Benefity pracownicze w ofertach, czyli co przyciąga najlepszych kandydatów

17.08.22
clock 4 min.
Marlena Charlińska Marlena Charlińska

Czy mamy w Polsce rynek pracownika? W niektórych branżach na pewno. Firmy, chcąc pozyskać najlepszych specjalistów, muszą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom kandydatów i na wszelkie sposoby przyciągnąć ich uwagę. Oprócz odpowiedniej płacy pracodawcy stawiają również na bogatą ofertę benefitów pracowniczych.

Rok 2022 to dla polskich pracodawców nadal borykanie się z konsekwencjami wynikającymi z walki z pandemią, ale również liczne zmiany w prawie, wysoka inflacja czy też skutki wojny w Ukrainie. Wszystkie te elementy wpływają na trendy na rynku pracy i wzajemne oczekiwania między pracodawcami a pracownikami. Czy w obecnej sytuacji organizacje inwestują w ofertę benefitów pracowniczych?

Trendy na rynku pracy

Według raportu „Oferty pracy w Polsce”, przygotowanego przez Grant Thornton, w czerwcu 2022 r. pracodawcy opublikowali 288,4 tys. nowych ogłoszeń o pracę, czyli o 8% w stosunku do czerwca 2021 r. Jednak obecny spadek dynamiki rocznej jest na razie stosunkowo niewielki i raczej trudno jednoznacznie prognozować długotrwały trend hamowania rynku pracy w Polsce. Okres rekordowego tworzenia nowych miejsc pracy prawdopodobnie się już zakończył.

Z kolei na OLX Praca liczba aktywnych ogłoszeń w czerwcu 2022 r. była niższa o 5,7% w porównaniu z ubiegłym z czerwcem 2021 r.

Benefity pracownicze to standard

Według raportu w czerwcu bieżącego roku w jednej ofercie pracy znajdowało się średnio 6,7 zachęt dla potencjalnych pracowników. Te benefity to np.:

  • darmowa opieka medyczna,
  • karty sportowe,
  • elastyczny czas pracy.

Tegoroczny wynik badania to lekki wzrost atrakcyjności zawartości ofert w stosunku do maja 2022 r., ale także jeden z najwyższych wyników w historii tego badania. Aktualny wynik jest o 0,2 wyższy niż w analogicznym miesiącu rok temu i aż o 1,3 wyższy niż w czerwcu 2020 r. (tuż po wybuchu pandemii). Jest to również o 0,5 wyższy wynik w stosunku do czerwca 2019 r., a więc na długo przed wybuchem pandemii. Te rezultaty pokazują, że oferty zawierające dodatkowe benefity dla potencjalnych pracowników nie są już niczym wyjątkowym, stały się standardem na rynku pracy.

Najpopularniejsze benefity pracownicze

Podobnie jak w kwietniu i maju, tak i w czerwcu pracodawcy starali się przyciągnąć kandydatów przede wszystkim szkoleniami. Ta zachęta była obecna w 77% badanych ofert. Wynik ten stanowi spadek o 2% względem poprzedniego miesiąca. Na drugim miejscu znalazły się pakiety medyczne. W czerwcowych ofertach ich odsetek zwiększył się z 57% w maju do 67% w czerwcu. Podobną sytuację można zaobserwować względem kart sportowych – wystąpił wzrost z 53 do 62%. Innym benefitem pracowniczym pojawiającym się w większości badanych ofert była możliwość elastycznego czasu pracy – 54%, co stanowi wzrost z 46%. Spadek natomiast został odnotowany w przypadku obietnicy wysokiego wynagrodzenia. W czerwcu ten rodzaj zachęty był obecny tylko w 46% ofert, co stanowi gorszy o 11% wynik w stosunku do maja bieżącego roku.

Praca bez wykształcenia?

Co ciekawe, obok bogatej oferty benefitów pracowniczych, zmianom ulegają oczekiwania pracodawców względem pracowników. W czerwcu średnia liczba wymagań, które pracodawcy przeciętnie stawiają kandydatom w ofertach pracy, spadła do 5,1. To najniższy wynik od grudnia 2020 r. Zmniejszył się zwłaszcza odsetek wymagań dotyczący odpowiedniego wykształcenia – teraz oczekuje go tylko 35% pracodawców.

Dlaczego wykształcenie nie ma już takiej mocy? W wielu dziedzinach liczy się przede wszystkim doświadczenie. Program nauczania szkół wyższych często nie nadąża za zmianami i potrzebami rynku pracy, stąd pracodawcy bardzo często szukają osób doświadczonych lub wykazujących potencjał w danym obszarze. Dzisiaj praktyka odgrywa najważniejszą rolę. Oczywiście są dziedziny, w których wykształcenie wyższe zawsze będzie na pierwszym miejscu – jak np. medycyna, ale w wielu innych branżach edukacja nie będzie decydować o wyborze kandydata.

Benefity pracownicze a inflacja

Wracając do kwestii benefitów, dobrze jest mieć na uwadze, że choć są standardem, to nadal mogą przyciągać najlepszych kandydatów. W czasie inflacji warto przeanalizować ofertę dodatków w firmie i zweryfikować, czy benefity pracownicze nadal spełniają swoją funkcję i czy są atrakcyjne. Może się okazać, że wraz ze zmianą sytuacji gospodarczej nastroje i oczekiwania pracowników są inne niż wcześniej, najprawdopodobniej wyższe.

Do zachęt, które można rozważyć, należą m.in. dofinansowanie do wakacji bądź wdrożenie bardziej elastycznych formy pracy i umożliwienie workation. Atrakcyjne mogą okazać się również karty lunch pass czy refundacja kosztów dojazdu do miejsca pracy. Wszystko, co może odciążyć i podreperować domowy budżet, może dzisiaj okazać się najlepszym wyborem dla przyciągnięcia uwagi kandydatów.