Inkluzywność – co to? Definicja inkluzywności
Inkluzywność jest praktyką, w której szanuje się różnorodność i traktuje wszystkich w ten sam sposób, bez względu na wiek, płeć, kolor skóry, orientację seksualną, zdolności czy pochodzenie. Dąży do usuwania barier i wspiera cechy osobiste, które czynią ludzi wyjątkowymi. Zakłada, że różnorodność jest ciekawa i warto ją pielęgnować, a poznawanie różnych punktów widzenia jest ważnym elementem rozwoju.
Inkluzywność to inaczej kultura włączająca, której ważnymi elementami są otwartość i gotowość do nauki. Eliminuje stereotypy, skupiając się na zainteresowaniu każdym człowiekiem. Jej fundamentami są odwaga i determinacja we wdrażaniu zmian.
Inkluzywność odgrywa ważną rolę w różnych aspektach naszej codzienności, w tym m.in. w stosunkach społecznych, w trakcie edukacji czy w życiu zawodowym. Zakłady pracy, w których kierownictwo promuje różnorodność, są bardziej elastyczne. Dla Millenialsów i Pokolenia Z to właśnie inkluzywność jest jedną z kluczowych cech przyjaznych miejsc pracy.
Inkluzywne miejsca pracy – na czym polegają?
Współczesny rynek pracy powinien zwiększać inkluzywność i różnorodność w organizacjach. Na szczęście coraz więcej firm promuje ideę inkluzywności, dbając o równość i zapobiegając dyskryminacji. Różnorodność odgrywa ważną rolę np. w employer brandingu, czyli budowaniu dobrego wizerunku pracodawcy.
Kultura inkluzywna w miejscu pracy polega na akceptowaniu i uwzględnianiu różnorodności zatrudnionych. Ich potrzeby są nie tylko dostrzegane, ale również w miarę możliwości zaspokajane w sposób, który najlepiej odpowiada oczekiwaniom jednostek. Dzięki indywidualnemu podejściu do pracowników zwiększa się ich poziom satysfakcji z życia zawodowego, a co za tym idzie – podwyższa się efektywność ich pracy.
Tworzenie inkluzywnego miejsca pracy polega na wspieraniu współpracy między współpracownikami bez względu na ich cechy osobiste. Proces wymaga zaangażowania na wielu poziomach firmy i powinien uwzględniać szereg działań w różnych obszarach organizacji.
Inkluzywność w miejscu pracy - dlaczego jest tak ważna?
Znaczenie inkluzywności w środowisku pracy wzrasta z roku na rok. Nic dziwnego, ponieważ korzyści z promowania równości w organizacji można odczuć na wielu płaszczyznach.
Podstawowa zaleta inkluzywności to zwiększenie zadowolenia zatrudnionych z pracy w danym przedsiębiorstwie. Pracownicy, którzy są dostrzegani i wartościowi dla pracodawcy, czują się docenieni. W ten sposób nie tylko zwiększa się efektywność wykonywanych obowiązków służbowych, ale również da się ograniczyć rotację pracowników, a co za tym idzie – wysokie koszty związane z rekrutacją nowych kandydatów. Rośnie renoma zakładu pracy na rynku, dlatego łatwiej przyciągać do niego wartościowych pracowników. Poprawia się komunikacja w przedsiębiorstwie, co bezpośrednio przekłada się nie tylko na lepsze stosunki między pracownikami, ale również usprawnia procesy w organizacji.
Inkluzywność w firmie pomaga w procesie budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Zadowolenie pracowników bezpośrednio przekłada się na wyniki i sprawia, że zatrudnieni są bardziej zaangażowani w życie organizacji. Wysoka innowacyjność pozwala realizować skomplikowane projekty i dzięki temu nieustannie rozwijać działalność przedsiębiorstwa.
Dlaczego warto stawiać na różnorodność?
Różnorodność bywa – zupełnie niesłusznie – odbierana z rezerwą. To duży błąd, który może zahamować rozwój organizacji. Badania nie pozostawiają wątpliwości, że zróżnicowane zespoły osiągają wyższą wydajność.
Różnorodni pracownicy mają inne cechy charakteru i perspektywy. Dzięki temu wyróżniają się wyższą niż homogeniczne zespoły kreatywnością i lepiej rozwiązują problemy. Pracują szybciej i bardziej efektywnie, dbając o utrzymanie konkurencyjności organizacji.
Zatrudnieni mający różne pochodzenie osiągają też lepsze rezultaty w obsłudze klientów, ponieważ są w stanie zrozumieć potrzeby i oczekiwania szerszej skali odbiorców. To bezpośrednio sprzyja rozwojowi firmy i dostosowaniu się do szybko zmieniających się warunków gospodarczych.
Różnorodne zespoły – dzięki zróżnicowanym doświadczeniom i wiedzy – mogą podejmować bardziej przemyślane decyzje. W ich przypadku analiza problemu jest bardziej wielowymiarowa, a przez to bardziej krytyczna, co sprawia, że płynące z niej wnioski są rzetelniejsze.
Z tych względów warto dbać o zarządzanie różnorodnością w swojej organizacji i prowadzić walkę ze stereotypami.
Jak stworzyć inkluzywne środowisko pracy?
Zastanawiasz się, jak wspierać różnorodność i dbać o inkluzywność w miejscu pracy? Zacznij od zdecydowanych zmian na poziomie centralnym, a następnie wprowadzaj dalsze działania sprzyjające wdrożeniu kultury inkluzywnej do Twojego biznesu.
Zadbaj o to, aby menedżerowie zrozumieli ideę inkluzywności i byli gotowi ją promować. To właśnie kierownicy powinni stanowić wzór, który będą mogli naśladować pozostali członkowie organizacji. Postaw na edukację i doskonalenie ich umiejętności miękkich, takich jak np. zdolności komunikacyjne.
Zadbaj o promowanie inkluzywności już na etapie rekrutacji, traktując równo zgłaszające się osoby bez względu na wiek, płeć czy kolor skóry. W ten sposób od razu pokażesz zaangażowanie we wdrażanie inkluzywności w środowisku pracy i poszanowanie etyki przez organizację. Ograniczenie biasu w rekrutacji jest kluczowe dla budowania inkluzywnego środowiska pracy.
W kolejnym etapie wprowadzaj szkolenia zwiększające świadomość z zakresu inkluzywności również dla pozostałych zespołów i komórek. Zacznij od omówienia potrzeb, a następnie dostosuj do nich formy kursów. Szkolenia mogą dotyczyć m.in. otwartości, różnorodności czy stereotypów i być przeprowadzane np. w formie warsztatów, webinariów czy kursów zarówno stacjonarnie, jak i online.
Nie poprzestawaj na nauce. Pozwól swoim podwładnym w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę poprzez tworzenie zróżnicowanych zespołów. Wspieraj otwartość w komunikacji i bądź w tym zakresie wzorem dla innych.
Wyzwania w budowaniu inkluzywnego środowiska pracy
Wiesz już, co to znaczy organizacja inkluzywna i jak ją tworzyć. Niestety, w procesie czeka na Ciebie szereg wyzwań, z którymi trzeba się zmierzyć.
Jedna z najistotniejszych barier to stereotypy, które bezpośrednio wiążą się z niechęcią do zmian. To funkcjonujące w powszechnym obiegu twierdzenia, które często prowadzą do zbyt daleko idącej generalizacji. Mają skracać ocenę sytuacji, a w praktyce ją zakłamują. Idea inkluzywności wymaga przewartościowania swojego światopoglądu. Stereotypy trudno zwalczyć, ponieważ nie wszyscy są skłonni do zmian. W tych okolicznościach to na organizacjach spoczywa odpowiedzialność za edukację i kreowanie inkluzywności w miejscu pracy.
W tym procesie przedsiębiorstwa nie mogą zapominać, że barierą dla inkluzywności jest często brak zrozumienia jej uwarunkowań. Aby z nim walczyć, warto pokazywać w praktyce, jakie korzyści płyną dla pracowników i zakładu pracy z walki z dyskryminacją w miejscu pracy.
W przypadku niektórych przedsiębiorstw sporym wyzwaniem w tworzeniu inkluzywnych miejsc pracy jest brak osób, które mogłyby wziąć odpowiedzialność za wdrożenie zmian. W tej roli najlepiej sprawdzą się managerowie, których wyróżnia charyzma, otwartość i wysoka kultura osobista.
Mimo wyzwań związanych z tworzeniem inkluzywnych miejsc pracy pracodawcy powinni promować różnorodność zespołów i przeciwdziałać stereotypom. Działania w tym zakresie nie tylko zwiększają komfort zatrudnionych, ale również przyczyniają się do podwyższenia efektywności przedsiębiorstwa. Inkluzywne podejście – obok integracji zespołów – pozwala stworzyć tolerancyjne środowisko pracy, które przyciąga wartościowych pracowników i poprawia postrzeganie firmy na rynku. W procesie rozwoju inkluzywności warto realnie angażować się w zmiany i w razie potrzeby korzystać z profesjonalnej pomocy.