OLX Know How TV poprowadzili Dorota Wellman i Tomasz Kammel

W trakcie programu eksperci odpowiadali na wiele pytań dotyczących rynku pracy. Jak powinno być skonstruowane ogłoszenie o pracę? Czy feedback dla kandydatów jest niezbędny w procesie rekrutacji? 

Premierę miał również raport OLX Know How 2023. Więcej o raporcie przeczytacie tutaj >>>

Podsumowanie 2022 roku na rynku pracy

Pierwszym gościem Doroty Wellman i Tomasza Kammela był Paweł Świderski, szef kategorii praca w OLX. Jak można podsumować miniony rok na rynku pracy? – Zaczęliśmy od postpandemicznego ożywienia, kiedy na rynku było dużo kandydatów. Potem wojna w Ukrainie i napływ uchodźców wprowadziły kolejne zmiany. Rok kończymy z lekką niepewnością. Wszyscy zastanawiamy się, co czeka nas w 2023 – podsumował Świderski.

Szef kategorii praca w OLX przypomniał, że dzięki wprowadzonym zmianom w serwisie kandydaci do pracy z Ukrainy oraz ich potencjalni pracodawcy mogli łatwiej nawiązać kontakt i przejść przez proces rekrutacyjny.

– Dzięki temu rozwiązaniu w ciągu tych ośmiu miesięcy znaleźliśmy cztery miliony odpowiedzi na ogłoszenia dla naszych pracodawców. – podsumował Paweł Świderski. 

Liderzy rekrutacji wybrani

Anna Macnar, CEO HRM Institute i przewodnicząca jury konkursu Liderzy Rekrutacji, jako kolejna usiadła na kanapie w OLX Know How TV. Czy obrady jury były burzliwe?

– Co do zwycięzców byliśmy jednogłośni. Dyskusja dotyczyła głównie tych kampanii rekrutacyjnych, które mieliśmy wyróżnić. Udało nam się dojść do konsensusu, ostateczna decyzja była jednogłośna – tłumaczyła przewodnicząca jury. 

Anna Macnar już po raz kolejny zasiada w jury konkursu Liderzy Rekrutacji. Jej zdaniem ten konkurs zadomowił się na polskim rynku.

– Coraz więcej organizacji stara się walczyć o dobre praktyki rekrutacyjne i dbają o dobry kontakt kandydata z potencjalnym pracodawcą. Zgłoszenia są też coraz bardziej różnorodne – chwaliła Macnar.

Więcej na temat konkursu oraz laureatach poprzednich edycji przeczytacie tutaj >>>

Kampania Kreatywna: raper w centrum dystrybucyjnym

„Towar na palecie” – to utwór napisany i zarapowany przez Tomasza Bogusławskiego, pracownika Kauflandu, który zaczynał swoją pracę w Centrum Dystrybucyjnym w Woli Krzysztoporskiej. Tam też został zrealizowany teledysk. – Sam pomysł na utwór to połączenie dwóch obszarów mojego życia, w które zaangażowałem się w 100%: w pracę w Kauflandzie i rap. Wiedziałem, że mogę bez większego stresu pokazać mój projekt szefowi. I liczyć na obiektywną ocenę – mówił Bogusławski, odbierając nagrodę. 

Wyróżnieni w tej kategorii zostali również Admind Branding & Communications za kampanię „360 Day of Recruitment”, ALDI Polska za kampanię “Moc, która się liczyć” oraz Budimex za „Kroniki BX” i „Budujące ciekawostki”. 

Kampania Efektywna: „Odwaga to nasz sukces”

W tej kategorii doceniona została kampania Biedronki „Praca wakacyjna. Płacimy za godziny”. To już drugi raz, kiedy Biedronka została doceniona w konkursie Liderzy Rekrutacji.

– Polubiliśmy się w Biedronce z liczbami. Nagroda w kategorii efektywność zdecydowanie na to wskazuje — mówiła Adriana Jeske z Jeronimo Martins, odbierając nagrodę. – Odważyliśmy się w tym roku i zmieniliśmy podejście do pracy wakacyjnej. Przygotowując kampanię, dobrze sprawdziliśmy naszą grupę docelową. Skorzystaliśmy z Youtube’a, bo wiedzieliśmy, że to właśnie tam są nasi potencjalni kandydacie. Odwaga to nasz sukces – opowiadali laureaci. 

W tej kategorii zostały wyróżnione również kampanie Empiku: „Dołącz do #empikteam!” i kampania rekrutacyjna skierowana do pracowników magazynowych w Sochaczewie oraz SofteServe Poland „Pracuj w SoftServe. Tak, jak to działa u ciebie”.

Kampania Lokalna: „Chcemy zmienić trend w branży logistycznej”

Kampania Tak pracują #Zawodowcy stworzona przez FM Logistic, otrzymała statuetkę w tej kategorii. Jak laureaci tłumaczą jej sukces? – Po prostu jesteśmy sobą. Te wartości, które wyznajemy, nie wiszą tylko na plakatach. Tak pracujemy. Tak żyjemy. Jesteśmy fajni – mówiła Monika Gluzińska z FM Logistic. Podkreśliła też, że FM Logistic chce zmienić trend w branży logistycznej.

– Ponad połowa naszych pracowników to pracowniczki. Jeżdżą na wózkach wysokiego składowania. Świetnie sobie z tym radzą. Jestem naprawdę pod wrażeniem. – podkreśliła Gluzińska.

– Kobiety radzą sobie ze wszystkim. Powiedzmy to sobie szczerze – podsumowała prowadząca rozmowę Dorota Wellman.

W tej kategorii wyróżnienie zdobyła również kampania Empiku: „Dołącz do #empikteam!” i kampania rekrutacyjna dla Pracowników Magazynowych w Sochaczewie.

Doceńmy różnorodność w miejscu pracy

Studio OLX Know How TV odwiedziła również Olga Kordys-Kozierowska, prezeska fundacji Sukces Pisany Szminką. Zachęcała do doceniania różnorodności w miejscu pracy:

– Jeśli chcemy być konkurencyjni i tworzyć produkty, które odpowiadają na potrzeby różnych grup konsumentów, to musimy mieć zespół różnorodny. Pod względem wieku, płci, przekonań – tłumaczyła.

Rozmówczyni Doroty Wellman i Tomasza Kammela podkreśliła również, że firmy, które mają różnorodny zespół, osiągają o 28% większy zysk od tych organizacji, które różnorodności nie doceniają. Jak rozpoznać, czy dany pracodawca ceni różnorodność? – Widać to już w ogłoszeniu o pracę, czy dana organizacja jest włączająca, czy też nie – podsumowała Kordys-Kozierowska. 

Do docenienia różnorodności, w tym neuroróżnorodności, zachęcała również Kinga Makowska z HRrebels. – Różnimy się od siebie. Te różnice mogą się objawiać również w tym, jak przetwarzamy informacje. Jak reagujemy na emocje. Czy też, jak lubimy organizować swoją pracę — tłumaczyła Makowska. I podała przykład ADHD.

– To pojęcie jest kojarzone głównie z dziećmi, w szczególności rozbieganymi chłopcami. Okazuje się, że takie atypowości mogą dotyczyć również osób dorosłych. Podobnie jest ze spektrum autyzmu czy dysleksją. Jesteśmy socjalizowani do posłuszeństwa i typowości, która nie musi być dla nas naturalna.

Kinga Makowska zachęcała, aby myśleć o potrzebach swoich i innych osób w miejscach pracy. – Klasyczna przestrzeń pracy dopasowana jest do wyobrażonych potrzeb normatywnych. A osoby z ADHD mogą mieć inne potrzeby, aby na przykład móc się skoncentrować w miejscu pracy – podsumowała.

Dobry szef, czyli jaki?

Jak pracować w świecie ciągłej zmiany? Kilka rad od Jacka Walkiewicza, mówcy i psychologa: 

  • ćwiczyć się w rzeczach niekomfortowych jak wstawanie rano czy zimny prysznic 
  • dostrzegać humorystyczny aspekt trudnej sytuacji 
  • praktykować wdzięczność 

Zdaniem Walkiewicza takie praktyki budują w nas pewną odporność: – Życie jest projektem długoterminowym i wiele może się zdarzyć przez 80 lat. Dlatego dla mnie urlop zaczyna się już wtedy, kiedy stoję w korku przy wyjeździe z Warszawy.

Tomasz Kammel zapytał również o to, co to znaczy być dobrym liderem: – Bycie prawdziwym i uczciwym. Ludzie potrzebują liderów, którym mogą zaufać i za którymi mogą iść. Prawdziwość i odpowiedzialność zawsze będą w cenie – mówił Walkiewicz. Podzielił się również anegdotą, w której przekonał się, jak prawdziwe są te słowa. Po tym, jak spóźnił się pół godziny na spotkanie z synem, usłyszał od potomka, że na wykład by się tak nie spóźnił. – Miał rację. Na wykład przyjeżdżam godzinę wcześniej. To mi dało do myślenia – powiedział Jacek Walkiewicz. 

Malwina Faliszewska, CEO Sięgaj Po Więcej, również odniosła się do postawy i umiejętności, które musi posiadać dobry lider.

– Ludzie przychodzą do firm, a odchodzą od szefa. Lider musi umieć budować relacje. Mówi się coraz więcej o servant leadership, odwróceniu tradycyjnej roli lidera, w której to on ma służyć zespołowi, nie na odwrót – tłumaczyła.

I podkreśliła, że benefity nie mają znaczenia, jeśli w organizacji nie ma dobrych relacji: – Żadne owocowe czwartki nie utrzymają człowieka w takiej firmie. 

Poradź sobie ze stresem jak Iga Świątek

Daria Abramowicz, psycholożka sportowa, podzieliła się najlepszymi sposobami na radzenie sobie ze stresem: – Stresem należy zarządzać. Nie można go w sobie dusić. Stres towarzyszący sportowcom jest podobny do tego, który odczuwają ludzie w biznesie, zawodach prawniczych, lekarskich czy artystycznych. We wszystkich branżach, gdzie jest jakiś performance – tłumaczyła. 

Jak poradzić sobie ze stresem? Psycholożka Igi Świątek ma kilka rad: 

  • skupiaj się na swoich mocnych stronach, nawet gdy głowa podpowiada, że nie dasz rady 
  • dbaj o swoje ciało: sen, odżywianie, aktywność fizyczną
  • zapisuj: z czego jesteś dumny? co było wyzwaniem, a dałaś sobie radę? 

Abramowicz podkreśliła, że stres może nas zmuszać do ucieczki, ale może też nas zmobilizować do wykorzystania maksimum naszych możliwość. Jej zdaniem ważne jest również to, jak radzimy sobie zarówno z sukcesami, jak i porażkami. – Niepowodzenie warto zaakceptować. To pierwszy krok. Dać sobie czas, aby przetrawić emocje, które temu towarzyszą. Potem będzie czas na wyciągnięcie wniosków – tłumaczyła. 

Czy z sukcesami jest łatwiej? – Z natury i kultury jesteśmy nastawieni na radzenie sobie z porażką. Jednak zmierzenie się z sukcesem też może być dużym wyzwaniem. Szczególnie gdy przychodzi szybko i niespodziewanie. Wtedy stoimy twardo na ziemi i korzystamy z osób, które są dookoła nas. – mówiła psycholożka. Kilka razy w rozmowie podkreśliła znaczenie wspierającego środowiska w radzeniu sobie ze stresem. 

To nie wszystko, co działo się podczas OLX Know How TV. Karol Okrasa gotował, a z jego rad należy zapamiętać szczególnie jedną: kupcie i korzystajcie z sosu ponzu. Swoje opinie na tematy związane z pracę prezentowali również bardzo młodzi eksperci.

Co powinien robić szef? Czym jest umowa o dzieło? Co chcieliby mieć napisane na kubku w pracy? Opisania ich odpowiedzi się nie podejmę. To trzeba było zobaczyć. A następna szansa już za rok. – Niech wam się dobrze pracuje tam, gdzie pracujecie. Albo idźcie do OLXa i znajdźcie nową pracę — tymi życzeniami Dorota Wellman pożegnała się z widzami.