Według badania „Efektywność pracy zdalnej”, przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów, aż 51% respondentów uważa, że wykonywanie obowiązków zawodowych w domu jest skuteczniejsze niż w biurze, z kolei 56% twierdzi, że dzięki temu jest lepiej zorganizowana, natomiast 45% uczestników badania przyznaje, że wykonując pracę w trybie home office poświęca jej więcej czasu niż w siedzibie firmy . Wyniki badania pokazują więc, że zdaniem pracowników praca z domu sprzyja efektywności.
Co wpływa na większą efektywność w domu:
- Lepsze warunki do pracy w swoim domu niż w biurze – wielu z nas ma dokładnie takie odczucie, szczególnie wtedy, jeśli na co dzień pracujemy na tzw. open space. Kiedy przebywamy w jednym pomieszczeniu z wieloma osobami, to nietrudno o wszelkiego rodzaju dystraktory. Słyszymy obok czyjeś rozmowy, ktoś nas zaczepia i wciąga w niekoniecznie związaną z pracą konwersację lub namawia nas na przerwę na kawę. Relacje pomiędzy pracownikami są ważne, ale w zaciszu domowym łatwiej jest nam zachować w nich umiar i skoncentrować się na samej pracy.
- Mniej stresu i napięcia. W domu często mamy obok siebie swoich bliskich, a ich obecność i wsparcie może sprawiać, że łatwiej radzimy sobie z trudnymi sytuacjami. Pracujemy wtedy w naszej przestrzeni, którą lubimy i czujemy się w niej bezpiecznie, co również może wpływać na fakt, że jesteśmy bardziej rozluźnieni, podchodzimy do różnych sytuacji z większym dystansem i lepiej wykonujemy swoje obowiązki.
- Większa swoboda – w szczególności w zarządzaniu zleconymi zadaniami i autonomia w ich wykonywaniu.
Te wszystkie aspekty mogą przyczyniać się do faktu, że lepiej wykonujemy swoją pracę zdalnie niż w wersji stacjonarnej. Nie powinien więc dziwić więc fakt, że według badania:
- 66% pracowników nie zgadza się z tezą, że aby skutecznie wykonywać swoje obowiązki, potrzebny jest bezpośredni nadzór kierownictwa.
- 54% zaprzecza, że kontakt zdalny utrudnia prawidłowe wykonywanie zadań.
- Aż 72% badanych uważa, że praca zdalna daje więcej elastyczności oraz pomaga lepiej zorganizować obowiązki służbowe i połączyć je z domowymi zadaniami.
Jak monitorować postępy prac?
Pracodawca musi mieć jakieś narzędzia, aby weryfikować postępy prac i efektywność podległego zespołu, czyli z jednej strony umożliwić autonomię i samodzielność w organizacji czasu pracy, a z drugiej móc monitorować efekty. Czy rzeczywiście obecność pracownika w biurze sprawia, że menedżer ma lepszą kontrolę nad pracą podległego mu zespołu? Z własnego doświadczenia mogę śmiało powiedzieć, że niekoniecznie.
Zadajmy sobie pytanie, czy w trakcie pracy stacjonarnej kierownik ma czas, aby nieustannie patrzeć przez ramię pracownikowi jak ten wykonuje powierzone mu zadania? Gdyby tak było, to menedżer nie mógłby realizować żadnych innych obowiązków, z wyjątkiem monitorowania pracowników.
Tak jak stacjonarnie, tak i w formie zdalnej możemy organizować cykliczne spotkania, na których będziemy weryfikować postępy prac. Możemy prosić o raporty lub wyznaczyć wskaźniki ilościowe lub jakościowe i monitorować ich realizację. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby organizować poranne briefingi, na których będziemy weryfikować np. kolejne etapy projektu bądź wyznaczać nowe cele do realizacji.
Pomocne aplikacje
W dobie aplikacji, takich jak np. Trello czy Bitrix, monitorowanie projektów i wykonalności zadań naprawdę nie jest tak trudne, jak może się wydawać. Mamy wtedy możliwość wyznaczania zadań, terminów realizacji, komunikowania się z pracownikami, oceniania ich pracy.
Jeśli nie chcemy korzystać z aplikacji, możemy do tych celów wykorzystywać dokumenty dzielone, jak te, które są dostępne na platformach:
- Google Drive
- Microsoft Office Online
Z ich pomocą możemy tworzyć proste raporty, które mogą być edytowane przez wszystkich lub wyznaczoną część członków zespołu.
Istnieją też inne narzędzia do monitorowania aktywności pracowników, takie jak:
- ActivTrak
- DeskTime
- Worktime
Z powodzeniem mogą wykorzystywać je firmy rozliczające się godzinowo za projekt z klientem. To, jaką formę wybierzemy do monitorowania pracy, zależy wyłącznie od potrzeb i preferencji danej organizacji.
Najważniejsze jest jednak to, że mamy wybór na rynku i możemy korzystać z szerokiej palety narzędzi. Praca zdalna nie oznacza utraty kontroli nad obowiązkami i wynikami zespołu, a wręcz przeciwnie, może pomóc w budowaniu wzajemnego zaufania i tym samym wpływać motywująco na załogę.
Przypisy:
Sprawdź również inne artykuły opublikowane na zawodowo.olx.pl: