Umiejętności miękkie pilnie poszukiwane

27.10.21
clock 6 min.
Patrycja Polaczuk-Rutkowska
Wszystkiego można się w życiu nauczyć. Obsługi programu Photoshop – raczej tak, jazdy autem – również, języka obcego – jak najbardziej. Ale czy można nauczyć się elastyczności, rozwiązywania problemów czy większej dyscypliny? Raczej tak, choć jest to z pewnością trudniejsze niż opanowanie Excela w stopniu średniozaawansowanym. Warto jednak podjąć się tego wysiłku, bo na wymagającym i szybko zmieniającym się rynku pracy, umiejętności miękkie mają ogromne znaczenie.

Każdy z nas ma jakieś talenty czy umiejętności. Kiedy przeglądamy ogłoszenia o pracę, często sprawdzamy te „konkretne” wymagania, takie jak długość doświadczenia zawodowego, znajomość programów komputerowych czy języków obcych. Część dotyczącą pracy zespołowej, komunikatywności, odporności na stres traktujemy trochę po macoszemu, no bo niby jak sprawdzić takie umiejętności. Zresztą, pracowaliśmy przez 2 lata w dużym zespole, więc nasza komunikatywność jest dobra, a praca zespołowa bez zarzutów.

Czy aby na pewno?

Czym są umiejętności miękkie?

To umiejętności związane są z naszymi predyspozycjami. Nabywamy je w trakcie naszego rozwoju, możemy się ich uczyć, możemy je też doskonalić. Są niezależne od emocji czy przekonań, choć ściśle wiążą się z posiadanymi talentami. Umiejętności miękkie możemy rozwijać, jednak nie każdy jest w stanie osiągnąć ten sam poziom konkretnej umiejętności.

Jak zapewne doskonale wiesz, rozróżniamy umiejętności miękkie i twarde. Te ostatnie są mierzalne, konkretne, tak jak np. znajomość danego języka, którą możemy zweryfikować na podstawie testu. Umiejętności miękkie z kolei dotyczą relacji społecznych i są trudne do precyzyjnego zweryfikowania, ponieważ dotyczą kwestii subiektywnych i niewymiernych.

Przykłady umiejętności miękkich, szczególnie poszukiwanych przez pracodawców:

  • odpowiedzialność,
  • rzetelność,
  • samodyscyplina,
  • logiczne myślenie,
  • rozwiązywanie problemów,
  • inicjatywa,
  • krytyczne myślenie,
  • zdolności analityczne,
  • odporność,
  • elastyczność (rezyliencja).

Choć są trudne do zweryfikowania, to nie znaczy, że rekruter nie jest w stanie ocenić, czy posiadasz umiejętności miękkie, które wykazujesz w swoim CV. Jeśli uważasz, że posiadasz wymagane przez potencjalnego pracodawcę umiejętności, przypomnij sobie konkretne sytuacje, w których je wykorzystałaś/-eś.

Na rozmowie rekrutacyjnej spodziewaj się pytań nawiązujących do Twoich doświadczeń, ponieważ w ten sposób można przewidzieć Twoje zachowanie w podobnej sytuacji w przyszłości (są to tzw. pytania behawioralne). Możesz usłyszeć pytanie o to, czy dobrze radzisz sobie w sytuacjach stresowych, w jaki sposób działasz pod presją czasu albo jak odnajdujesz się w pracy zespołowej. Przygotowując się do rozmowy, skup się na konkretnych przykładach z Twojego doświadczenia, które mogą pokazać to, w jaki sposób korzystasz z wymaganych umiejętności.

Więcej na temat wywiadu behawioralnego możesz przeczytać TUTAJ.

O ile z talentami się po prostu rodzimy i rozwijamy je pod wpływem otaczających nas ludzi (rodzina, najbliżsi znajomi, nauczyciele), umiejętności nabywamy podczas naszego całego rozwoju na przestrzeni lat, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Zdobycie umiejętności miękkich czy rozwinięcie już posiadanych, kiedy posiadamy kilka lat doświadczenia zawodowego, wiąże się ze zmianą pewnych nawyków, wzorców zachowań i reakcji na konkretne sytuacje. Jest to możliwe, ale wymaga sporo wysiłku i samozaparcia.

Na temat cennych kompetencji pracowników według pracodawców przeczytasz również TUTAJ.

Rozwijanie umiejętności miękkich – od czego zacząć?

Po pierwsze – odpowiedz sobie na pytanie, w jakim obszarze, zawodzie chcesz pracować? Jeśli już to wiesz, to naprawdę dużo! Zwłaszcza jeśli jesteś przedstawicielem generacji „Z”, czyli tej najmłodszej na rynku pracy. Następnie warto zorientować się, jakie umiejętności miękkie są wymagane na danym stanowisku czy w danym zawodzie. Na co szczególnie zwraca się uwagę podczas rekrutacji?

Skąd czerpać te informacje? Najczęściej są one wskazane w samym ogłoszeniu o pracę. Firmy sygnalizują również, co jest dla nich najważniejsze na swoich stronach internetowych lub w mediach społecznościowych. Sprawdź, czy dana organizacja kładzie nacisk na rozwiązywanie problemów, zarządzanie czasem czy może doskonałą komunikatywność swoich pracowników.

Możesz skorzystać z bogatej oferty kursów, które pomagają rozwinąć umiejętności miękkie lub zdecydować się na samodzielną edukację w oparciu o dostępną na rynku (i naprawdę bardzo bogatą) ofertę książek (e-booków) na temat samorozwoju, zarządzania sobą w czasie, krytycznego myślenia, a nawet rozwijania odporności psychicznej. To, że starasz się rozwinąć konkretną, wymaganą umiejętność, nie pozostanie bez znaczenia. Na spotkaniu rekrutacyjnym możesz przekuć brak jakiejś umiejętności w zaletę, bo to, że świadomie dążysz do rozwoju pokazuje także Twój upór w dążeniu do celu, odpowiedzialność oraz dyscyplinę.

Poznaj swoje umiejętności uniwersalne

Dziś nie wystarczy już tylko być świetnym programistą czy operatorem maszyn. Kiedyś pytano o „papierek”, konkretne doświadczenie, które dowodziłoby, że posiadamy te czy inne umiejętności twarde. Dziś menedżerowie wiedzą, że doskonała znajomość Javy czy Pythona już nie wystarczy, bo dzięki odporności na stres, odpowiedzialności czy umiejętności pracy w zespole można z sukcesem zrealizować ważny projekt dla wymagającego klienta. Koderów czy pracowników obsługi jest coraz więcej, ale tych wykazujących się rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi jest już znacznie mniej i to właśnie te cechy zdają się być języczkiem u wagi w czasie wybierania odpowiedniego kandydata.

Umiejętności miękkie to tak naprawdę umiejętności uniwersalne, które można wykorzystywać niezależnie od profesji. Zarówno programista, jak i pracownik bezpośredniej obsługi klienta powinien być rzetelny i odpowiedzialny. Umiejętności uniwersalne pozwalają odnaleźć się na wielu stanowiskach, co w czasach wymagających od nas elastyczności zawodowej, staje się tym bardziej cenne i warte uwagi. Możesz znać ofertę produktową swojej firmy na pamięć, możesz biegle poruszać się po SAP-ie i bez problemu porozumiesz się w języku niemieckim, ale jeśli nie potrafisz nawiązywać trwałych relacji, nie wiesz, jak aktywnie słuchać albo nie masz cierpliwości, to Twoja kariera na stanowisku obsługi klienta stoi pod znakiem zapytania.

O kompetencjach przyszłości, o ciągłej nauce i o tym, dlaczego warto być niczym piłeczka kauczukowa przeczytasz również TUTAJ.

Źródła: