Millenialsi, czyli pokolenie Y – kim są i czym się wyróżniają w pracy?

Kim są przedstawiciele pokolenia Y?

Określenie „Milenialsi” pochodzi od angielskiego słowa Millennials. To osoby urodzone co do zasady pomiędzy 1980 a 2000 rokiem. Niektórzy twierdzą, że górna granica powinna być ustawiona niżej – np. na 1994 czy 1997 roku. Z drugiej strony można spotkać się też ze zdaniem, że do grupy należy zaliczyć również młodsze osoby, nawet te urodzone około 2004 roku. Milenialsi są też nazywani pokoleniem Y, generacją Y czy pokoleniem Milenium. 

Młodość przedstawicieli pokolenia Y przypadła na okres, w którym upowszechnił się internet i gry wideo. W kolejnym etapie ich życia pojawiły się social media i nowoczesne sprzęty elektroniczne. Dzięki temu Millenialsi są oswojeni z nowymi technologami i w odróżnieniu od swoich rodziców nie mają problemu z przystosowaniem się do innowacji. Z drugiej strony większość przedstawicieli pokolenia Y cały czas pamięta czasy offline. Kolejne pokolenie (generacja Z) od dziecka wychowywała się już w realiach świata online.

Cechy charakterystyczne Milenialsów

Pokolenie Y ma szereg cech, które wyróżniają je od pokolenia X i Z. Jacy są Milenialsi? 

Generacja Y korzysta z nowoczesnych technologii w każdej dziedzinie życia (zarówno w pracy, jak i w samorozwoju, kontaktach społecznych czy rozrywce). Nie ma problemu z obsługą sprzętów takich jak komputery czy smartfony, a internetu używa praktycznie każdego dnia. Millenialsów cechuje pewność siebie, otwartość i przekonanie o swojej wyjątkowości. 

Igreki mają inne niż pokolenie baby boomers wartości. Stawiają na rozwój osobisty, a od statusu społecznego i materialnego ważniejsza jest dla nich jakość życia i work-life balance. Są elastyczni, a jednocześnie stosunkowo mało cierpliwi. Dużo podróżują i są otwarci na świat. Znają co najmniej jeden język obcy i mają przekonanie, że są kowalami swojego losu. 

Milenialsi z jednej strony nie pamiętają czasów wojny ani PRL-u, z drugiej są przywiązani do tradycji. Nie są im obce kryzysy finansowe, a jedyny ustrój, w jakim przyszło im funkcjonować, to gospodarka wolnorynkowa. Jako jedno z ważniejszych wydarzeń w historii Polski wskazują przystąpienie do Unii Europejskiej. 

Przedstawiciele pokolenia Y nie uznają usamodzielnienia za priorytet. Z tego powodu bardzo często mieszkają z rodzicami jeszcze przez dłuższy czas po osiągnięciu pełnoletności. Niektórzy Milenialsi boją się odpowiedzialności i nie lubią jej na siebie przyjmować. Ze względu na niechęć do zobowiązań często nie mają środków na zakup albo wynajem mieszkania. Chcą jak najdłużej cieszyć się spokojem, a dorosłe obowiązki ich przerażają. 

Milenialsi regularnie korzystają z mediów społecznościowych i używają ich do kontaktu ze znajomymi. Dodają zdjęcia na swoje profile, wstawiają hasztagi i konstruują opisy. Czują się w tym świecie jak ryby w wodzie i nie wyobrażają sobie życia bez Facebooka, Instagrama czy TikToka. Kupują przez internet i to tam szukają ciekawych ofert. Przekonują ich uznane marki, cenią sobie jakość i personalizację. 

Pokolenie Y na rynku pracy

Cechy pokolenia Y przekładają się na życie zawodowe. Na rynku pracy zderzają się obecnie przedstawiciele generacji X i Y. Różni ich znacznie podejście do pracy, a także założenia co do kariery. 

Milenialsi pracują, żeby żyć, a nie żyją, aby pracować. Chcą pracy przyjemnej, która nie męczy, a jednocześnie jest pełna wyzwań. Oczekują, że pracodawca poprowadzi ich za rękę i wyznaczy cele zawodowe. W odróżnieniu od pokolenia baby boomers nie wystarcza im pewna praca i akceptowalne wynagrodzenie. Chcą pracować zadaniowo i korzystać z elastycznego czasu pracy. Pragną się rozwijać, a jednocześnie są dobrze wykształceni, znają języki i świetnie sobie radzą w korzystaniu z nowych technologii. Nie chcą wiązać się z pracodawcą na długo, aby zachować jak największą elastyczność. Z tego powodu mogą być uważani za nielojalnych pracowników. 

Z badań Deloitte wynika, że pokolenie Y oczekuje od pracodawcy innowacyjności i zaangażowania w motywowanie pracowników. Jednocześnie jego przedstawiciele chcą być samodzielni i mieć niezależny styl pracy. Oczekują wysokiego wynagrodzenia, dobrej atmosfery i zrozumienia. 

Milenialsi nie lubią monotonii. Sytuacją nie do pomyślenia byłoby dla nich spędzenie całego dnia w pracy przy biurku bez dostępu do internetu. Chcą wykazywać się kreatywnością i nie przejmują się tak bardzo opinią pracodawcy. Najbardziej zależy im na poczuciu spełnienia zawodowego. Nie boją się otwierania własnych firm. Mają dużo pomysłów i nie dają się łatwo podporządkować. 

Z punktu widzenia pracodawców pokolenie Y jest więc sporym wyzwaniem. Z jednej strony to wyspecjalizowani pracownicy, którzy nie mają problemu z komunikacją globalną i korzystaniem z nowych technologii, jednak z drugiej są czasami zbyt pewni siebie i wydaje im się, że dobre oceny w szkole i na studiach od razu czynią z nich ekspertów w praktyce zawodowej. Z tego powodu oczekują wysokich pensji już na początku kariery i bywają oceniani jako roszczeniowi.

Dane dotyczące Millenialsów na rynku pracy sugerują jednak, że część z wymienionych powyżej cech może być zwykłymi stereotypami. Mowa tu przede wszystkim o kwestii braku lojalności, zarozumiałości i lekkomyślności. Trzeba pamiętać, że pokolenie Y dorastało w obliczu lepszych warunków bytowych. Nie miało problemów z dostępem do nauki. Praktycznie każdy młody człowiek może iść na studia. Dzięki temu Milenialsi mogą pochwalić się dobrym wykształceniem. 

Przedstawiciele pokolenia Y nie stawiają pracy na pierwszym miejscu, ale trudno ocenić jednoznacznie, czy to wada, czy zaleta. Milenialsi są inni i w pracy mają specyficzne oczekiwania, ale jednocześnie są w stanie wnieść dużo do zespołu i dzisiejsze korporacje nie wyobrażają już sobie funkcjonowania bez nich. 

Milenialsi to wyjątkowe pokolenie, które z jednej strony pamięta jeszcze czasy bez powszechnego dostępu do internetu, a z drugiej świetnie odnajduje się w świecie nowinek technologicznych. Igreki mają inną hierarchię wartości niż ich rodzice. Chcą się rozwijać, żyć pełnią życia i traktują pracę jako możliwość samorealizacji. Mimo że pokolenie Y wyróżnia szereg specyficznych cech, to nie warto ulegać stereotypom i wrzucać wszystkich jego przedstawicieli do jednego worka. Milenialsi stanowią trzon dzisiejszego rynku pracy, a pracodawcy do ich podejścia i oczekiwań muszą się dostosowywać.