz dokładnie wiedzieć, na czym mają polegać Twoje obowiązki. Po drugie – jak pisałem już wcześniej – przeprowadź dogłębny research na temat firmy, do której aplikujesz.

Kiedy zdobędziesz już wszystkie niezbędne informacje, skorzystaj z poniższych technik, aby elokwentnie odpowiedzieć na pytanie, co możesz wnieść do firmy!

Podkreślenie prestiżu firmy

Jak już wiesz, podczas rozmowy o pracę warto odwołać się do osiągnięć firmy i jej sukcesów. Zamiast posługiwać się ogólnikami, postaraj się jednak trzymać konkretów. Podkreśl prestiż przedsiębiorstwa, kładąc nacisk na wartości, z którymi osobiście się utożsamiasz. Unikaj przy tym zwrotów, które mogłyby się kojarzyć z lizusostwem. Mów po prostu o ugruntowanej pozycji firmy na rynku i o tym, jakie nadzieje z nią wiążesz.

Utożsamianie się z wartościami firmy

Badania dowodzą, że poczucie sensu w pracy pozytywnie wpływa na zaangażowanie i satysfakcję pracowników. Tak zmotywowane osoby są więc cennym narybkiem dla pracodawców. Jeśli zależy Ci na stanowisku w określonej firmie, sprawdź, czy podobnie jak Ty utożsamia się ona z ciągłym rozwojem, innowacyjnością, wartościami tradycyjnymi lub ekologicznymi. Zidentyfikowane w ten sposób punkty wspólne na pewno przydadzą Ci się podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Wyrażanie chęci rozwoju zawodowego

Pracodawcy cenią sobie proaktywne i ambitne podejście u zatrudnianych osób. Na pytanie „dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?” możesz więc odpowiedzieć, opisując swoje plany zawodowe. Mów o tym, że chcesz się rozwijać i potrzebujesz w tym celu doświadczonych mentorów. Wspomnij też o projektach, które masz nadzieję realizować w przyszłości. Wyjaśnij, jak doświadczenie zdobyte na nowym stanowisku pomoże Ci w budowaniu kariery. Pamiętaj tylko, żeby nie się nie zagalopować. Rekruter nie zareaguje pozytywnie na wieść o tym, że za parę lat chcesz się przenieść do jeszcze lepszej firmy lub założyć własną, konkurencyjną działalność.

Znajomość firmy z perspektywy klienta

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej warto posłużyć się też perspektywą klienta. Dzięki temu udowodnisz rekruterowi, że znasz firmę, do której aplikujesz, a co więcej – cenisz ją za jakość produktów czy obsługi. W zależności od swojej profesji, możesz odwołać się do komunikacji przedsiębiorstwa, jego działań marketingowych, asortymentu itd. 

Korzyści, jakie możesz przynieść firmie

Twoja odpowiedź na pytanie, dlaczego szukasz nowej pracy, powinna skupiać się też na tym, co możesz wnieść do firmy. Udowodnij rekruterom, że przydasz się organizacji, a Twoje kompetencje pomogą jej osiągać założone cele. Pamiętaj jednak, aby się przy tym nie przechwalać. Opowiedz po prostu o swoich twardych i miękkich umiejętnościach, odwołując się do codziennych wyzwań związanych ze stanowiskiem, na które aplikujesz.

„Dlaczego chcesz tu pracować?” – przykładowe odpowiedzi

Jeśli nie wystarcza Ci teoria i wciąż nie wiesz, jak w praktyce odpowiedzieć na pytanie „dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?”, zainspiruj się naszymi propozycjami!

„Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?” – przykładowe odpowiedzi:

  • „Wybór Państwa firmy był dla mnie dość oczywisty. Jest ona jednym z liderów branży w regionie, a mnie zależy na tym, aby rozwijać się wśród doświadczonych specjalistów. Utożsamiam się też z wieloma wartościami przedsiębiorstwa, takimi jak ekologiczne podejście do produkcji czy śmiałe wykorzystywanie nowych technologii.”
  • „Przeglądając oferty, zapoznałem się z osiągnięciami wielu różnych firm, i Państwa portfolio zrobiło na mnie największe wrażenie. Dokładnie takie projekty chciałbym realizować w przyszłości, a wiem, że nie jest to możliwe bez odpowiedniego wsparcia ze strony zespołu i mentorów. Myślę, że tutaj otrzymałbym niezbędną pomoc, a moje predyspozycje zostałyby właściwie wykorzystane.”
  • „Zawsze chciałam pracować w firmie o wysokiej kulturze organizacyjnej. Od lat korzystam z Państwa usług i jestem bardzo zadowolona. Odpowiada mi takie podejście do klientów i myślę, że moje umiejętności negocjacyjne oraz komunikatywność mogłyby się przyczynić do dalszego rozwoju marki.”

„Dlaczego aplikujesz na to stanowisko?” – jak odpowiedzieć? Podsumowanie

Dzięki opisanym wyżej wskazówkom, podczas rekrutacji z łatwością odpowiesz na pytanie „dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?”. Niezależnie od wykonywanego zawodu, postaraj się wspomnieć zarówno o swoich motywacjach i oczekiwaniach, jak i o tym, co podoba Ci się w danym przedsiębiorstwie. Nade wszystko odwołuj się zaś do wspólnych celów i potencjalnych korzyści, które mogą wyniknąć z zatrudnienia Cię w firmie.