Kwalifikacje – definicja
Kwalifikacje to obiektywny opis przygotowania zawodowego. Oznaczają znajomość jakiejś dziedziny. Można je zweryfikować na podstawie dyplomów i certyfikatów, ponieważ kwalifikacje uzyskuje się poprzez ukończenie kursów, szkoleń, szkoły czy szkoły wyższej. Mają wymiar formalny. Da się je również porównać pomiędzy kandydatami.
Co wpisać w rubryce kwalifikacje zawodowe w CV? Przede wszystkim uzyskane wykształcenie, czyli zdobyte tytuły naukowe. Trzeba w nich uwzględnić również wszystkie uzyskane dyplomy, kursy, certyfikaty i zaświadczenia. Kwalifikacje zawodowe potwierdzają wiedzę, która jest wymagana na danym stanowisku.
Kompetencje zawodowe – definicja
Kwalifikacje zawodowe to jeden z głównych wymogów formalnych podczas rekrutacji. Rynek pracy jest dziś jednak tak zróżnicowany i pełen wyzwań, że równie ważne – a w niektórych przypadkach nawet ważniejsze – mogą się okazać dla rekrutera Twoje kompetencje.
Kompetencje zawodowe to indywidualne predyspozycje do wykonywania określonej pracy. Nie zależą jedynie od wykształcenia – bardzo ważne są w tym zakresie zdolności czy cechy psychofizyczne. Umiejętności pracy w grupie, odporności na stres czy łatwego nawiązywania kontaktów nie zastąpią same uprawnienia. Z tego powodu cechy osobowości są równie istotne w procesie rekrutacji, co kwalifikacje.
Opis kompetencji zawodowych dzieli się na kompetencje miękkie i twarde.
Przykłady kompetencji miękkich
Kompetencje miękkie to inaczej zdolności interpersonalne. Nie da się ich zmierzyć, co nie oznacza, że są nieprzydatne. Kompetencji miękkich, w zakres których wchodzi np. kreatywność, asertywność, odporność na stres, kultura osobista, umiejętność pracy w zespole czy elastyczność poszukuje obecnie coraz więcej pracodawców. To właśnie one pozwalają ocenić, jak kandydat poradzi sobie na danym stanowisku w praktyce.
Przykłady kompetencji twardych
Opis kompetencji zawodowych byłby oczywiście niepełny bez kompetencji twardych. To umiejętności, które można zmierzyć. Najłatwiej określić je jako wiedzę przydatną w karierze zawodowej.
Twarde kompetencje kluczowe to np. znajomość języków obcych, posiadanie prawa jazdy czy umiejętność obsługi specjalistycznych programów komputerowych. Uznaje się je za podstawowe, ponieważ bez nich kandydat nie byłby w stanie wykonywać przekazanych mu w pracy zadań. Mimo to w wielu branżach uzupełnienie ich kompetencjami miękkimi jest nieocenione.
Podstawowe różnice między kompetencjami a kwalifikacjami
W odróżnieniu od kompetencji zawodowych, kwalifikacje są pojęciem w pełni obiektywnym. Rozróżnienie zostało stworzone na potrzeby procesów rekrutacyjnych, jednak nie ma wątpliwości, że kompetencje i kwalifikacje się uzupełniają. Kwalifikacje są efektem procesu kształcenia, jednak zdobyta w jego trakcie wiedza naturalnie wpływa na kompetencje. Z tego powodu nie sposób rozpatrywać ich w pełni oddzielnie w toku procesu rekrutacyjnego.
Co jeszcze powinno znaleźć się w CV?
Opis kwalifikacji oraz kompetencji twardych i miękkich to podstawa dobrego CV. Aby jednak zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie, trzeba dopracować dokument również w pozostałych aspektach.
Na początku wymień niezbędne dane osobowe, czyli imię i nazwisko oraz zostaw dane kontaktowe (numer telefonu i adres e-mail). W zakresie wykształcenia skup się na tych etapach edukacji, które są istotne pod kątem konkretnej oferty. Podobną zasadę przyjmij przy opisie doświadczenia oraz odbytych kursów i szkoleń. W przypadku opisu dotychczasowego zatrudnienia wskaż szczegółowy okres świadczenia pracy z podaniem miesiąca oraz roku podjęcia i zakończenia współpracy.
Nie zapomnij wskazać, jakie znasz języki z podaniem poziomu. Na koniec krótko wymień swoje zainteresowania. To właśnie ten punkt pozwoli rekruterom zrozumieć, jakim jesteś człowiekiem, a ciekawe hobby z pewnością wyróżni Cię z grona kandydatów. Bezwzględnie konieczne jest też umieszczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Aplikując na ofertę pracy, zadbaj o to, aby przedstawić dobre CV. Podstawa to kwalifikacje i kompetencje, jednak nie ograniczaj się tylko do nich. Pamiętaj, że równie ważne jak wykształcenie są Twoje umiejętności interpersonalne i inne cechy osobiste, które mogą być kluczowe na danym stanowisku.