W ostatnim roku przyszedł czas na przewartościowanie roli oraz rodzajów benefitów pracowniczych. Co najbardziej ucieszy pracowników, a co chwilowo nie wzbudzi zainteresowania?
Odwrót kart sportowych
Dotychczas jednym z najpopularniejszych benefitów były karty sportowe (MultiSport, OK System i inne), uprawniające do bezpłatnych wejść do tysięcy obiektów sportowych lub umożliwiające korzystanie z nich za niewielką opłatą. Siłownie, baseny, sauny, treningi grupowe – spora część osób aktywnie wykorzystywała te możliwości.
W zależności od wynegocjowanych przez pracodawcę warunków umowy oraz zasad dofinansowania, pracownik pokrywał część kosztów, a część (lub nawet całość) finansował pracodawca.
Benefity sportowe przestały być zachętą wraz z wprowadzeniem pierwszego lockdownu.
Benefity na czas pandemii
Większość obecnych propozycji benefitów sprytnie wykorzystuje dobrodziejstwa sfery online. Pracodawcy mogą między innymi uatrakcyjnić zespołowe spotkania online voucherami do aplikacji na jedzenie z dowozem (np. Uber Eats czy Pyszne.pl) i tym samym zapewnić załodze chociaż namiastkę integracyjnych obiadów sprzed pandemii. Mogą także uruchomić codzienne niewielkie dofinansowanie do zamawiania obiadów na wynos (np. za pośrednictwem Lunching.pl) i zoptymalizować zamawianie jedzenia do domu lub biura.
Na znaczeniu zyskały pakiety opieki medycznej i ubezpieczenia na życie oraz emerytalne. Pracodawcy chętnie wykupują abonamenty u najpopularniejszych dostawców (Medicover, LUX MED, Enel Med) lub pakiety oferowane przez ubezpieczycieli. Rozszerzają także ofertę ubezpieczeń grupowych nawet o instrumenty ściśle związane z zachorowaniem na COVID-19, o czym przeczytasz w artykule: Benefity podczas pandemii – ubezpieczenia od COVID-19 i utraty dochodu.
Na popularności zyskują również systemy kafeteryjne (Worksmile, Medicover Benefits) oferujące szerokie spektrum benefitów w ramach jednej platformy. To złożone instrumenty składające się z modułów obsługujących np. dostępne już w firmie benefity i produkty abonamentowe – od opieki medycznej po zajęcia językowe. Za gromadzone na określonych zasadach punkty pracownicy mogą dokonywać zakupów w wybranych sklepach czy nawet przekazać środki na cele charytatywne.
Platformy benefitowe duży nacisk kładą na moduły wspierające zdrowie, promocję work-life balance i well-being pracowników. Wśród nich są funkcjonalności sportowe, możliwość zakładania rywalizacji, współdzielenia treningów, korzystania z zajęć i szkoleń online czy dostęp do bazy wiedzy. Rozwiązania budują zdrowe nawyki, a także integrują pracowników wokół wspólnych zainteresowań.
Korzyści niematerialne
Pracodawcy coraz chętniej stawiają na ułatwienie pracy w trybie home office oraz podnoszenie ergonomii. Proponują więc pracownikom bony do sfinansowania udogodnień domowego biura poprzez np. zakup odpowiedniego krzesła, dodatkowej klawiatury czy wygodnych słuchawek.
Rośnie także akceptacja i popularność elastycznego czasu pracy, który ułatwia nie tylko godzenie obowiązków zawodowych i prywatnych, ale także umożliwia podążanie za naturalnym rytmem dnia pracownika – niektórzy preferują start dnia pracy o 7.00, a niektórzy o 10.00. Coraz więcej firm umożliwia taką elastyczność niezależnie od umowy, jaka wiąże pracownika czy współpracownika. Więcej przeczytasz o tym w artykule: Praca zdalna i elastyczne godziny stają się standardem.
Elastyczny czas pracy odgrywa ogromną rolę. Aż 55% ankietowanych pracowników wymieniło go wśród zalet pracy zdalnej.
Elastyczny czas pracy odgrywa ogromną rolę. Aż 55% ankietowanych pracowników wymieniło go wśród zalet pracy zdalnej – było to najpopularniejszą odpowiedzią. Kolejne istotne elementy to oszczędność czasu (54%) oraz mniejsze ryzyko zarażenia się chorobami (53%) – wynika z opracowania „Perspektywa pracowników. Prognozy przyszłości – OLX Praca. Know How 2021”.
Nowa rzeczywistość wymusza na pracodawcach konieczność kreatywnego podejścia do atrakcyjnych benefitów pracowniczych. Firmy, aby wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom pracowników zdalnych, muszą systematycznie badać wykorzystanie istniejących możliwości. Warto śledzić trendy i na bieżąco wprowadzać takie dodatki, które będą najbardziej odpowiednie w danym czasie, oraz rezygnować z tych najmniej pożądanych.