Demotywacja w pracy – czym jest? Co demotywuje pracowników?

14.07.25
clock 5 min.
Marta Kościecha-Karkowska Marta Kościecha-Karkowska
Demotywacja w pracy – czym jest? Co demotywuje pracowników?
Zmotywowany, chętny do działania na rzecz zakładu pracy pracownik bezpośrednio przyczynia się do osiągania zamierzonych przez przedsiębiorstwo wyników. Utrzymanie motywacji zespołu to jednak spore wyzwanie. Z tego powodu kierownictwo powinno podejmować określone działania w tym kierunku, z jednej strony zachęcając do zaangażowania w codzienne obowiązki zawodowe, a z drugiej – eliminować praktyki, które mogą być demotywujące dla pracowników. Wyjaśniamy, na czym polega demotywacja i co motywuje do pracy.
W tym artykule:
  1. Czym jest demotywacja w pracy?
  2. Co najbardziej demotywuje w pracy? – 10 przykładów
  3. Czym skutkuje demotywacja pracowników?
  4. Jakie są przykłady motywacji do pracy?

Czym jest demotywacja w pracy?

Demotywacja jest stanem, w którym pracownik traci zaangażowanie w pracę i niechętnie wykonuje swoje obowiązki zawodowe. Zjawisko sprawia, że zatrudniony nie widzi sensu w staraniu się, dlatego spada jego efektywność. Jest mniej skłonny do podejmowania inicjatywy i realizuje tylko niezbędne minimum swoich obowiązków. 

Brak chęci do pracy może być wywołany zarówno przez czynniki wewnętrzne, takie jak brak satysfakcji z codziennych obowiązków, jak i zewnętrzne, w tym m.in. niedocenienie czy zły system zarządzania. Niezależnie od powodów demotywacji można wdrożyć działania, które będą sprzyjać ich eliminacji i zwiększą motywację do pracy.

Co najbardziej demotywuje w pracy? – 10 przykładów

Przyczyny demotywacji w pracy dotyczą przede wszystkim niedoskonałości organizacyjnych oraz braku spełnienia zawodowego po stronie pracowników. Jeśli zatrudnieni nie są doceniani i nie widzą perspektyw poprawy swojej sytuacji w przyszłości, ich zaangażowanie w obowiązki służbowe spada. Co demotywuje pracowników? Poniżej 10 najczęstszych powodów demotywacji w pracy. 

Niesprawiedliwe traktowanie w pracy 

Sprawiedliwe i równe traktowanie wszystkich pracowników to podstawa utrzymania dobrych stosunków w zespole. Zmniejszenie motywacji do pracy pojawia się, gdy niektórzy podwładni są traktowani lepiej mimo braku obiektywnych przesłanek. Jeśli szef w trakcie podejmowania decyzji kluczowych dla zespołu kieruje się własnymi sympatiami albo dyskryminuje część pracowników np. ze względu na płeć, po stronie niesprawiedliwie traktowanych pracowników pojawia się niechęć i spadają chęci do pracy. 

Nadmierna kontrola w pracy 

Demotywacja w zespole może być wywołana przez nadmierną kontrolę. Zaufanie do pracownika to podstawa, aby poczuł się ważny i ceniony. O ile nadzór nad podwładnymi jest istotny w celu monitorowania realizacji wyznaczonych celów, to ciągłe kontrolowanie nawet w zakresie najmniejszych obszarów może obniżyć motywację. Z tego powodu warto dać pracownikom przestrzeń i unikać mikrozarządzania. 

Brak odpowiedniego systemu zarządzania 

Chaos w firmie może odbierać motywację do pracy. Jeśli pracownik nie wie, do kogo zwrócić się w konkretnej kwestii, nie ma przełożonego albo napotyka trudności organizacyjne w toku realizacji swoich zadań, ma poczucie straty czasu i braku zaangażowania po stronie pozostałej części firmy. Z tego powodu może poczuć się zdemotywowany i obniżyć swoją wydajność. 

Nieprzyjemna atmosfera w miejscu pracy 

Nie ma nic gorszego niż zła atmosfera w miejscu pracy. Gdy w zespole pojawiają się konflikty, pracownicy nie zwracają się do siebie z szacunkiem albo kierownictwo nadużywa swojej pozycji, podwładni stawiają się w biurze niechętnie, a współpraca przy realizacji projektów może być utrudniona. 

Brak docenienia pracowników 

Stworzenie odpowiedniego systemu motywacyjnego to podstawa utrzymania zaangażowania pracowników na dobrym poziomie. Jeśli starania podwładnych nie są doceniane, z czasem zrezygnują oni z działań ponad normę i ograniczą się do niezbędnego minimum. Zasady nagradzania pracowników powinny być jasne i sprawiedliwe. Oprócz uznania powinny obejmować także wymierne korzyści dostosowane do osiągnięć, w tym m.in. finansowe. 

Publiczne krytykowanie podwładnych 

Chwalenie pracowników na forum to powszechnie uznawana forma docenienia. Gdy jednak zamiast pochwały szef ma do podwładnego uwagi, zdecydowanie lepiej przekazać je w cztery oczy, pamiętając o tym, aby krytyka była konstruktywna. Publiczne zwracanie uwagi na błędy w pracy może przyczynić się do pogorszenia atmosfery i spadku motywacji pracownika. 

Brak możliwości rozwoju 

Możliwość rozwijania zawodowej kariery to jeden z głównych czynników motywujących do pracy. Jeśli pracownik mierzy się ze stagnacją i nie widzi perspektyw na naukę nowych rzeczy, podwyżkę czy awans, z czasem obniży swoje zaangażowanie, co doprowadzi do spadku wydajności. Podwładni powinni znać zasady rozwoju kariery w przedsiębiorstwie, a zrealizowanie kryteriów powinno automatycznie wiązać się ze zmianą warunków zatrudnienia. Bardzo ważną kwestią jest też zapewnienie pracownikom dostępu do szkoleń. 

Niedopasowanie stanowiska do oczekiwań i kwalifikacji 

Kluczowa pod kątem utrzymania motywacji w pracy jest osobista satysfakcja z jej wykonywania. Jeśli pracownik czuje, że aktualne stanowisko nie jest dopasowane do jego osobowości, celów czy kwalifikacji, może poczuć się zdemotywowany. 

Nierealistyczne cele 

Szczególnie demotywujące w pracy jest ustalanie celów, których nie da się zrealizować. Zbyt ambitne projekty czy nieosiągalne terminy sprawiają, że przedsięwzięcie jest z góry skazane na porażkę. Nawet jeśli pracownicy przyłożą się do swojej pracy, nie osiągną wyznaczonych efektów. W takich warunkach trudno utrzymać zaangażowanie. 

Brak odpowiednich narzędzi 

Dobrym przykładem motywacji negatywnej jest sytuacja, gdy pracownicy wykazują inicjatywę i angażują się w pracę, ale przeszkodą w realizacji konkretnych celów jest brak wymaganych narzędzi. Jeśli kierownictwo nie dostarcza niezbędnych programów np. przez oszczędności, podwładni czują, że ich praca jest traktowana drugorzędnie. Spadek efektywności w tym przypadku będzie związany zarówno z brakiem niezbędnych narzędzi, jak i obniżoną motywacją.

Czym skutkuje demotywacja pracowników?

Demotywacja pracowników ma niebezpiecznie konsekwencje. W jej obliczu spada efektywność pracy. Podwładni nie mają chęci do działania, więc obniża się ich wydajność. Pracują wolniej, robią więcej błędów i często nie są w stanie dotrzymywać terminów. 

Zniechęcenie do pracy zwiększa rotację pracowników. Podwładni szukają nowych posad, na których będą się czuli zmotywowani i docenieni. Dla przedsiębiorstwa to nie tylko ryzyko trudności organizacyjnych, ale również koszty związane z rekrutacją nowych pracowników. 

Z punktu widzenia pracownika demotywacja może prowadzić do wypalenia zawodowego. Brak chęci do pracy często sprawia, że codzienne stawianie się w biurze staje się problemem. W takiej sytuacji trudniej też utrzymać work life balance.

Jakie są przykłady motywacji do pracy?

Każdy człowiek ma inną motywację do pracy. Wynika to z osobistych cech charakteru i życiowych celów. Istnieje jednak katalog czynników, które motywują do pracy najczęściej. Organizacje powinny dbać o ich zapewnienie dla swoich pracowników. 

Najważniejsze czynniki motywujące do pracy to: 

  • atrakcyjne wynagrodzenie, 
  • premie,
  • możliwość rozwoju zawodowego, 
  • uznanie, 
  • perspektywa awansu, 
  • status związany z zajmowanym stanowiskiem, 
  • stabilność zatrudnienia, 
  • dobra atmosfera w miejscu pracy, 
  • satysfakcja z wykonywanej pracy. 

Demotywacja w pracy to niebezpieczne zjawisko, które może mieć szereg negatywnych konsekwencji zarówno dla zakładu pracy, jak i poszczególnych pracowników. Z tego powodu warto dbać o motywację podwładnych, unikać czynników demotywujących w organizacji i niezwłocznie podejmować działania, jeśli zaangażowanie się obniża.