Nie ma więc w tym nic dziwnego, że również szkolenia zostały przeniesione na formę zdalną i zyskują na popularności. Epidemia nie jest jednak jedynym powodem, dla którego webinary stają się coraz bardziej powszechne. W zabieganym świecie, gdzie brakuje czasu a rzeczywistość szybko się zmienia, kursy i szkolenia online stają się świetną alternatywą dla tradycyjnych form kształcenia.
Nie da się ukryć, że XXI wiek cechuje zmienność. Dzisiaj nie można spocząć na laurach, a najbardziej pożądaną kompetencją u pracowników jest zdolność ciągłego uczenia się i chęć samokształcenia. Kolejną jest multitasking i elastyczność, a więc umiejętność nabywania nowych umiejętności zawodowych i ewentualnego przebranżowienia się. Biorąc pod uwagę, że statystycznie pracę zmienimy ok. 5 razy w życiu, warto być na to gotowym. Najlepiej obrazuje to sytuacja epidemii, która diametralnie zmieniła sytuację na rynku pracy. Wiele osób utraciło zatrudnienie i będzie musiało stawić czoło nowym wyzwaniom. To wszystko sprawia, że nie ma chyba lepszego momentu, aby właśnie teraz skupić się na rozwoju nowych kompetencji. Jedną z metod pozyskiwania wiedzy są webinary.
Czym jest webinar?
Webinar to szkolenie prowadzone (z ang. web + seminar = webinar) w tak zwanym wirtualnym pokoju. Z zasady ma charakter raczej wykładu niż warsztatu i jego celem jest przekazanie określonych treści na dany temat. Towarzyszą mu interakcje z uczestnikami, chociażby w postaci czatu lub ankiety. Webinar prowadzony jest przy użyciu takich aplikacji jak: clickmeeting, zoom webinars lub innych, które mają bardzo intuicyjny charakter i są łatwe w użyciu dla uczestników. Musimy jedynie znaleźć interesujące nas seminarium, zgłosić chęć swojego uczestnictwa, następnie zalogować się do wirtualnego pokoju przez podany link, który otrzymamy na maila i już jesteśmy gotowi do wirtualnego poszerzania wiedzy. Aby więc korzystać z tej metody szkolenia wystarczy mieć komputer, internet i dobre chęci.
Webinar prowadzony jest przy użyciu takich aplikacji, jak clickmeeting, zoom webinars lub innych, które mają bardzo intuicyjny charakter i są łatwe w użyciu dla uczestników.
Dlaczego to się opłaca?
To niewątpliwie bardzo ciekawa forma dzielenia się wiedzą. Taka forma kształcenia ma najczęściej charakter darmowy. Oczywiście webinary mogą stanowić formę reklamy i swego rodzaju próbkę szkolenia, ale często są po prostu formą wymiany wiedzy i dyskusji na wybrany temat. Dzięki nim możemy w łatwy sposób dotrzeć do ekspertów z danej dziedziny i poszerzyć swoją wiedzę. To jednak nie jedyna korzyść, jaką dają nam tego typu spotkania.
Dzięki towarzyszącemu czatowi mamy okazję czerpać informacje płynące od innych uczestników webinaru, którzy w ramach dyskusji na czacie dzielą się swoimi doświadczeniami, zadają pytania i otrzymują odpowiedzi od eksperta. Webinary poszerzają nasze horyzonty, umożliwiają interakcję z ludźmi z różnych lokalizacji, branż i o różnym doświadczeniu.
Dzięki uczestniczeniu w takim spotkaniu możemy również dokonać analizy stanu swojej wiedzy, czy np. nie mamy luk kompetencyjnych, czy na pewno jesteśmy na bieżąco z nowinkami z naszej dziedziny i czy jesteśmy konkurencyjni. Nawet jeśli takie seminarium ma charakter wprowadzenia do innych kursów oferowanych przez daną firmę lub osobę, to również warto w nim wziąć udział. Oprócz dawki wiedzy otrzymamy jeszcze możliwość przetestowania oferowanych usług. Dzięki temu wiemy, czy warto zainwestować w dane szkolenie, czy pasuje nam poziom wiedzy szkolących, jak i sama forma szkolenia.
Jeśli natomiast sami myślimy o prowadzeniu działalności gospodarczej, to uczestnictwo w takim wydarzeniu jest dla nas dobrą formą badania konkurencji, jak i potrzeb potencjalnych klientów. Obserwując czat podczas webinaru i pytania innych uczestników, możemy dowiedzieć się, z jakimi problemami się borykają oraz jakie są potrzeby potencjalnie interesującej nas grupy docelowej. Dodatkowo możemy brać w nich udział z dowolnego miejsca, bez wychodzenia z domu.
Gdzie szukać?
Webinary są dostępne w wielu miejscach i obejmują swoim zakresem praktycznie większość dziedzin, nie ma w tym obszarze granic. Branże, które chętnie sięgają po taką formę to zarówno HR, marketing, sprzedaż, jak i nieruchomości, trenerzy personalni i inne. Każdy może zatem znaleźć coś interesującego dla siebie. Wystarczy, że skorzystamy z dostępnych social mediów. Znajdziemy tam zaproszenia do webinarów organizowanych przez firmy szkoleniowe, blogerów, influencerów i ekspertów. Takie formy są też dostępne na portalach branżowych.
Jeśli interesują Cię treści związane z obecnym rynkiem pracy, to tutaj znajdziesz nagranie z webinaru mówiącego o tym, jak szukać pracy w czasach koronakryzysu.
Wiedza jest na wyciagnięcie ręki, warto więc korzystać z tej możliwości i spożytkować czas epidemii na poszerzanie swojej wiedzy.
Źródła: