Branża FMCG – czym się charakteryzuje?
Skrót FMCG powstał od wyrażenia „Fast Moving Consumer Goods”, czyli dobra szybkozbywalne. To inaczej produkty pierwszej potrzeby, na które zapotrzebowanie jest wysokie zawsze, niezależnie od sezonu czy koniunktury gospodarczej.
Oferta rynku FMCG jest szeroka. Dzięki wysokiemu poziomowi sprzedaży i rozwiniętym kanałom dystrybucji ceny i marże są niskie. Cechy charakterystyczne rynku FMCG sprawiają, że jest on uważany za najbardziej odporny na zmiany gospodarcze i kryzysy. Popyt zawsze jest wysoki. Dzięki temu to branża warta uwagi dla osób, które szukają dobrze płatnej i stabilnej pracy albo chcą uruchomić własny biznes, który zapewni atrakcyjne dochody.
Produkty FMCG
Produkty FMCG są sprzedawane w supermarketach i dyskontach. To przede wszystkim produkty pierwszej potrzeby, takie jak np.:
- żywność (jajka, mleko, jogurty, kasze, twarogi, makaron);
- dania gotowe (posiłki do odgrzania);
- wypieki (chleb, słone i słodkie przekąski);
- środki higieniczne (kosmetyki, papier toaletowy, podpaski);
- artykuły biurowe (długopisy, ołówki, papier);
- suplementy diety;
- leki dostępne bez recepty.
Oprócz tego do produktów FMCG zalicza się również m.in. alkohol czy papierosy. W praktyce wszystkie wymienione powyżej rzeczy można kupić w lokalnym supermarkecie – produkty FMCG wyróżnia dobra dostępność, która jest następstwem wysokiego popytu.
Firma FMCG – przykłady
Firm FMCG w branży są tysiące. Największe podmioty światowe, które jednocześnie notują najwyższe dochody, to m.in. Nestle, PepsiCo, JBS, Tyson Food, Procter&Gamble, L’Oreal czy Coca-Cola Company. Jako przykład polskiego lidera można wskazać np. Grupę Żywiec.
Przedsiębiorstwa z branży FMCG rywalizują między sobą o udział w rynku. Kluczowe w ich działalności są przemyślane działania marketingowe, w tym nie tylko sama reklama, która ma zachęcić do zakupu oraz wzbudzić zaufanie klienta, ale również atrakcyjny wygląd oferowanych produktów.
Aktualna i przewidywana sytuacja na rynku FMCG
Rynek FMCG rozwija się bardzo szybko. Regularnie pojawiają się nowe sklepy, które w swojej ofercie mają produkty szybkozbywalne. Istniejące podmioty dopasowują swoją ofertę do warunków gospodarczych oraz światowych trendów. W ten sposób są w stanie dostarczyć klientom wysokiej jakości produkty w dobrej cenie.
Warto podkreślić, że wzrost na rynku był bardzo wysoki szczególnie w czasie pandemii i wszystko wskazywało na to, że będzie utrzymywał się na takim poziomie. Tylko w 2020 roku rynek FMCG zanotował wzrost o 4,8%. Problemy gospodarcze związane z wojną w Ukrainie i wysoka inflacja sprawiły jednak, że wzrost hamuje. Mimo że w 2022 roku wyniósł 11%, to w 2023 roku szacuje się, że spadnie do poziomu 8%.
W branży FMCG coraz więcej przedsiębiorstw stawia na tworzenie sklepów ze zdrową żywnością ekologiczną w duchu zero waste czy suplementami diety. To przyszłość rynku.
Żeby osiągnąć założone cele, trzeba postawić sobie konkretne cele i zaplanować działalność w taki sposób, aby sprostać oczekiwaniom klientów. Podmioty działające w branży FMCG coraz częściej wchodzą we współpracę z dużymi sieciami handlowymi, aby nadążyć za wymaganiami segmentu.
Praca w branży FMCG
Rynek FMCG obfituje w różnorodne stanowiska pracy. Oferty zaczynają się już od poziomu pracowników produkcji oraz magazynów. Wakaty są też na m.in. na stanowiskach takich jak sprzedawcy, przedstawiciele handlowi czy dyrektorzy sprzedaży. Pracę w branży mogą znaleźć osoby z różnym doświadczeniem i wykształceniem.
Oprócz właściwej sprzedaży, przedsiębiorstwa FMCG muszą skupić się również na działaniach marketingowych. Aby osiągać najwyższe wyniki, konieczne jest m.in. dbanie o relacje z klientem, prowadzenie badań focusowych czy obecność w sieci.
Jakie cechy powinien mieć pracownik sektora FMCG?
Największe podmioty z branży FMCG stale prowadzą rekrutacje i mają wakaty. Szybki rozwój i budowanie nowych hal produkcyjnych oraz biur sprawiają, że potrzebni są kolejni magazynierzy, pracownicy laboratoriów, pracownicy biurowi itd.
Osoba zainteresowana pracą na rynku FMCG powinna wyróżniać się cechami potrzebnymi w pracy na danym stanowisku. Pracownicy produkcji muszą być punktualni, zaangażowani i odpowiedzialni. Specjalista do spraw marketingu powinien z kolei być kreatywny i mieć zdolności analityczne. Szczegółowe wymagania najlepiej sprawdzić w konkretnych ofertach pracy.
Jakie są zarobki w branży FMCG?
Sektor FMCG daje pracownikom i osobom, które chcą spróbować swoich sił w prowadzeniu własnego biznesu ogromne możliwości. Regularnie pojawiają się nowe oferty pracy np. dla handlowców, logistyków, marketingowców czy pracowników fizycznych. Coraz łatwiej otworzyć własny biznes obejmujący sprzedaż produktów FMCG ze względu na możliwość współpracy z podmiotami o większym doświadczeniu na rynku.
Do rozpoczęcia takiej przygody zachęcają zarobki w branży FMCG. Najlepsze pensje dotyczą dyrektorów sprzedaży. Ci miesięcznie zarabiają od około 30 do 50 tysięcy złotych brutto. Key account manager może przeciętnie liczyć na pensję w wysokości 25 tysięcy złotych. Dobrze zarabiają też managerowie regionalni. Standardem są tam zarobki od 15 do 20 tysięcy złotych.
Asystent w dziale marketingu otrzyma średnio 5-7 tysięcy złotych. Stawki pracowników produkcji zaczynają się od minimalnej krajowej, ale mogą rosnąć znacznie, zwłaszcza gdy przedsiębiorstwu zależy na szybkim pozyskaniu pracowników.
Branża FMCG cały czas się rozwija. Dzięki swoim uwarunkowaniom uchodzi za stabilną i bezpieczną. Jeśli szukasz pracy, warto sprawdzić oferty aktualnie dostępne u jej czołowych przedstawicieli oraz lokalnych przedsiębiorstw.