Co to jest pokolenie Alfa?
Generacja Alfa (ang. generation Alpha) to ludzie urodzeni w XXI wieku, głównie w latach 2010-2025. Młodzi ludzie należący do tej grupy dopiero odbywają edukację. Pierwsi przedstawiciele, których można klasyfikować do pokolenia Alfa, powoli wchodzą na rynek pracy. Są dziećmi millenialsów, czyli pokolenia urodzonego w latach 1980-2000, które pamięta jeszcze czasy offline, ale nie ma problemów z dostosowaniem się do nowych technologii. To właśnie członkowie tej generacji są odpowiedzialni za pierwsze zmiany na rynku pracy. Poprzednikami gen Alpha są przedstawiciele pokolenia Z.
Pokolenie Alfa wychowywało się w czasach największej rewolucji technologicznej, którą widział świat. Nie wyobraża sobie życia bez internetu czy nowoczesnych sprzętów elektronicznych. Ważnym elementem codzienności są dla niego media społecznościowe. To społeczeństwo informacyjne, które ma praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju.
Pokolenie Alfa – najważniejsze cechy
Przedstawiciele pokolenia Alfa sami siebie określają jako zmiennych. Cenią różnorodność. Nie przywiązują się do jednego miejsca pracy czy adresu zamieszkania. Cały czas szukają nowych wyzwań. Chcą się rozwijać, ale nie kosztem spokoju. Cenią sobie work-life balance.
Czas wolny spędzają w sieci. Powszechnie korzystają z mediów społecznościowych, komunikatorów internetowych, czytają blogi i oglądają filmiki na YouTubie. Nie boją się podróżować. Są otwarci na świat i prawie niczego się nie boją. Gen Alpha nie cierpi nudy, dlatego robi wszystko, aby jej unikać.
Pokolenie Alfa dużą wagę przykłada do swojego zdrowia. Wśród jego przedstawicieli zwiększa się świadomość z zakresu profilaktyki. Generacja nie boi się wizyt u lekarza, dba o zdrowie psychiczne i ceni sobie dobre samopoczucie.
Pokolenie Alfa na rynku pracy – czego można się spodziewać?
Cechy pokolenia Alfa bezpośrednio przekładają się na rynek pracy. Członkowie tej generacji w większości nie mają określonych planów zawodowych. Sąd elastyczni i nie przywiązują się do konkretnego miejsca. Pracę wybierają pod kątem tego, co może im zaoferować pracodawca. Cenią sobie możliwość awansu, dostęp do szkoleń, elastyczny czas pracy i przyjazną atmosferę w zespole. Szukają złotego środka między ciekawym i satysfakcjonującym życiem prywatnym oraz rozwojem zawodowym.
Generacja Alfa ma bardzo wysokie poczucie własnej wartości. Z tego powodu można się po niej spodziewać, że będzie jasno stawiać na swoim. Z pewnością jej skłonność do poświęceń dla pracodawcy okaże się niewielka. Jej członkowie będą szukali swojego miejsca na ziemi bez wchodzenia w utarte schematy. Z tego powodu można się spodziewać, że zmieni się układ najpopularniejszych kierunków studiów. Może to rodzić problemy z wypełnieniem wakatów w branżach szczególnie wymagających, takich jak chociażby medycyna.
Pokolenie Alfa to ludzie biegli technologicznie, którzy świetnie sprawdzą się na stanowiskach w branży IT i związanych ze sztuczną inteligencją. Jego członkowie lubią nowości i chętnie będą zgłębiać kolejne zagadnienia, które zrewolucjonizują świat, jaki znamy.
Pokolenie Alfa ma specyficzne plany zawodowe. Z jednej strony jego członkowie nie wykluczają pracy w korporacjach, o ile będzie to dla nich opłacalne, a możliwość work-life balance zostanie zachowana. Z drugiej – coraz większa część tej generacji myśli o założeniu własnego biznesu. Trend udowadnia, że to osoby niezależne, samodzielne i niebojące się przeciwności. W pracy najmłodsze pokolenie będzie sobie cenić przede wszystkim krótkie komunikaty, jasny feedback i przemyślane szkolenia. Wymogiem dla niektórych może się okazać praca zdalna, możliwość pracy z różnych miejsc na świecie czy elastyczny czas pracy.
Generacja Alfa ma ogromne możliwości zawodowe. Musi jedynie dobrze wykorzystać swój potencjał.
Jak przygotować firmę na pokolenie Alfa?
Specyficzne cechy pokolenia Alfa rewolucjonizują rynek pracy. W kolejnych latach, gdy przedstawiciele tej grupy będą szukać zatrudnienia, pracodawcy staną przed ogromnym wyzwaniem dostosowania swojej działalności gospodarczej do ich potrzeb.
Pokolenie Alfa wymaga od pracodawców przede wszystkim dużej elastyczności. Nie chodzi o to, że jego członkowie są mało ambitni, ale mają poczucie własnej wartości i przeświadczenie, że poradzą sobie w życiu bez względu na innych. W pracy oczekują udogodnień takich jak chociażby krótszy tydzień pracy, nowoczesny sprzęt elektroniczny czy ciekawe benefity pozapłacowe. Młoda generacja może sprawić, że rynek zatrudnienia zmieni się znacznie w kolejnych latach.
Pracodawcy muszą się na tę rewolucję odpowiednio przygotować. Mowa tu przede wszystkim o przeanalizowaniu tego, co dane przedsiębiorstwo ma do zaoferowania pracownikom. Kluczowe jest wprowadzenie rozwiązań, które pozwolą pozyskać wysoko wykwalifikowanych pracowników.
Coraz częściej mówi się o potrzebie rozważenia możliwości zmodyfikowania dotychczasowych zasad pracy. Standardowe godziny, praca tylko z biura czy zbyt szeroka kontrola pracowników – które do tej pory w Polsce nikogo nie dziwiły – w przyszłości mogą się nie sprawdzać. Czasy się zmieniają i pracownicy mają nowe wymagania. Zakłady pracy, które ich nie uwzględnią, mogą mieć w przyszłości problemy z pozyskaniem wartościowych pracowników z generacji Alfa. To prosta droga do spowolnienia rozwoju i utraty przewagi konkurencyjnej.
Pokolenie Alfa – podsumowanie
Pokolenie urodzone po 2010 roku dopiero będzie wchodzić na rynek pracy. Osoby wychowane w obliczu nowych technologii mają inne podejście do życia prywatnego i specyficzne nastawienie do życia zawodowego. To duże wyzwanie dla rynku pracy, który w najbliższych latach może przejść prawdziwą rewolucję.