Kompetencje idealnego pracownika – które umiejętności rozwijać?

09.08.22
clock 5 min.
Marlena Charlińska Marlena Charlińska

Jaki jest idealny pracownik? Co go cechuje? Jakie kompetencje mogą wesprzeć najważniejsze obszary rozwoju zawodowego i czy są umiejętności, nad którymi opłaca się pracować bez względu na branżę? Jedno jest pewne – szybkość zachodzących przemian wpływa na konieczność dbania o rozwój kariery zawodowej niezależnie od stażu pracy czy wykonywanego zawodu.

Zmiana, elastyczność, progres i adaptacyjność – te cztery słowa stanowią kwintesencję dzisiejszych realiów rynku pracy. Ostatnie lata, obfitujące w niespodziewane zdarzenia, jak pandemia, wojna w Ukrainie czy niezwykle szybki rozwój technologii, spowodowały zmianę w katalogu kluczowych kompetencji na rynku pracy. Tym samym wyłonił się nowy profil idealnego kandydata. W opracowaniu „Nowe spojrzenie na rynek pracy – OLX Praca. Know How 2022” znajdziemy przykłady najbardziej cenionych kompetencji u pracownika, do których pracodawcy zaliczyli m.in.: specjalizację dziedzinową, zaangażowanie oraz samorozwój.

Prognozy na przyszłość

Takie oczekiwania względem kompetencji pracowniczych widać nie tylko u polskich pracodawców. Według Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) do 2025 r. w wyniku automatyzacji zniknie 85 milionów miejsc pracy. Jednocześnie te same prognozy przewidują pojawienie się na globalnym rynku pracy nawet 97 mln nowych stanowisk. Mimo że trudno jest przewidzieć wszystkie nowe specjalizacje, to uważa się, że istnieją kompetencje, które niezależnie od branży będą miały kluczowe znaczenie. Są nimi kompetencje miękkie. Zatem które obszary rozwoju zawodowego i jakie umiejętności warto rozwijać?

Komunikacja – umiejętność rozmowy rozwija w pracy

Bazując na doświadczeniach z ostatnich lat, zdecydowanie można stwierdzić, że na wartości zyskała komunikacja. Dlaczego? Oto przykłady. Przede wszystkim praca na odległość z wykorzystaniem narzędzi internetowych, różnego rodzaju komunikatorów, uwydatniła potrzebę umiejętnego formułowania treści i przekazywania informacji w konkretny sposób. Tryb home office przyczynił się także do większej otwartości na pracę w zespołach międzynarodowych. Praca w środowisku wielokulturowym od idealnego pracownika wymaga wyczucia, szacunku do drugiej osoby, otwartości na różnice, jak również zrozumiałej komunikacji, niezależnie od kodu kulturowego.

Innym czynnikiem, który decyduje o tym, że umiejętność rozmowy stała się ważna, są zmiany pokoleniowe na rynku pracy. Oczekiwania młodych pokoleń względem pracodawcy, obszarów rozwoju zawodowego, kultury organizacyjnej nierzadko odbiegają od wymagań osób nieco starszych, które na rynku pracy są już jakiś czas i mają na nim swoją określoną pozycję. Ludzie młodzi pragną otwartości, łakną feedbacku, chcą wiedzieć, co w nowej pracy zrobili dobrze, a co mogą jeszcze poprawić, w czym mogą być lepsi, zależy im na rozwoju w pracy. Informacja zwrotna od przełożonego jest dla nich równie cenna, co feedback od koleżanki pracującej na tym samym stanowisku. Zatem warto inwestować w umiejętność przekazywania informacji zwrotnej.

Adaptacja i otwartość na zmiany kluczem do bycia idealnym pracownikiem

Dynamika zachodzących zmian determinuje również potrzebę elastyczności i adaptacji. Konieczność przystosowywania się i otwartości na szybko zmieniającą się rzeczywistość najlepiej oddają słowa jednego z pracodawców, który wziął udział w badaniu OLX: „Wszystko jest teraz tak nieprzewidywalne, że trudno cokolwiek przewidzieć. Trzeba stawiać na otwartość i nie można zasłaniać się tym, że kiedyś było inaczej. Wszystko zmienia się dynamicznie i trzeba nauczyć się z tym żyć”. Akceptacja zmiany, wychodzenie ze swojej strefy komfortu, korzystanie z nowych narzędzi i rozwiązań – to kompetencje, które są dzisiaj bezcenne dla pracodawców i pomagają w rozwoju kariery zawodowej.

Chęć nauki i samorozwoju ważne dla rozwoju w pracy

Dynamika zmian, oprócz potrzeby adaptacji, wymusza na pracownikach chęć nauki i samorozwoju. Szybko zachodzące przemiany powodują, że pojawia się konieczność aktualizowania swojej wiedzy, a także zdobywania nowych umiejętności. Dla pracodawców liczą się nie tylko doświadczenie i kwalifikacje, które już posiadamy, ale gotowość do uczenia się i zdobywania kolejnych ważnych kompetencji. Ciekawość świata i otwartość na nowe rozwiązania to wartości pozwalające organizacji nadążać za zmianami. Warto samodzielnie podejmować inicjatywę i inwestować w różne obszary rozwoju zawodowego. Pracownik, który interesuje się branżą, śledzi jej bieżącą sytuację, doskonali swoje umiejętności, będzie mógł liczyć na szybszy awans.

Zaangażowanie i odpowiedzialność w rozwoju kariery zawodowej

W sytuacji, w której coraz częściej pracuje się zdalnie, w zmiennym środowisku i w rozproszonych zespołach, niezwykle ważne stają się samodzielność w wykonywaniu zadań, odpowiedzialność za podjęte wybory, wykazywanie inicjatywy oraz umiejętność organizacji pracy własnej. Mimo że zaangażowanie nie do końca można kwalifikować jako kompetencję, to jednak taka postawa idealnego pracownika jest doceniana przez pracodawców. Nawet jeśli przejawianie inicjatywy jest poza strefą komfortu, to warto choć na chwilę z tego komfortu zrezygnować, by poznać nowe rzeczy i zrobić krok naprzód w swojej ścieżce kariery zawodowej.

W przyszłości, która zaczyna się już dziś, to właśnie kompetencje miękkie będą odgrywały kluczową rolę na rynku pracy, zaraz obok specjalizacji dziedzinowej. Globalizacja, automatyzacja, rozwój nowych technologii – wszystko to będzie przyczyniało się do poszukiwania pracowników, którzy z łatwością będą potrafili dostosować się do nowych warunków i to niewątpliwie kompetencje miękkie im to ułatwią.

Więcej o przyszłości rynku pracy dowiesz się z artykułu: Kompetencje przyszłości – rynek pracy w 2030 r.

Źródło:
https://www.hays.pl/blog/insights/4-kompetencje-miekkie-przyszlosci