Headhunter – kto to? Czym się zajmuje?

Headhunter to ekspert potocznie zwany łowcą głów. Jego zadaniem jest pozyskiwanie talentów, pracowników ze specyficznymi umiejętnościami oraz kadry kierowniczej na zlecenia pracodawców. Co robi headhunter? Zazwyczaj nie zajmuje się on wystawianiem ogłoszeń o pracę, tylko korzystając z doświadczenia i swojej siatki kontaktów aktywnie wyszykuje najlepszych kandydatów. Jest to jedna z metod wyszukiwania pracowników nazywana executive search, inaczej bezpośrednie poszukiwania.

Jak zostać headhunterem?

intuicja. Pracę zwykle zaczyna się od najniższego stanowiska w agencji albo w firmie w dziale HR, np. jako researcher albo asystent. W ten sposób można dowiedzieć się, jak funkcjonuje rynek pracy oraz poznać specyfikę branży, w jakiej działa nasz pracodawca.

Na początku swojej kariery, headhunter pomaga tworzyć oferty pracy, selekcjonuje CV i listy motywacyjne, wyszukuje potencjalnych kandydatów w social mediach np. na LinkedIn oraz uczestniczy w rozmowach rekrutacyjnych. W miarę nabywania doświadczenia i wiedzy rekruter może zostać wolnym strzelcem i pracować na własny rachunek.

Jakie wykształcenie mają z reguły łowcy głów?

Nie ma jednego wymaganego kierunku studiów, po którym można zostać headhunterem. Aczkolwiek większość osób zatrudnionych na tym stanowisku, ukończyło studia związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, psychologią lub biznesem. Wielu rekruterów ma również dyplom magistra filozofii, socjologii, ekonomii albo filologii. Ponadto przygotowanie do zawodu można zdobyć na studiach podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi.

Jaki powinien być dobry headhunter?

Dobry headhunter powinien wyróżniać się dobrą znajomością branży i środowiska biznesowego, w którym działa oraz doświadczenie zawodowe. Ponadto niezbędne są kompetencje twarde:

  • bardzo dobra znajomość języków obcych;
  • biegła obsługa komputera, programów m.in. do tworzenia prezentacji i arkuszy kalkulacyjnych oraz internetu;
  • czynne prawo jazdy;
  • dobra znajomość prawa pracy.

Aby osiągnąć sukces w tym zawodzie, trzeba mieć bardzo dobrze rozwinięte umiejętności miękkie, są to m.in.:

  • swobodne komunikowanie się z innymi;
  • zdolności negocjacyjne;
  • analizowanie danych i wyciąganie wniosków;
  • empatia i zdolność do budowania relacji;
  • elastyczność, otwartość, kreatywność, cierpliwość i wytrwałość;
  • intuicja i przewidywanie następstwa zdarzeń;
  • zmysł obserwacji i oceny kandydata;
  • samodyscyplina w zarządzaniu swoim czasem;
  • umiejętność rozwiązywania problemów.

Jaką odpowiedzialność ponosi łowca głów?

Na łowcy głów spoczywa odpowiedzialność za proces rekrutacji i znalezienie odpowiedniego pracownika. Zdarza się, że jeśli dana osoba nie sprawdzi się w nowej pracy z powodu niewystarczających kompetencji, to headhunter będzie musiał w ramach tzw. reklamacji, znaleźć kolejnego kandydata – i to zwykle już bezpłatnie. Za dokonanie złego wyboru straci swój czas oraz pieniądze, ponieważ mógłby już pracować dla innego klienta.

Rekrutacje kandydatów na najwyższe stanowiska kierownicze oraz specjalistyczne wymagające specyficznych umiejętności, często przeprowadza się przy pomocy poszukiwań bezpośrednich. A to oznacza, że trzeba kogoś nakłonić do zmiany pracodawcy. Jeśli taka osoba się na to zdecyduje, to trzeba przyjąć odpowiedzialność za jej karierę. Trudną staje się sytuacja, kiedy zrekrutowana osoba po okresie próbnym, jednak nie zostaje zatrudniona. Wtedy kandydat jest bez pracy i będzie oczekiwał wsparcia w znalezieniu nowego zajęcia.

Headhunter – zarobki

To, ile zarabia headhunter, zależy od jego doświadczenia oraz formy zatrudnienia. Często takie osoby pracują jako freelancerzy i są specjalistami w danej branży. Wtedy ich wynagrodzenie jest uzależnione od stanowiska poszukiwanego kandydata i jego stawki. Zwykle wynosi ona od jednokrotności do kilkukrotności miesięcznego wynagrodzenia poszukiwanej osoby. Najlepsi headhunterzy w Polsce mogą więc zarobić nawet kilkadziesiąt tys. zł. za zlecenie.

Ile zarabia specjalista do spraw rekrutacji? Jak wynika z danych przedstawionych w naszej porównywarce wynagrodzeń, miesięczne wynagrodzenie całkowite (mediana) na tym stanowisku wynosi 7310 zł brutto. Co drugi specjalista ds. rekrutacji otrzymuje pensję od 5940 zł do 8920 zł. Na wyższe zarobki może liczyć grupa 25% najlepiej opłacanych specjalistów.

Z kolei osoby z większym doświadczeniem, obsadzone na stanowisku starszego specjalisty, miesięczne zarabiają 8440 zł brutto (mediana).

Kto powinien zdecydować się na usługi headhuntera?

Wadą headhutingu jest wysoka cena za usługę. Jednak rekompensuje ją oszczędność czasu oraz potencjalny sukces, jaki zapewni nowy pracownik. Headhunterzy zwykle mają bogatą bazę potencjalnych kandydatów, co nie tylko przyspiesza proces rekrutacji, ale i zwiększa szanse na znalezienie pracownika, który spełnia wszystkie wymagania oraz będzie dobrze pasował do kultury organizacji.

Firmy headhunterskie zwykle zatrudniają przedsiębiorstwa, które poszukują osób na specjalistyczne, wysokie stanowiska oraz organizacje, szukające pracowników z rzadko spotykanymi umiejętnościami, jak np. kupiec z językiem chińskim.

Headhunter działa dyskretnie, zatem sprawdzi się w sytuacjach, kiedy dana firma chce „zdobyć” osobę, który pracuje już dla kogoś innego lub planuje wymianę kadry managerskiej.

Dlaczego warto postawić na headhunting?

Zawód headhuntera jest wymagający, ale ma wiele zalet:

  • daje dużą satysfakcję zawodową – mamy wpływ na kształtowanie karier innych i rozwój firm;
  • wysokie zarobki uzależnione od formy zatrudnienia i doświadczenia;
  • elastyczne godziny pracy;
  • ciągły rozwój osobisty;
  • możliwość podróżowania;
  • poznawanie ciekawych ludzi, od których można się wiele nauczyć i dowiedzieć;
  • poszerzanie horyzontów.

Jakie są wady headhuntingu?

Mimo wysokich zarobków i prestiżu zawód headhantera ma wiele minusów.

  • Stresujące warunki pracy. Headhunter spotyka się z wieloma kandydatami, których często musi przekonać do rozmowy, nie mówiąc już o zmianie pracy. Wyzwanie jest też spełnienie oczekiwań klienta i jednocześnie dotrzymanie terminów.
  • Duża konkurencja. Na rynku jest wiele agencji headhunterskich i freelancerów. Duża konkurencja wymaga dodatkowych działań i wysiłku, aby utrzymać dotychczasowych klientów i zdobyć nowych.
  • Ograniczenia w znalezieniu idealnego kandydata. Czasami trudno jest znaleźć kandydata, który dobrze pasuje do profilu firmy. Brak odpowiednich talentów na rynku pracy, będzie wymuszało negocjacje z klientem i wypracowanie zadowalającego go kompromisu.
  • Odpowiedzialność wobec klienta oraz kandydata. Łowca głów musi być odpowiedzialny i dokładny w swoich działaniach. Od niego często zależy sukces firmy oraz rozwój kariery zrekrutowanego pracownika.
  • Częste podróże. Praca headhuntera freelancera zwykle wiąże się z podróżami w celu spotkań z klientami i kandydatami, nawet tymi zagranicznymi, jeśli w grę wchodzą wysokie stanowiska w międzynarodowych korporacjach. Zbyt częste podróże nie sprzyjają życiu rodzinnemu i budowaniu relacji z bliskimi. To może prowadzić do trudności w utrzymaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
  • Emocjonalna presja. Wyszukiwanie kandydatów, rozmowy rekrutacyjne, negocjacje warunków pracy sprawiają, że rekruter musi być stabilny emocjonalnie i opanowanym. Z pewnością ciężko jest wyceniać czyjąś wartość jako pracownika lub informować o odmowie współpracy.
  • Ścisłe wytyczne klienta. Headhunterzy zwykle dostają dokładne wytyczne co do wymagań, jakie musi spełnić kandydat. Zatem ma małą swobodę działania, musi dostosować się do oczekiwań firmy, które go wynajęła.

Przykłady headhuntingu

Oto kilka przykładów, kiedy przydaje się headhuter:

  • Wakat na stanowisku programisty w firmie technologicznej. Od kandydata oczekuje się, biegłego posługiwania się niszowymi językami programowania.
  • Firma z branży odzieżowej poszukuje dyrektora sprzedaży z 7-letnim doświadczeniem na podobnym stanowisku i udokumentowanymi sukcesami oraz z biegłą znajomością języków angielskiego i francuskiego.
  • Przedsiębiorstwo szuka asystentki zarządu, posługująca się językiem niemieckim i angielskim, z kompetencjami księgowymi i kadrowymi oraz z minimum 5-letnim doświadczeniem.

Podsumowanie

Rekruter poszukujący kadry najwyższego szczebla albo wyspecjalizowanych ekspertów – oto kim jest headhunter. Najczęściej samodzielnie dociera do specjalistów, pasujących do profilu kandydata. W tym celu obserwuje ich konta na LinkedIn albo korzysta z własnej sieci kontaktów. Musi więc dobrze orientować się w danej branży. Headhunter to osoba odpowiedzialna, empatyczna, nastawiona na cel, dobrze zorganizowana, komunikatywna z doskonałą znajomością technik rekrutacyjnych i negocjacyjnych.