Od baby boomers po millenialsów – jak zarządzać różnorodnością?

24.02.20
clock 5 min.
Sabina Borejsza-Wysocka Sabina Borejsza-Wysocka
Od baby boomers po millenialsów  – jak zarządzać różnorodnością?

Często mówi się o pokoleniu baby boomers, X, Y, Z czy millenialsach. Jak się połapać w tej wyliczance? I co zrobić, żeby przedstawiciele wszystkich wymienionych grup współpracowali ze sobą? Może to być wyzwanie, którego realizacja wymaga przede wszystkim otwartości na różnorodność.

Pokolenie baby boomers

Przedstawiciele pokolenia baby boomers są to osobami urodzonymi w latach 1946–1964, jest to pokolenie wyżu demograficznego. Często nazywa się ich dorobkiewiczami, dla których najważniejsze jest gromadzenie dóbr materialnych i tytułów. Zależy im na statusie i stabilizacji, w tym na bezpieczeństwie finansowym. Wynika to z ich poglądu na rzeczywistość. Osoby te wyrastały w patriarchalnej rzeczywistości, gdzie autorytet i przestrzeganie zasad było bardzo ważnymi wartościami. Co więcej, czasy komunizmu spowodowały zakorzenienie się roszczeniowości, podejrzliwości i ogólnej nieufności [1]

Pokolenie X

Przedstawiciele pokolenia X, urodzeni w latach 1965–1984, nieco się zbuntowali przeciwko patriarchalnemu modelowi życia. Nie lubią chaosu i niekompetencji. Swój sukces osiągają dzięki ciężkiej pracy. Często wolą pracować indywidualnie niż w grupie. Do życia osobistego podchodzą rozważnie i podporządkowują je pracy. Okazywanie emocji i umiejętność budowania miłej atmosfery w otoczeniu jest ich mocną stroną. Często swoje cele osiągają samodzielnie, metodą prób i błędów. Jednak jakiekolwiek potknięcie oceniają dość krytycznie i uznają za porażkę [2].

Pokolenie Y, czyli millenialsi

Milenialsi to osoby urodzone w latach 1982–2004 żyją w czasach rozkwitu. Wszystko, czego potrzebują do rozwoju, otrzymują od swoich rodziców. Co więcej, obserwują od dziecka rozkwit technologii i przejście od braku, bądź nielicznych, telefonów stacjonarnych do smartfonów. Poprzednie pokolenia musiały wywalczyć swój status. To z kolei jest przekonane o swojej wyjątkowości, gdyż w takiej atmosferze były wychowywane. Rodzice zadbali o ich kompetencje, rozrywkę i dobrobyt. Przez to ciężko tej grupie zrezygnować ze wsparcia mamy i taty, szczególnie, że uznają je za naturalne. Nie można im jednak odmówić zaciętości w walce o swoje racje, umiejętności technologicznych oraz multitaskingu (koncentrowania na wielu zadaniach w tym samym czasie) [3].

Pokolenie Z

Pokolenie Z za parę lat będzie nowinką na rynku pracy. Są to osoby urodzone w latach 2005–2016 (oczywiście granice te są jedynie poglądowe). Dla tego pokolenia prawdziwe życie i wirtualny świat przenikają się. Internet to miejsce spotkań z przyjaciółmi, randkowania, ale i nauki. Posiadanie informacji o wszystkim, co sobie wymarzysz, zachęca do samouctwa. Dla tego pokolenia wolność jest wartością oczywistą. Dzięki swojej kreatywności i odwadze do realizowania własnej wizji chcą zawojować świat. Sukcesy start-upów są dla nich dowodem, że praca od 8 do 16 to archaizm, a w życiu chodzi o to, żeby było ciekawie i digitalowo [4].

Przeczytaj również o pokoleniu Alfa!

 

Jak połączyć ambicje i potrzeby wszystkich wymienionych pokoleń?

Powyższe opisy to jedynie uogólnienia. Należy o tym pamiętać, żeby nie szufladkować ludzi zbyt pochopnie. Jednak poznanie specyfiki poszczególnych grup może ułatwić nam zarządzanie różnorodnością w firmie. Prawdą jest, że firmy będące zamknięte na potrzeby młodszych pokoleń, nie będą wkrótce w stanie uzupełniać swoich potrzeb kadrowych. Dlatego praca nad własnym nastawieniem względem potrzeb pracowników opłaca się. Od czego więc zacząć?

  • Zacznijmy od poznania potrzeb swojej grupy docelowej. Jeśli rekrutujesz, zastanów się, do jakiego pokolenia chcesz przemówić. Jeśli zarządzasz zespołem, pomyśl o tym, jakie potrzeby mogą mieć poszczególni członkowie zespołu i dostosuj język i działania motywacyjne do ich preferencji.
  • Stawiaj na różnorodność. Posiadanie dostępu do różnych perspektyw jest kluczem do sukcesu. Wymaga to jednak otwartości i tolerancji. Istnieją przedsiębiorstwa, które podejmują działania w celu walki z uprzedzeniami, chcąc pokazać światu, że każdy ekspert, niezależnie od wyznania, orientacji seksualnej czy wieku – jest u nich mile widziany. Google w 2013 r. uruchomił program warsztatów i kursów zwalczających uprzedzenia. W IBM pracownicy organizują dni międzykulturowe, podczas których pracownicy prezentują swoje kraje, regiony, ale i uczą się kultury biznesu różnych narodowości [4].
  • Daj wybór. Narzucanie granic utrudnia współpracę z różnymi grupami. Jeśli damy pracownikom rozsądny wybór, jest większa szansa, że trafimy w potrzeby wszystkich. Jeśli chcesz wdrożyć w firmie benefity, daj zatrudnionym szansę zdecydować, czego potrzebują. Jeśli chcesz efektywnie pracować z zespołem, wspólnie ustalcie zasady współpracy, tak żeby odpowiadały wszystkim członkom zespołu.
  • Wykorzystuj mocne strony swoich pracowników. Zespół osiągnie dobry wynik, jeśli wykorzystamy atuty wszystkich członków zespołu. Dlatego warto wspólnie rozdzielać zadania i to w taki sposób, żeby wykorzystać umiejętności poszczególnych pokoleń. Baby boomers jasno informuj o wszystkich zmianach zachodzących w firmie (potrzeba stabilizacji) i wspieraj w budowaniu autorytetu poprzez np. przydzielanie zadań mentorskich albo umożliwianie dzielenia się wiedzą z innymi pracownikami podczas szkoleń. Pokoleniu X dawaj zadanie indywidualne, podczas których będą mogli rozwijać swoją eksperckość. Pokolenie Y chętnie będzie realizowało zadania, które dadzą im pole manewru, a dojście do odpowiedzi będzie wymagało stosowania kreatywnych rozwiązań.
  • Nie przerażaj się. Mimo że motywacje do działania poszczególnych pokoleń są różne, rozwiązania czasem mogą być podobne. Dobrym przykładem jest umożliwianie pracownikom uczestnictwa w szkoleniach czy konferencjach. Przedstawiciele różnych pokoleń będą zadowoleni z takiej szansy, mimo że w przypadku odmiennych grup może to być odpowiedź na inną potrzebę.

Przypisy: