Pracownik z urzędu pracy – jakie korzyści dla pracodawcy?

Jakie korzyści dla pracodawcy za zatrudnienie pracownika z urzędu pracy?

Korzyści z zatrudniania bezrobotnych to przede wszystkim redukcja kosztów, wynikająca z:

  • refundacji doposażenia stanowiska pracy, 
  • refundacji składek ZUS,
  • refundacji kosztów poniesionych na wynagrodzenia, 
  • możliwości organizacji darmowego stażu.

Wszystkimi tymi zagadnieniami zajmę się w dalszej części artykułu. Najpierw jednak zauważmy, że redukcja wydatków to nie jedyna korzyść, jaką pracodawca zyskuje dzięki zatrudnieniu osoby zarejestrowanej w PUP. Warto zwrócić także uwagę na sam fakt dostępu do wykwalifikowanych pracowników, którzy niejednokrotnie przeszli niezbędne szkolenia zawodowe. Firma, która zapewnia im pracę, buduje też sobie pozytywny wizerunek pracodawcy odpowiedzialnie traktującego problem bezrobocia.

Co więcej, przedsiębiorca decydujący się na zatrudnienie bezrobotnego może liczyć na udział w różnych programach wsparcia. Urząd pracy udzieli mu na przykład pomocy w przygotowaniu oferty (przy chęci zatrudnienia większej liczby osób), organizacji giełdy pracy czy w działaniach z zakresu kształcenia ustawicznego i poradnictwa zawodowego.

Dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z urzędu pracy

Dotacje z urzędu pracy na zatrudnienie osoby bezrobotnej stanowią atrakcyjne wsparcie finansowe dla wielu przedsiębiorców. PUP oferuje różne formy dofinansowania, które pozwalają pracodawcom poważnie zredukować koszty związane z tworzeniem nowych miejsc pracy. Zaliczają się do nich przede wszystkim:

Dofinansowanie z urzędu pracy na zatrudnienie pracownika poniżej 30. roku życia

Ten rodzaj dofinansowania do pracownika przysługuje firmom, które zatrudniają bezrobotnych poniżej 30. roku życia, o ile wcześniej nigdzie oni nie pracowali. Tacy przedsiębiorcy mogą otrzymywać refundację składek ZUS zatrudnionych przez pierwsze 12 miesięcy ich pracy.

Warto zauważyć, że refundowana kwota miesięczna może wynosić maksymalnie połowę aktualnego minimalnego wynagrodzenia krajowego. Dofinansowanie przysługuje wyłącznie firmom, które będą zatrudniały bezrobotnego przez kolejne 12 miesięcy.

Dofinansowanie z urzędu pracy na zatrudnienie pracownika powyżej 50. roku życia

Inny rodzaj dotacji na zatrudnienie pracownika dotyczy osób bezrobotnych powyżej 50. roku życia. Jej wysokość zależy od dokładnego wieku zatrudnianego:

  • za zatrudnienie bezrobotnego w wieku 50 – 60 lat firmie przysługuje dofinansowanie do jego wynagrodzenia przez kolejne 12 miesięcy,
  • za zatrudnienie bezrobotnego starszego niż 60 lat firmie przysługuje dofinansowanie do jego wynagrodzenia nawet przez 24 miesiące.

W tym przypadku maksymalna kwota dotacji również wynosi połowę minimalnego wynagrodzenia krajowego.

Jednorazowy zwrot kosztów związanych z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne

Zarówno przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG, jak i w KRS mają prawo do jednorazowej refundacji kosztów składek na ubezpieczenie społeczne pracownika z PUP. Warunkiem jej przyznania jest jednak zatrudnianie osoby bezrobotnej w pełnym wymiarze godzin przynajmniej przez rok. Wysokość takiego dofinansowania z urzędu pracy może wynieść maksymalnie 3-krotność minimalnego wynagrodzenia krajowego.

Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy

Stworzenie miejsca pracy dla osoby bezrobotnej często wiąże się z koniecznością wyposażenia stanowiska. Przedsiębiorca, który zatrudnia pracownika z PUP, może więc ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych z tego tytułu. Chodzi między innymi o zakup sprzętu niezbędnego do wykonywania danej pracy. Maksymalna kwota takiej refundacji wynosi 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu zawarcia umowy. Aby otrzymać dofinansowanie z urzędu pracy, utworzone stanowisko należy utrzymać przynajmniej przez 2 lata.

Dofinansowanie do szkoleń pracowników

Urząd pracy udostępnia także dotacje na szkolenia zatrudnianych osób bezrobotnych. Przepisy dotyczące tego dofinansowania PUP zmieniają się każdego roku, więc firma zainteresowana jego uzyskaniem powinna najpierw dowiedzieć się, jak i gdzie złożyć wniosek. Priorytety na 2024 rok przewidują m.in. szkolenia w obszarze nowych technologii oraz programy dla nowozatrudnionych powyżej 50. roku życia czy członków rodzin wielodzietnych. Maksymalna kwota dotacji na szkolenie jednego pracownika odpowiada 3-krotności wynagrodzenia minimalnego.

Jak otrzymać dofinansowanie z urzędu pracy na zatrudnienie pracownika?

Zatrudnienie przez urząd pracy możliwe jest po złożeniu odpowiedniego wniosku w tej właśnie instytucji. Po utworzeniu oferty pracy należy podpisać umowę ze starostą lub prezydentem miasta na prawach powiatu. Dotyczy ona utworzenia stanowiska pracy dla osoby bezrobotnej zarejestrowanej w PUP. Ostatni krok to z kolei zawarcie umowy z samym pracownikiem, którego do podmiotu zatrudniającego skieruje urząd.

Firma, która wykona powyższe kroki, może uzyskać prawo do dofinansowania za zatrudnienie pracownika przez urząd pracy. Musi jednak spełnić w tym celu także inne warunki, uzależnione od rodzaju interesującej ją dotacji. Tak jak wspominałem wyżej, w przypadku dofinansowania stanowiska pracy będzie to na przykład zatrudnianie pracownika w pełnym wymiarze przez okres 24 miesięcy, a przy jednorazowej refundacji składek ZUS – przez rok.

Warto też podkreślić, że nie każdy pracodawca może starać się o dofinansowanie z urzędu pracy. Zainteresowany dotacjami podmiot musi przede wszystkim:

  • bardzo dokładnie wypełnić wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy,
  • wykazać, że działalność gospodarczą prowadzi przynajmniej od 6 miesięcy,
  • oświadczyć, że w terminie wypłaca pensje zatrudnionym pracownikom,
  • udowodnić regulowanie zobowiązań podatkowych na czas,
  • udowodnić opłacanie składek społecznych i zdrowotnych,
  • wykazać, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy nie zwolnił pracownika, a jego firma nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej.

Pracownik z urzędu pracy – zobowiązania pracodawcy

Aby otrzymać jakąkolwiek dotację z urzędu pracy na zatrudnienie bezrobotnego, przedsiębiorca musi podpisać stosowną umowę ze starostą lub prezydentem miasta. Zobowiązuje się w niej zatrudnić pracownika na pełen etat, na określony czas (zazwyczaj na rok). Warunkiem przyznania refundacji z PUP jest także przedstawienie rozliczenia kosztów poniesionych w związku z utworzeniem stanowiska pracy oraz spełnienie pozostałych wymagań określonych dla konkretnego rodzaju dofinansowania.

Do zobowiązań pracodawcy przy zatrudnianiu przez urząd pracy należy także podpisanie umowy z pracownikiem. Co do zasady powinna to być umowa o pracę lub ewentualnie o staż, ale w niektórych sytuacjach (np. przy udziale agencji zatrudnienia) dopuszczalne są także umowy cywilnoprawne. Przedsiębiorca musi też skierować zatrudnionego na badania lekarskie i zapewnić mu szkolenie BHP.

Korzyści z zatrudnienia osoby bezrobotnej – podsumowanie

Urząd pracy zapewnia różne formy wsparcia kierowane do pracodawców, którzy zdecydują się na zatrudnienie osoby bezrobotnej. Może to być między innymi dotacja na utworzenie miejsca pracy, jednorazowa refundacja składek ZUS czy dodatek do wynagrodzenia pracownika. Aby otrzymać takie dofinansowanie, przedsiębiorca musi spełnić szereg warunków określonych choćby w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Każdy pracodawca zainteresowany dotacją z urzędu pracy na zatrudnienie bezrobotnego powinien więc sprawdzić, jak wygląda to w jego przypadku.

FAQ

Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na OLX zawodowo.

Czy pracodawca dostaje pieniądze za zatrudnienie bezrobotnego?

Tak, pracodawca może otrzymać z urzędu pracy dodatek na stanowisko dla bezrobotnego, jeśli spełni warunki przewidziane dla danego rodzaju dofinansowania.

Ile dostaje pracodawca za pracownika z urzędu pracy?

Wysokość bezzwrotnej dotacji na pracownika zależy przede wszystkim od rodzaju dofinansowania. Może wynosić połowę wynagrodzenia minimalnego, 3-krotność wynagrodzenia minimalnego lub nawet 6-krotność wynagrodzenia przeciętnego.

Czy pracodawca jest zobowiązany do zgłoszenia zatrudnienia do urzędu pracy?

Nie, to zatrudniony powinien zgłosić podjęcie pracy w urzędzie. Jeśli tego nie zrobi, narazi się na karę za niewyrejestrowanie się z urzędu pracy.

Jakie są podstawowe zasady zatrudnienia przez urząd pracy?

Zatrudnienie osoby bezrobotnej wymaga od pracodawcy złożenia odpowiedniego wniosku i przygotowania stanowiska pracy. Przedsiębiorca musi także podpisać umowę ze starostą lub prezydentem miasta, jak i z samym pracownikiem.

Jakie są kluczowe korzyści z zatrudnienia osoby bezrobotnej?

Podstawowe korzyści płynące z zatrudnienia pracownika z urzędu pracy to różnego rodzaju dofinansowania z PUP, gwarantujące redukcję ponoszonych kosztów. Warto pamiętać także o wsparciu organizacyjnym ze strony urzędu czy o budowie pozytywnego wizerunku firmy na rynku pracy.