Social media ninja – definicja
Powszechny dostęp do internetu sprawił, że działania reklamowe zostały rozwinięte również na środowisko online. Ogromne znaczenie pod tym kątem mają social media.
Z tego powodu powstał nowy zawód. Social media ninja to osoba, która wie, jak działać w mediach społecznościowych, aby przyciągać klientów i budować zasięgi. Taki specjalista świetnie porusza się w sieci, jest kreatywny i zdeterminowany.
Social media ninja to specjalista do spraw social media, który tworzy kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, prowadzi kanały społecznościowe przedsiębiorstw i kreuje pozytywny wizerunek marki w internecie. Wdrażane działania muszą uwzględniać aktualne trendy rynkowe, ponieważ social media wyróżnia ogromna zmienność, co w połączeniu z wysoką konkurencją stanowi poważne wyzwanie dla osób zajmujących się mediami społecznościowymi.
Co robi social media ninja?
Specjalista ds. mediów społecznościowych ma szereg obowiązków, które składają się na sukces przeprowadzanych działań.
Główne zadanie social media ninja to analizowanie danych i śledzenie najnowszych trendów w celu tworzenia strategii marketingowych, które wyróżni dopasowanie i oryginalność, a co za tym idzie – skuteczność. W tym celu specjalista korzysta z dedykowanych narzędzi, takich jak np. Google Analytics. Kampanie reklamowe są też realizowane w oparciu o badania preferencji odbiorców i monitorowanie działań konkurencji. Praca w social media wymaga tym samym wszechstronnego podejścia i uwagi.
Oprócz przygotowywania planów marketingowych social media ninja zajmuje się często ich realizacją, w tym prowadzeniem kanałów społecznościowych. Taki specjalista tworzy treści w mediach społecznościowych, odpowiada na komentarze pod postami czy odpisuje na wiadomości wysyłane przez odbiorców.
Pamiętaj, że praca w social media może obejmować konkretną dziedzinę, w której się specjalizujesz. Jako przykład ścieżek rozwoju kariery w branży można wskazać np.:
- analitykę danych – możesz specjalizować się w zbieraniu, analizowaniu i interpretowaniu danych reklamowych, przygotowując raporty i rekomendacje marketingowe;
- prowadzenie kanałów społecznościowych – w swojej pracy masz szansę skupić się na prowadzeniu kont w platformach społecznościowych w imieniu przedsiębiorstw, takich jak np. Facebook, Instagram, Twitter czy LinkedIn;
- pisanie tekstów – jeśli masz umiejętności copywriterskie, możesz zajmować się tworzeniem treści z uwzględnieniem zasad SEO, w tym m.in. artykułów sponsorowanych, opisów produktów, landing pages czy tekstów specjalistycznych;
- reklamę społecznościową – czyli marketing prowadzony w mediach społecznościowych – specjalista z zakresu reklamy społecznościowej tworzy i koordynuje skrojone na miarę kampanie reklamowe na platformach takich jak Facebook czy Twitter, korzystając z dedykowanych narzędzi (Facebook Ads, Twitter Ads).
Ile zarabia social media Ninja?
Specjalista ds. social media nie może narzekać na zarobki. Pensja jest oczywiście uzależniona od doświadczenia i umiejętności.
Niektóre firmy przychylniej patrzą na osoby z wykształceniem kierunkowym, jednak obecnie zdecydowana większość reklamodawców weryfikuje rzeczywiste wyniki pracy. Jeśli możesz się pochwalić sukcesami, nie zapomnij o nich wspomnieć w CV.
Początkujący social media ninja zarobi przeciętnie około 5000 złotych brutto miesięcznie. Stawki szybko rosną. Najlepsi specjaliści w branży zarabiają nawet ponad 10 000 złotych brutto miesięcznie.
Wysokimi zarobkami mogą się pochwalić szczególnie freelancerzy. To osoby, które działają na indywidualny rachunek – najczęściej za pośrednictwem własnej działalności gospodarczej – i obsługują wielu klientów. Dzięki temu nie tylko realizują ciekawe i zróżnicowane zlecenia, ale również sami kontrolują wysokość swoich zarobków. Doświadczeni social media ninja z biegiem lat zakładają często agencje reklamowe, powiększając skalę działania.
Jak zacząć pracę w social media? Gdy dopiero myślisz o tym, żeby zacząć pracę w social media, stawiaj na nieustanny rozwój. Realizuj wartościowe kursy i korzystaj ze wsparcia bardziej doświadczonych kolegów. Buduj portfolio, którym będziesz w stanie pochwalić się przed potencjalnymi zleceniodawcami. Social mediów najlepiej uczyć się w praktyce, dlatego jeśli masz taką możliwość, na początku kariery korzystaj z praktyk i staży.
Jakie umiejętności powinien posiadać social media ninja?
Praca jako social media ninja jest pełna wyzwań. Aby osiągać dobre wyniki, trzeba mieć nie tylko odpowiednie kwalifikacje, ale również predyspozycje osobiste.
Podstawa w pracy specjalisty ds. mediów społecznościowych to wiedza z zakresu marketingu, obsługa programów graficznych (np. Canva) czy menedżerów reklam (m.in. Facebook Ads) oraz znajomość SEO, w tym od strony technicznej (pomocne będą tu programy takie jak np. SEMRush).
Specjalista ds. social media powinien być kreatywny i konkretny. Ważne jest analityczne myślenie i uważność, tak aby wyciągać wartościowe informacje i wykorzystywać je w przyszłości. Przydatne będzie również lekkie pióro, jeśli chcesz realizować się jako content creator. Ważne, abyś znał zasady języka korzyści i umiał tworzyć angażujące treści.
Social media ninja musi być świetnym koordynatorem, którego wyróżnia strategiczne myślenie i zaangażowanie. Budowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych to proces, który wymaga przemyślanych, regularnych działań. Ważne, aby zastanowić się, jaka jest główna grupa docelowa oraz konkurencja i na tej podstawie zaplanować działania, które pozwolą wybić się z tłumu. Ustaloną strategię trzeba skrupulatnie realizować, na bieżąco dostosowując ją do zmieniających się trendów.
Social media ninja – zawód przyszłości?
Praca jako social media ninja to ciekawe zajęcie, które sprawdzi się jako praca z domu. Branża social media jest perspektywiczna i w kolejnych latach będzie się dalej rozwijać, dlatego najlepsi specjaliści nie muszą się bać o miejsce pracy.
Media społecznościowe już dziś są ważnym kanałem promocji firmy. Przedsiębiorstwa chcą zbudować przewagę konkurencyjną, dlatego są zdeterminowane, aby wyprzedzić inne podmioty z branży. Z tego powodu – o ile social media ninja jest raczej potocznym określeniem niż formalnym zawodem – praca jako specjalista ds. mediów społecznościowych jest perspektywiczna i gwarantuje w przyszłości szerokie możliwości rozwoju.
W kolejnych latach w social media będą się z pewnością pojawiać nowe technologie i rozwiązania. Aby wykorzystywać je w sposób efektywny, reklamodawcy będą poszukiwać specjalistów, którzy zajmą się ich wdrożeniem i zagwarantują dotarcie do jak największej liczby odbiorców. Na ten moment trudno oczywiście stwierdzić jednoznacznie, w którym kierunku pójdą social media. Trendy zmieniają się dynamicznie, dlatego aby być na bieżąco z nowinkami z branży, trzeba regularnie śledzić rynek i dbać o naukę.