Jakie metody dotarcia do kandydatów na stanowisko kierowcy są skuteczne?

Ogłoszenia o pracę

Kierowcy, szczególnie doświadczeni, dobrze wiedzą czego szukają w ogłoszeniu. Dlatego nie zwracają uwagi na te, które nie spełniają ich oczekiwań. Średnia liczba odpowiedzi na ogłoszenia w kategorii kierowca/kurier to 115 aplikacji. Dlatego, jeśli na Twoją ofertę zaaplikowało mniej kandydatów, warto zastanowić się nad wprowadzeniem paru zmian.

Pamiętaj, że znaczna część aplikacji pojawia się już pierwszego dnia. Jest to aż 47%, dlatego warto publikować ogłoszenie dopiero w momencie, kiedy jesteśmy pewni, że zostało poprawnie napisane i posiada wszystkie, ważne dla kandydatów informacje. Statystyki wykazują, że warto zainwestować w odświeżenie ogłoszenia, gdyż kolejne pojawienie się go na szczycie listy, zapewnia wzrost liczby aplikacji.

Jeśli chodzi o treści, jakie powinny się znaleźć w ogłoszeniu to jest to informacja o wynagrodzeniu.

W przypadku młodych pracowników, stosunkowo dobre wynagrodzenie jest często motywacją do rozpoczęcia pracy w tej branży.

Dla doświadczonych kierowców ważne są jasne warunki współpracy. Chcą wiedzieć ile zarobią i jak rozliczane będą nadgodziny. Jeśli chcesz się wyróżnić wśród innych ogłoszeń, zamieść również informację o formie współpracy jaką podejmujecie z kierowcą oraz informacje o obowiązkach, z których będzie rozliczany.

Kolejną istotną informacją jest dla kierowców lokalizacja firmy. Jeśli firma znajduje się w miejscu trudno dostępnym, warto w ogłoszeniu zamieścić informacje o udogodnieniach – transporcie pracowniczym czy rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej skoordynowanym z godzinami pracy.

Zawodowi kierowcy niechętnie zmieniają pracę. Nawet, jeśli warunki współpracy, bądź zasady panujące w firmie im nie odpowiadają, obawiają się, że w nowym miejscu będzie podobnie, bądź gorzej. Dlatego w ofercie pracowniczej, warto odpowiedzieć na ich potrzeby. Kierowcy obawiają się, że praca negatywnie wpłynie na ich stan zdrowia, dlatego być może zainteresują ich karty sportowe, dodatkowa opieka medyczna, czy ubezpieczenia grupowe. Jeśli firma zapewnia jakiekolwiek świadczenia pozapłacowe, warto o tym wspomnieć w ogłoszeniu. To pokazuje, że pracodawcy zależy na jego pracownikach i dba o nich.

Employer Branding

Employer branding to działania długoterminowe i czasochłonne. Dlatego nie wszyscy pracodawcy się na nie decydują. Jednak duża konkurencja wśród pracodawców wymaga niesztampowych działań.

Wielu kandydatów na stanowisko kierowcy korzysta z informacji z pierwszej ręki – dopytują o pracodawcę kolegów po fachu. Co ciekawe, zdarza się, że aplikują telefonicznie. Warto zwrócić uwagę, że kandydaci niekoniecznie posiadają aktualne cv i nie są zainteresowani aplikowaniem przez formularz aplikacyjny. W związku z tym warto ułatwić proces i umożliwić kontakt telefoniczny, bądź osobisty.

Wielu kierowców zwraca uwagę na fakt, że nie mogą nawiązać w pracy bliższych relacji. Nie mają okazji poznać współpracowników, gdyż większość czasu spędzają poza siedzibą firmy. Uważają, że (po części z tego powodu) ich praca jest traktowana bez szacunku, a współpracownicy nie zważają na to, że nieporozumienia, błędy w harmonogramach czy opóźnienia wymuszają na nich realizowanie nadgodzin. Dlatego, jeśli firma dba o relacje panujące między współpracownikami, warto to podkreślić w prowadzonych działaniach employer brandingowych. Ciekawym zabiegiem jest również publikowanie pozytywnych opinii pracowników na temat firmy. Budują one jej wiarygodność.

Kolejną istotną kwestią są kanały komunikacji. Internet jest ważnym źródłem aplikacji, ale nie jedynym

Warto zastanowić się, gdzie przebywają nasi potencjalni kandydaci (offline) i tam zamieszczać nasze ogłoszenia. Ciekawą formą poszukiwania kandydatów mogą być programy poleceń pracowniczych. W końcu kierowcy twierdzą, że opinia kolegi z branży jest bardzo istotna w przypadku decyzji o aplikowaniu na dane stanowisko.

Badani kandydaci zwrócili uwagę, że zdarzają się firmy, które zachowują się nieuczciwie względem swoich pracowników. Przejawia się to poprzez niewypłacanie należności, niedokonywanie płatności w terminie czy przeciążanie pracowników obowiązkami. Informacje o tego rodzaju zachowaniach szybko się roznoszą wśród kandydatów i powodują, że pieniądze wydawane na działania wizerunkowe nie przynoszą oczekiwanych efektów.

Wywiady przeprowadzone z kandydatami aplikującymi na ogłoszenia kierowca/kurier na portalu olx.pl umożliwiły nam zebranie powyższych informacji. Więcej wskazówek na temat rekrutacji na to stanowisko, można znaleźć w raporcie „Poznaj swojego pracownika” >> https://olx-knowhow.pl/.