Budowanie zaufania podczas pandemii

06.10.20
clock 5 min.
Marlena Charlińska
Nikt nie był przygotowany na nadejście epidemii. Zaskoczyła ona wszystkich niezależnie od lokalizacji, wykonywanego zawodu czy branży. W sytuacji kryzysu utrzymanie poczucia zaufania wśród pracowników stanowi nie lada wyzwanie. Wynika to z faktu, że każdy z nas jest bombardowany informacjami dotyczącymi epidemii.

Słyszymy nieustannie o potencjalnych zagrożeniach ekonomicznych jak chociażby: recesja, redukcje etatów, kryzys gospodarczy itp. Do tego codziennie otrzymujemy informacje o nowych ogniskach zakażeń, liczbie chorych i przypadkach śmiertelnych. Jest też wiele osób snujących domysły na podstawie niesprawdzonych informacji lub fake newsów, które są obecne w mediach społecznościowych i innych środkach masowego przekazu. To wszystko powoduje, że nasz poziom zaufania jest wystawiony na próbę i zachowujemy większą czujność. To z kolei utrudnia firmom budowanie relacji z pracownikami.

Poziom zaufania na świecie

Firma Edelman postanowiła sprawdzić, jak kształtuje się poziom zaufania pracowników do ich miejsc pracy w różnych krajach na świecie. W tym celu pod koniec sierpnia 2020 r. przeprowadzono ankiety w siedmiu krajach, tj. Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Korei Południowej, Indiach i Singapurze, wśród 3400 respondentów. Na ich podstawie powstał raport „Edelman Trust Barometer. Workplace Trust and the Coronavirus”.

Około 30% respondentów obawia się podróżowania transportem publicznym, 41% korzystania z hoteli i restauracji, 67% osób dokonywania zakupów w sklepach.

W większości krajów zachodnich, respondenci popierają obowiązkowe używanie maseczek oraz trzymanie obowiązkowego dystansu społecznego, a od pracodawców oczekują: zmniejszonej liczby osób w miejscu pracy (45%), kontroli temperatury przed wejściem (44%), ograniczenia niepotrzebnych podróży (40%) i plastikowych osłon między pracownikami (34%).

Jak widać pracownicy na całym świecie przede wszystkim chcą mieć pewność, że organizacja, dla której pracują, jest odpowiedzialna i będzie dbać o ich bezpieczeństwo. Jak zatem budować i utrzymywać zaufanie pracowników w obecnej sytuacji?

Zapewnienie bezpieczeństwa na poziomie fizycznym

Najważniejszym aspektem jest poziom fizyczny, który odpowiada na kluczową obawę i pytanie pracowników, czyli: „Czy mogę czuć się bezpiecznie w moim miejscu pracy?” Ta kwestia będzie szczególnie ważna w branżach, w których kontakt fizyczny pracowników jest nieunikniony, podobnie jak kontakt z produktem, gdzie będą współdzielone zasoby. Z taką sytuacją będziemy mieć do czynienia w branży gastronomicznej, handlu detalicznym, służbie zdrowia czy w branży beauty.

Jak możemy zdobyć zaufanie pracowników i pokazać, że dbamy o ich bezpieczeństwo fizyczne? Jeśli tylko mamy środki, możemy podwyższyć pensję pracownikom za pracę w warunkach podniesionego ryzyka. Inną formą jest oczywiście wyposażenie pracowników w stroje ochronne, takie jak: maski, przyłbice, rękawice. Warto zadbać o cykliczne dezynfekowanie miejsca pracy, minimalizowanie liczby pracowników czy liczby klientów na jednej przestrzeni.

Warto również monitorować przestrzeganie obostrzeń przez pracowników i klientów. Możemy budować zaufanie także poprzez wspierane decyzji pracowniczych w kwestiach spornych, a dotyczących egzekwowania polityki bezpieczeństwa zakładu pracy. Świetnym przykładem takiego zachowania jest Ikea, która wyraźnie stanęła po stronie pracownika w kwestii wyproszenia ze sklepu znanego aktora za nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa przyjętych przez sklep. Taka bezkompromisowa postawa firmy pokazała, że bezpieczeństwo swoich pracowników stawia na pierwszym miejscu i mogą oni ufać w tej kwestii swojemu pracodawcy.

Zaufanie wobec pracodawcy

Innym obszarem zaufania o który warto zadbać jest poziom zaufania emocjonalnego. W sytuacji, w której pracownicy otrzymują ogromne ilości sprzecznych informacji w środkach masowego przekazu, rośnie potrzeba komunikacji i otwartości w tej kwestii. Stąd pracownicy mogą zastanawiać się: czy będą mogli nadal wykonywać swoją pracę? Czy będą mieli możliwość otwarcie się wypowiadać i zadawać pytania dotyczące swojej sytuacji, pracy? Czy odpowiedzi, które otrzymają, będą szczere?

Chcąc zadbać o poziom zaufania, musimy przede wszystkim postawić na otwartą komunikację. Ważne, aby informować pracowników o zmianach i przyczynach danych decyzji.

W ten sposób unikniemy niepotrzebnych plotek i domysłów oraz pozwolimy lepiej zrozumieć cele organizacji. Słuchajmy pracowników, odpowiadajmy na ich obawy i pytania.

Wiadomości o kryzysie gospodarczym, poziomie bezrobocia mogą intensyfikować obawy pracowników w tej kwestii, stąd komunikacja i bieżące informowanie o działaniach firmy ma jeszcze większe znaczenie. W przypadku konieczności redukcji zespołu warto rozważyć działania outplacementowe, które zapewnią wsparcie pracownikom i pomogą im przejść przez ten trudny okres.

W sytuacji, w której wiele firm zdecydowało się przejść całkowicie lub pośrednio na system pracy zdalnej, obawy o bezpieczeństwo danych w sieci, ciągłość pracy, nieprzewidziane usterki są jak najbardziej uzasadnione. Stąd ważne, aby w organizacji przygotować odpowiednią politykę w tym obszarze. Pracownicy muszą wiedzieć, kto im pomoże w przypadku problemów technicznych i czy informacje na ich komputerze są bezpieczne.

W dobie kryzysu budowanie zaufania jest niezmiernie ważne. Warto przy tym pamiętać, że jest wiele obszarów, które mogą dzisiaj budzić niepewność, stąd droga do utrzymania wysokiego poziomu zaufania wobec pracodawcy to przede wszystkim kompleksowe ujęcie tematu.

Przeczytaj również: