Z jednej strony pracodawcy dostrzegają, że praca zdalna przynosi korzyści pod postacią wzrostu produktywności zatrudnionych osób (zdaniem 72% firm, na podstawie badania Poly, 2022) oraz pozwala na oszczędności związane z koniecznością wynajmu powierzchni biurowych. Z drugiej jednak coraz wyraźniej widać negatywny wpływ pracy zdalnej na kształtowanie się relacji oraz dbałość o kulturę organizacyjną firmy. Zgodnie z badaniem Poly ponad 70% respondentów wskazuje na powyższe elementy. Dlatego też niektórzy pracodawcy pomimo trudności związanych z organizowaniem powrotów do biur, decydują się na przeorganizowanie stylu pracy i starają się na nowo podejść do tematu pracy stacjonarnej.
O wnioskach wynikających z dwóch lat pracy hybrydowej pisaliśmy w artykule: Hybrydowy model pracy – wnioski po 2 latach pandemii.
Jak wskazują wyniki badań The Conference Board, choć część firm myślała już o wznowieniu pracy stacjonarnej z uwagi na trwającą pandemię, a prawie połowa organizacji nie zdecydowała się jeszcze na ten krok i nie deklaruje nawet terminu powrotu do biura. W różnych krajach podejście do systemu pracy może się różnić, gdyż wpływa na nie zarówno sytuacja epidemiologiczna w danym regionie, jak i uwarunkowania rynku pracy. Jednak oczekiwania pracowników i wyzwania poszczególnych organizacji są zbliżone.
Motywowanie pracownika do powrotu do biura
Podejście pracowników do kwestii powrotu do biur bywa różne. Jak wskazują badania Conference Board, 60% pracowników nie ma problemu z powrotem do pracy w biurze, a najbardziej gotowe na tę zmianę są osoby na stanowiskach kierowniczych. Odsetek ten zapewne różni się też w zależności od branż i warto mieć na uwadze, że zwłaszcza przy tych stanowiskach, które są deficytowe, warto decyzje o powrotach do biura podejmować rozsądnie i stopniowo.
Sytuacja na rynku pracy jasno wskazuje, że nawet organizacje, które na początku pandemii deklarowały, że nie będzie już u nich powrotu do pracy biurowej, zaczynają dostrzegać wartość tego, że pracownicy są obecni w biurze. Wdrażane są m.in. następujące rozwiązania:
- przywracanie udogodnień w biurze, które były dostępne przed pandemią – masaże, siłownie, np. w biurze Google w Kalifornii,
- tworzenie miejsc dla zwierząt pracowników,
- ścianki wspinaczkowe.
Pracodawcy starają się także dopasować wygląd biura i jego funkcjonalności, tak aby zwiększyć liczbę przestrzeni wspólnej, a także wygospodarować miejsce na cichą pracę czy relaks, by pracownicy mieli komfort wykonywania zadań, jak podczas pracy w domu.
Co pracownicy myślą o pracy zdalnej?
Początkowo wydawało się, że pracownicy nie będą chcieli wracać do biura z uwagi na obawy związane ze zdrowiem i pandemią. Jednak po ponad 2 latach funkcjonowania w nowej rzeczywistości zagadnienia związane z obawami o zdrowie nie są tak znaczące. Wśród powodów przemawiających na rzecz pracy w domu są najczęściej:
- większa elastyczność pracy,
- oszczędność czasu i kosztów związanych z brakiem dojazdów,
mniej formalne warunki pracy.
Jednocześnie jednak pracownicy są świadomi tego, że praca w domu zaburza im często work-life balance, powoduje większy stres, poczucie presji i pracę po godzinach. Dlatego też osoby, które preferują home office, jednocześnie oczekują od pracodawcy wsparcia w zakresie organizacji trybu pracy.
Praca hybrydowa – etap przejściowy czy docelowe rozwiązanie?
Część firm decyduje się na wprowadzenie pracy hybrydowej jako rozwiązania, które pozwoli na zachowanie elastyczności oraz utrzymanie wysokiej efektywności, a jednocześnie na dbałość o relacje i kulturę organizacyjną firmy. Połączenie home office z dniami biurowymi dla wielu organizacji jest rozwiązaniem docelowym. Są jednak firmy, które postawiły na pracę hybrydową jako etap pośredni pozwalający na płynne przejście między pracą zdalną a całkowitym powrotem do biura. Daje to pracownikom możliwość przyzwyczajenia się do tej zmiany i stopniowego budowania nowych przyzwyczajeń.
Jak zachęcić pracowników do pracy w biurze?
Chcąc zmienić tryb pracy na hybrydowy lub stacjonarny, warto zwrócić uwagę na obawy pracowników związane z powrotem do biura oraz na potencjalne zalety, które mogą dostrzegać przy tej okazji. Warto rozmawiać z zatrudnionymi osobami i na tej podstawie przygotować się do przeorganizowania systemu pracy.
Priorytetem zapewne będzie zadbanie o elastyczność, gdyż to jedna z głównych wartości, którą dostrzegają osoby wykonujące zadania podczas pracy w domu. Dobrym rozwiązaniem będzie stopniowe zmienianie warunków pracy oraz zastanowienie się, na jaki margines pracy zdalnej możemy sobie pozwolić.
Warto pozostawić dni pracy zdalnej, a w trakcie dni biurowych zadbać o to, aby pracownicy mieli poczucie dobrze wykorzystanego czasu. Dlatego też firmy decydują się na przeorganizowanie przestrzeni i organizowanie w nich spotkań zespołowych.
Praca w biurze – jak przekonać pracowników?
Zachęcając pracowników do powrotu do biura powinniśmy odpowiednio dobrać argumenty. Bardzo często firmy popełniają błąd, argumentując powrót do biura dbałością o wydajność i realizację celów. Jeśli jednak pracownicy są efektywni, a cele są osiągane, takie podstawy nie będą brzmiały szczerze. Dlatego też warto podkreślać znaczenie relacji, współpracy, firmowych wartości i atmosfery, a przy dniach pracy w biurze powinniśmy poświęcić także czas na to, aby dać pracownikom przekonanie, że o te czynniki faktycznie dbamy. Dzięki temu na własnym przykładzie odczują, jakie korzyści daje im praca w biurze.
Bardzo często firmy popełniają błąd, argumentując powrót do biura dbałością o wydajność i realizację celów. Jeśli jednak pracownicy są efektywni, a cele są osiągane, takie podstawy nie będą brzmiały szczerze.
Biorąc pod uwagę fakt, że niektóre z firm od 2 lat pracują w trybie home office, to część ich zespołu, która dołączyła w trakcie tego okresu, nie miała jeszcze okazji pracować stacjonarnie. U nich może pojawić się obawa związana z poznaniem innych pracowników na żywo i niepewność, czy dopasują się do stylu pracy, który panował w biurze. Warto pamiętać o tej grupie i dodatkowo zadbać o ich komfort powrotu. Można wówczas pomyśleć o integracji pracowników czy zespołów, aby te osoby, które nie miały jeszcze okazji spotkać się w biurze, miały możliwość poznania się w luźniejszej atmosferze.
Przy zachęcaniu pracowników do pracy w biurze warto podejść do tego podobnie jak do informowania i przekonywania do każdej innej zmiany. Trzeba zadbać o komunikację, zniwelowanie obaw i pokazanie korzyści. Dodatkowo warto zastanowić się, jaki sposób pracy jest najbardziej efektywny dla naszego biznesu oraz czy decyzja dotycząca miejsca pracy nie wpłynie negatywnie na rotację w naszym zespole.