Zillenialsi – pokolenie między generacjami. Kim są Zillenialsi?

26.08.24
clock 6 min.
Bartosz Błęka Bartosz Błęka

Opisując współczesne pokolenia na rynku pracy, badacze najczęściej dzielą je na pokolenie X, Y i Z. Pomiędzy tymi grupami można jednak wyodrębnić dodatkowe kategorie dotyczące osób, które nie utożsamiają się z żadną z nich. Tak wygląda na przykład sytuacja zillenialsów, czyli ludzi urodzonych za późno jak na millenialsa i za wcześnie jak na zetkę. Jakie są ich cechy charakterystyczne i co to oznacza dla ich sytuacji zawodowej?

W tym artykule:
  1. Kim są zillenialsi?
  2. Czym charakteryzują się zillenialsi?
  3. Cechy zillenialsów
  4. Czym zillenialsi różnią się od millenialsów i generacji Z?
  5. Zillenialsi na rynku pracy
  6. Zillenialsi – definicja i charakterystyka. Podsumowanie

Kim są zillenialsi?

Zillenialsi są nieoficjalnym pokoleniem osób, które urodziły się w latach 1993 – 1998 i kończyły szkołę średnią między 2012 a 2016 rokiem. Specyficzny czas przyjścia na świat sprawia, że zillenialsi nie mogą się najczęściej w pełni utożsamić ani z igrekami, ani z zetkami. Mają cechy jednych i drugich, dzięki czemu potrafią porozumieć się zarówno ze starszymi, jak i z młodszymi kolegami. Nie identyfikują się jednak z żadną z tych grup.

Warto zauważyć, że millenialsi nie są jedynym czy choćby pierwszym pokoleniem hybrydowym. Wcześniej naukowcy wyróżniali już:

  • pokolenie Jones – generacja pośrednia między baby boomers a pokoleniem X, a więc osoby urodzone w latach 1954 – 1965,
  • pokolenie xennialsów – faza pośrednia między pokoleniem X i Y, czyli osoby urodzone w latach 1977 – 1985.

Jako że daty rozdzielające pokolenia mają charakter umowny, osoby urodzone w ostatniej dekadzie XX wieku trudno jednoznacznie przypisać do którejkolwiek z głównych kategorii. Za sprawą płynnego przejścia między generacjami, młodych millenialsów i starsze zetki łączy wiele podobieństw. Właśnie dlatego naukowcy ukuli termin pokolenia zillenials.

Czym charakteryzują się zillenialsi?

Zillenialsi nie są osobami, które urodziły się z technologią w ręku, ale jednocześnie nie pamiętają świata bez Internetu. Dorastali w okresie przejścia z epoki analogowej w epokę cyfrową. Jeśli symbolem pokolenia Y jest walkman, a generacji Z smartfon, to dla zillenialsów byłby to odtwarzacz MP3.

Pokolenie pomiędzy millenialsami a zetkami dorastało w czasie dynamicznego wzrostu rynku, kiedy pod wpływem narodzin cyfrowego świata kształtowały się nowe potrzeby konsumenckie. Zillenialsi uważają więc, że to oni najlepiej rozumieją takie zjawiska jak na przykład:

  • nauka pakietu MS Office na lekcjach informatyki,
  • jeden komputer stacjonarny w domu,
  • łączenie z Internetem za pomocą modemu telefonicznego,
  • jednoczesne korzystanie z taśm VHS, płyt DVD i konsoli do gier,
  • posiadanie odtwarzaczy MP3,
  • używanie telefonu z klawiaturą lub z klapką,
  • pierwsze filmy publikowane w YouTube,
  • zakładanie konta na MySpace,
  • wypalanie płyt CD,
  • zabawa Tamagotchi.

Co ciekawe, zillenialsi nie angażują się w spór pokoleniowy pomiędzy millenialsami i zetkami. Te batalie toczą się zwłaszcza na TikToku – w ulubionym medium pokolenia Z. To właśnie tam jego przedstawiciele wytykają starszej generacji, jak bardzo jest staromodna. Millenialsi rewanżują się natomiast porównywaniem zetek do rodziców, a więc pokolenia X. Gdzie w tym wszystkim są zillenialsi? Odgrywają raczej rolę obserwatorów tej wojny, którzy ironicznie odnoszą się zarówno do jednej, jak i do drugiej generacji.

Cechy zillenialsów

Jak już wiesz, zillenialsi łączą cechy millenialsów i zetek. Pod kątem wyglądu mogą więc bardziej przypominać swoich starszych kolegów, ale stosunek do nowych technologii zbliża ich raczej do generacji Z. Charakterystyka zillenialsów obejmuje między innymi:

  • głębokie zaangażowanie w kwestie społeczne,
  • zdolność do adaptacji,
  • zdolność do uczenia się,
  • silne poczucie sprawiedliwości,
  • zamiłowanie do dóbr luksusowych,
  • kreatywność.

Zillenialsi są więc wrażliwi na problem kryzysu klimatycznego i skłonni do nowych doświadczeń. Korzystają z technologii na co dzień i cenią sobie bezpośredni kontakt z markami. Szczególną uwagę badacze poświęcają stosunkowi tego pokolenia do oszczędzania pieniędzy. Jego przedstawiciele często wybierają mieszkanie z rodzicami, dzięki czemu nie dotyczą ich takie problemy jak kredyt hipoteczny, domowe rachunki, a nawet wydatki na jedzenie. Mimo to swojego kapitału nie inwestują, tylko wydają na własne przyjemności, a zwłaszcza na produkty luksusowe.

Czym zillenialsi różnią się od millenialsów i generacji Z?

Zillenialsi nie mogą utożsamiać się ani z internetowymi pionierami, czyli millenialsami, ani z cyfrowymi tubylcami, a więc pokoleniem Z. O ile dla tych starszych kluczowym medium jest YouTube, o tyle ci młodsi korzystają głównie z TikToka. Zillenialsi najbardziej cenią sobie natomiast Instagrama, a zwłaszcza funkcję Stories.

Chociaż to wyjątkowe pokolenie między generacjami nie wyobraża sobie życia bez dostępu do sieci, to jego przedstawiciele rzadziej niż zetki marzą o byciu influencerami. Podobnie jak młodsi koledzy, chcą się cały czas rozwijać, ale zamiast bezpośredniego feedbacku w pracy wolą regularne i konstruktywne informacje zwrotne. To zaś upodabnia ich raczej do generacji Y.

Warto zwrócić również uwagę na wartości, które odgrywają kluczową rolę dla każdego z pokoleń. Dla millenialsów będzie to równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, dla zetek ciągły rozwój i wysokie zarobki, a dla zillenialsów…? Na granicy dwóch grup najważniejsze okażą się stabilność i bezpieczeństwo finansowe. Choć zillenialsi szukają oszczędności podobnie jak pokolenie Y, to trudno oczekiwać od nich myślenia przyszłościowego. Gospodarowanie pieniędzmi upodabnia ich raczej do żyjących „tu i teraz” zetek.

Zillenialsi na rynku pracy

Wiedząc, czym różnią się zillenialsi od pokoleń Y i Z, możesz domyślić się, jak funkcjonują oni na rynku pracy. Cechy, które ich wyróżniają, to przede wszystkim:

  • Adaptacyjność i elastyczność – dorastanie zarówno z technologią analogową, jak i cyfrową sprawia, że zillenialsi łatwo dostosowują się do nowych narzędzi pracy. Są przyzwyczajeni do ciągłych zmian, dzięki czemu doskonale radzą sobie w dynamicznym środowisku.
  • Pragmatyzm – zillenialsi koncentrują się na stabilności i bezpieczeństwie finansowym, przejawiając jednocześnie realistyczne podejście do kariery.
  • Wielozadaniowość – przyzwyczajeni do korzystania z wielu różnych urządzeń jednocześnie, zillenialsi nie mają żadnych problemów z multitaskingiem. Potrafią więc efektywnie zarządzać więc kilkoma projektami na raz.
  • Praca zdalna – generacja zillenialsów ceni sobie elastyczne podejście do pracy: zarówno w kwestii jej czasu, jak i modelu. Sprawnie porusza się w obszarze technologii mobilnych, wobec czego chętnie korzysta z takich rozwiązań jak home office.
  • Kultura i atmosfera pracy – dla zillenialsów bardzo ważna jest inkluzywność w miejscu pracy. Szukają zatrudnienia w firmach o dobrej kulturze organizacyjnej i kładą duży nacisk na pozytywne relacje z przełożonymi oraz współpracownikami.
  • Świadomość społeczna – zillenialsi są wrażliwi na kwestie społeczne, przywiązując dużą wagę do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności biznesu.

Zillenialsi – definicja i charakterystyka. Podsumowanie

Zillenialsi są grupą młodych ludzi, którzy odznaczają się wysokim potencjałem nabywczym i wartościowymi dla pracodawców cechami charakteru. Każdy przedsiębiorca powinien więc zrobić dobry użytek z tego artykułu. Zawarte w nim informacje pozwolą mu w pełni wykorzystać możliwości pracowników i skutecznie komunikować się z klientami, którzy przyszli na świat w ostatniej dekadzie minionego tysiąclecia.