W związku z szybkim rozwojem nowych technologii wiele mówi się o brakach specjalistów w dziedzinie IT. W rzeczywistości jednak jest znacznie więcej branż, w których pracodawcy mają problemy z zatrudnieniem. Podsumowanie roku 2019 na OLX Praca ukazuje, że pierwsze trzy miejsca, jeśli chodzi o najbardziej poszukiwanych pracowników na portalu, zajmują kierowcy (w ciągu roku pojawiło się ponad 74 tysiące ogłoszeń na to stanowisko), pracownicy magazynu (ponad 36 tysięcy ogłoszeń) oraz produkcji (ponad 26 tysięcy ofert).
Przyczyn takiej sytuacji jest kilka. Istnieje grupa pracowników decydujących się na wyjazd za granicę, gdzie mogą liczyć na wyższe płace za tę samą pracę. Automatyzacja wymaga od pracowników nowych umiejętności i kończenia kursów, które przygotowują do pracy. Ponieważ brakuje wykwalifikowanych pracowników, firmy muszą inwestować w przygotowanie zatrudnionej osoby do wykonywania obowiązków. Jest to dodatkowy koszt dla pracodawcy, ale jednocześnie może być traktowany jako benefit, który będzie stanowił dla części kandydatów argument za podjęciem współpracy z daną firmą. Ogólna sytuacja na rynku powoduje, że część pracowników decyduje się na alternatywne, mniej wymagające zajęcia. Jest to jedynie kilka, wybranych czynników powodujących, że sytuacja pracodawców jest niekomfortowa. Jak sobie z nią poradzić?
Ogłoszenie
Ogłoszenie jest często jedyną formą kontaktu z potencjalnym pracownikiem. Dlatego należy zadbać o to, żeby było perfekcyjne. W ofercie muszą znaleźć się najistotniejsze elementy, aby podczas rekrutacji trafiali do nas odpowiedni kandydaci. Pierwszym z nich jest dokładna informacja o zakresie obowiązków. Ogłoszenie powinno powstać na podstawie precyzyjnie określonego profilu pracownika. Zadania realizowane przez pracowników na stanowiskach produkcyjnych często różnią się. Dokładna informacja na temat obowiązków umożliwia kandydatom podjęcie decyzji, czy jest to stanowisko, które im odpowiada oraz czy posiadają właściwe kompetencje.
Pracownicy produkcji najchętniej aplikują na ogłoszenia, które zawierają takie informacje, jak wysokość wynagrodzeń, lokalizacja firmy, forma współpracy oferowana przez pracodawcę oraz informacje o warunkach zatrudnienia i benefitach. Te elementy tworzą całościowy obraz warunków pracy w danej firmie. Poza tym uwzględnienie tych elementów w ogłoszeniu, pokazuje kandydatowi podejście pracodawcy do współpracowników. Co więcej, jeśli chodzi o liczbę ogłoszeń, duże znaczenie ma miejsce jego publikacji. Skutecznym rozwiązaniem są portale z ogłoszeniami, ponieważ kandydaci chętnie z nich korzystają.
Tam mogą w łatwy sposób zaaplikować na interesujące ich stanowisko. Szczególnie w mniejszych miejscowościach skuteczną metodą poszukiwania pracowników może być publikowanie ogłoszeń w lokalnych środkach przekazu. Należy jednak pamiętać, że najlepiej się sprawdza system poleceń pracowniczych. Oczywiście, żeby ta metoda zadziałała, nasi pracownicy muszą być zadowoleni ze współpracy z firmą. Jeśli tak będzie, zarówno firma, jak i osoby już zatrudnione będą czerpać korzyści z rekrutacji. Pracownik będzie mógł liczyć na dodatkową gratyfikację i możliwość współpracy ze znanymi mu osobami, a pracodawca na dostęp do kandydatów, którzy z dużym prawdopodobieństwem sprawdzą się na swoim stanowisku.
Rozmowa rekrutacyjna
Podczas rozmowy rekrutacyjnej warto nawiązać do tematu obowiązków realizowanych na danym stanowisku. Dzięki temu pracownik nie będzie czuł się zaskoczony swoimi zadaniami w pierwszych dniach pracy, a my zminimalizujemy ryzyko zatrudnienia osoby nieposiadającej wymaganych kompetencji. Jeśli jest to możliwe, warto przeprowadzić dodatkowo test umiejętności, np. z obsługi narzędzi wykorzystywanych na stanowisku pracy. Dzięki temu będziemy mieli pewność, jaki poziom wiedzy prezentuje pracownik.
Rozmowa rekrutacyjna jest właściwym momentem, żeby przypomnieć kandydatowi o korzyściach, jakie wynikają ze współpracy z firmą – o sposobie rozliczania wynagrodzenia oraz o benefitach wynikających z realizowania współpracy z firmą.
Atmosfera w pracy jest jednym z najważniejszych czynników dla pracowników produkcyjnych.
Coraz częściej zdarzają się kandydaci, którzy stosunkowo często zmieniają pracę. Dlatego warto podczas rozmowy dopytać o motywację związaną ze zmianą poszczególnych stanowisk oraz dlaczego kandydat zdecydował się aplikować na ofertę. W ten sposób wybadamy, czy podjęcie zatrudnienia z tą osobą wiąże się z dużym ryzykiem oraz jednocześnie dowiemy się, co zadecydowało o zainteresowaniu ogłoszeniem (ta wiedza może być wykorzystana przy kolejnych rekrutacjach).
Planując proces rekrutacyjny, należy wziąć pod uwagę potrzeby danej grupy pracowniczej. W przypadku osób pracujących na stanowiskach produkcyjnych, są to przede wszystkim: miła atmosfera pracy i zgrany zespół, jasny zakres obowiązków, możliwość rozwoju i dodatkowe benefity. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w Raporcie Poznaj swojego pracownika przygotowanym przez OLX Praca.