400 CV na jedno stanowisko – jak się wyróżnić?

22.09.20
clock 5 min.
Joanna Sieradzka Joanna Sieradzka
400 CV na jedno stanowisko – jak się wyróżnić?

Niejednokrotnie rekruterzy otrzymują setki aplikacji na najbardziej pożądane stanowiska. Czy to dobrze płatne praktyki, oblegane zwykle stanowisko czy unikalna na rynku oferta – nasze CV musi się wyróżnić już podczas pierwszej selekcji. Jak je pisać i czego unikać, aby wygrać rekrutację?

Dziesiątki, a nawet setki spływających CV na jedno ogłoszenie o pracę. Konkurencja na niektóre stanowiska jest naprawdę ogromna. Ogłoszenia na posadę młodszych specjalistów, asystentów czy oferty staży i praktyk przyciągają rzesze kandydatów, z których każdy pragnie zdobyć upragnione stanowisko.

Pierwszy etap procesu rekrutacyjnego to złożenie dokumentów aplikacyjnych, czyli CV oraz ewentualnie listu motywacyjnego. Ta szalenie ważny etap, bo choć intensywnie szukając pracy, wysyłamy dziesiątki aplikacji, to do każdej musimy podejść indywidualnie i z najwyższą starannością.

Krok pierwszy: zbuduj swoje Curriculum Vitae

Pracę nad życiorysem zawodowym rozpocznij od zebrania wszystkich swoich osiągnięć zawodowych i edukacyjnych: szkoły i uczelnie, kursy i praktyki, doświadczenie zawodowe. Zgromadź wszystko w jednym dokumencie (najlepiej zapisz go na dysku wirtualnym w chmurze, aby mieć pewność, że nie stracisz go np. wraz z awarią komputera) i starannie uporządkuj z podziałem na kategorie, a w ramach nich ułóż poszczególne rekordy chronologicznie.

To będzie Twoja baza do CV, szczególnie przydatna, jeśli dopiero określasz swoją ścieżkę kariery, masz za sobą dużo różnych aktywności, które mogą przydać się do aplikacji na różne stanowiska. Warto bowiem zaznaczyć, że nie wszystkie osiągnięcia warto zawrzeć w CV do każdej aplikacji. Postaraj się wybrać te, które jak najlepiej odpowiadają na wymagania zawarte w ofercie pracy. Korzystając z jednego głównego zbioru łatwiej będzie Ci edytować kolejne wersje dokumentów aplikacyjnych.

Krok drugi: zadbaj o stronę wizualną i daj się zapamiętać

Rekruter najprawdopodobniej będzie miał bardzo, bardzo mało czasu, aby zagłębić się w Twoje dokumenty aplikacyjne. Postaraj się, aby były jednocześnie jak najbardziej czytelne i miłe dla oka. Nie przesyłaj dokumentów w formie edytowalnej, bo misternie ułożone czcionki i marginesy mogą się rozjechać i CV będzie słabo czytelne, a nasz wizerunek profesjonalisty runie w jednej chwili.

Możesz skorzystać z gotowych wzorów, jednak unikaj bardzo ciemnych szablonów, które – choć mogą wydawać się atrakcyjne wizualnie – niekorzystnie wyglądają na ekonomicznym wydruku.

Poświęć sporo czasu na dopracowanie szczegółów. Nie zapomnij o detalach, które stworzą Twój profesjonalny wizerunek. Dodaj krótkie podsumowanie zawodowe, wzorem profesjonalnych sieci społecznościowych. Podkreśl swoje mocne strony i kompetencje, postaw na konkrety. Kilka razy sprawdź przed wysłaniem dokumenty pod kątem literówek. Niech ktoś bliski zapozna się z Twoją aplikacją i pomoże Ci ją ewentualnie dopracować.

Krok trzeci: podejdź do oferty indywidualnie

Jeśli chcesz pracować z sklepie internetowym, a masz doświadczenie w sklepie stacjonarnym – opisz w krótkich podpunktach także to, co może pomóc w rekrutacji do e-sklepu, czyli np. okazjonalne uzupełnianie opisów na stronie www, pakowanie przesyłek itp. Nawet jeśli to nie była główna oś twojej działalności w tej firmie – warto podkreślić pasujące do profilu kandydata kompetencje. Pamiętaj jednak, aby nie mijać się z prawdą!

Nie zapomnij o pracach związanych z hobby oraz tych mniej prestiżowych, jeśli zdobyte tam umiejętności mogą się przydać na nowym stanowisku. Jeśli blogujesz, nagrywasz podcasty, prowadzisz własny fanpage – pochwal się tym. Praca przy zbiorze truskawek jest nieistotna przy rekrutacji do marketingu, ale jeśli chcesz zostać kelnerem, Twój przyszły pracodawca doceni, że nie boisz się ciężkiej pracy.

Jeśli aplikujesz bezpośrednio przez OLX, poświęć chwilę na stworzenie spersonalizowanej wiadomości, którą rekruter zobaczy przed pobraniem CV. Daj tym samym jasny sygnał, że wnikliwie przeczytałeś ofertę, wiesz czym zajmuje się firma, do której aplikujesz, a nie jest to tylko kolejna automatyczna odpowiedź na ogłoszenie.

Poświęć chwilę na stworzenie spersonalizowanej wiadomości, którą rekruter zobaczy przed pobraniem CV.

Poszukiwanie nowej pracy to czasochłonny proces. Chcą skrócić ten okres, możesz skorzystać z dostępnej na OLX opcji Profil kandydata. To nowa funkcja, dzięki której możesz szybciej i wygodniej aplikować na ogłoszenia pracodawców. Dzięki uzupełnionemu profilowi otrzymasz lepiej dopasowane oferty pracy do Twoich umiejętności, doświadczenia i preferencji.

Może się wydawać, że praca włożona w personalizację zgłoszenia jest niewarta zachodu, ale postawmy się w sytuacji rekrutera, który otwiera kolejną aplikację, a tam, zamiast kolejnej automatycznej wiadomości i CV napisanego czcionką Times New Roman, zobaczy atrakcyjne wizualnie, spersonalizowane dokumenty przesłane przez kandydata, który poświęcił swój czas na przygotowanie naprawdę solidnej aplikacji. Do kogo się odezwie w pierwszej kolejności?

Jeśli chcesz pisać dobre CV, budować swoją karierę i opanować stres podczas rozmowy rekrutacyjnej, weź udział w bezpłatnych live’ach organizowanych przez OLX. Więcej o wydarzeniu TUTAJ.