Zasady SEO w ogłoszeniu o pracę

20.09.22
clock 6 min.
Joanna Kamińska Joanna Kamińska

W branżowych artykułach nie brakuje informacji i porad na temat tego, jak napisać dobre ogłoszenie o pracę, jednak dopasowanie do grupy docelowej to nie wszystko. Czy zastanawialiście się nad tym, w jaki sposób ogłoszenie ma dotrzeć do odbiorcy i czy wiecie, jak przygotować je w taki sposób, by zadbać o zasady SEO i aby wyszukiwarka Google pozycjonowała naszą treść wysoko?

O tym, jak przygotować dobrą treść ogłoszenia, pisaliśmy już wcześniej, a jeśli dołożymy do tej wiedzy informacje istotne z punktu widzenia pozycjonowania, to mamy gotowy przepis na zdobywanie dopasowanych kandydatów.

SEO – co to jest i po co nam w rekrutacji?

SEO to działania pozwalające na optymalizację pozycji strony internetowej w wyszukiwarce tak, aby znajdowała się w najwyższych wynikach wyszukiwania. Jest to droga niezbędna do tego, aby wzrastała liczba odwiedzin. Biorąc pod uwagę, że Google ma ponad 95% udziału w polskim rynku, chcąc dotrzeć do kandydatów poszukujących pracy, warto skupić się na zrozumieniu schematu działania i pozycjonowania tej właśnie wyszukiwarki.

Zasady SEO, których przestrzeganie pomoże w osiągnięciu zadowalających rezultatów, dotyczą zarówno warstwy technicznej, jak i treściowej. Jako HR możemy mieć wpływ na znaczącą część działań, które dotyczą naszej zakładki Kariera lub ogłoszeń o pracę.

Dlaczego warto znać zasady SEO

SEO wymaga wdrożenia pewnych działań i zaangażowania z naszej strony, co zwłaszcza na początku wiąże się z poświęceniem znacznej ilości czasu na pozycjonowanie. Ma to też wiele zalet:

  • Pomaga zbudować stronę pod odbiorcę – analizując, jakie informacje są wyszukiwane przez użytkowników, możemy odpowiednio przygotować swoją zakładkę Kariera, aby odpowiadała na zapotrzebowanie kandydatów.
  • Daje wiarygodne informacje – sprawdzając, skąd i po jakich frazach docierają na naszą stronę użytkownicy, bazujemy na realnych danych, nie domysłach, dzięki czemu możemy wprowadzać działania, które są naprawdę skuteczne.
  • Przynosi wartościowy ruch – wyszukiwarka jest jednym z najlepszych źródeł pozyskiwania ruchu, gdyż odbiorcy szukają konkretnych informacji. Trafią do nas osoby, które faktycznie są zainteresowane danym tematem.

Pozycjonowanie w rekrutacji krok po kroku

Jeśli planujesz zoptymalizować zakładkę Kariera czy ogłoszenia zgodnie z zasadami SEO, potrzebne będzie przejście przez kilka punktów:

1. Zastanów się, czego szukają Twoi odbiorcy.

Najprawdopodobniej kandydaci poszukujący pracy będą wpisywać w wyszukiwarkę nazwę Twojej firmy w zestawieniu ze słowami: „opinie”, „praca”, „ogłoszenia”, „rekrutacja”. Sprawdź więc, czy w wyszukiwarce po wpisaniu tych słów pojawia się Twoja strona Kariera lub Twoje ogłoszenia.

2. Sięgnij do danych.

Aby mieć pewność, że faktycznie po tych słowach kandydaci trafiają na Twoją stronę, skorzystaj z Google Search Console – jest to darmowe narzędzie, które pozwoli zweryfikować, czy założenia z pkt. 1 są dla Twojej firmy prawdziwe.

3. Zadbaj o zakładkę Kariera.

Jeśli masz już taką stronę, sprawdź, skąd bierze się na niej ruch i po jakich słowach kluczowych można ją wyszukać. Zadbaj o to, aby wzbogacić ją o frazy, których szukają kandydaci. Zazwyczaj są to: „ogłoszenia”, „przebieg rekrutacji” i „opinie”. Najprostszym i jednocześnie bardzo skutecznym pomysłem będzie nazwanie poszczególnych podstron w taki właśnie sposób. Dzięki temu wygenerujesz linki, które będą się dobrze pozycjonować, a wpisując w treści wartościowe informacje, dodatkowo zadbasz o pozycjonowanie organiczne.

4. Sprawdź, jak wyszukuje się konkurencja.

Analiza działań firm, które konkurują z Tobą o tę samą grupę docelową, to zawsze dobry pomysł, nie inaczej jest w odniesieniu do zasad SEO. Sprawdź frazy z pkt. 1 w odniesieniu do nich i zobacz efekty.

Jak optymalizować ogłoszenia czy zakładkę Kariera?

Wykonując kolejno wyżej opisane kroki, możesz przygotować skuteczne treści. Jednak pozycjonowanie ogłoszeń rekrutacyjnych przysparza też pewnych trudności i trzeba być ich świadomym:

Duplikacja treści – przygotowując treść ogłoszenia, standardowo publikujemy to samo w kilku miejscach: w zakładce Kariera i na portalach z ofertami pracy. Wyszukiwarka preferuje treść unikalną, więc warto wiedzieć, że publikowanie tekstu SEO 1 : 1 w kilku miejscach obniży jego wartość.

Rekrutacja nie trwa wiecznie – jeśli skupimy się na optymalizowaniu konkretnego ogłoszenia, jego linku i treści, to w momencie wygaśnięcia tej rekrutacji ruch organiczny będzie kierowany na nieaktualny proces lub link, który już nie istnieje.

Dlatego też w dłuższej perspektywie korzystniejsze jest pozycjonowanie zakładki Kariera, a nie pojedynczych procesów rekrutacyjnych. To przyniesie dużo lepsze efekty.

Tekst ogłoszenia pisany pod SEO

Przygotowując ogłoszenie zgodnie z zasadami SEO, warto pamiętać o kilku krokach:

  • wybór właściwych słów kluczowych, aby wiedzieć, jakich słów używać,
  • odpowiednia konstrukcja ogłoszenia i wyróżnienie słów kluczowych – nagłówki, pogrubienia,
  • skuteczny tytuł – powinien zawierać frazę kluczową,
  • dbałość o tagi tytułowe, czyli zwrócenie uwagi na meta titles i meta descriptions – pierwsze informacje, które wyświetlą się użytkownikowi na liście wyszukiwań,
  • najważniejszy jest użytkownik – dopasowanie do algorytmów Google to nie wszystko, upewnij się, czy treść ogłoszenia jest czytelna i zrozumiała dla Twojego kandydata, bo to on jest najważniejszy.

Zasady SEO – co jeszcze warto zrobić

Jeśli chcesz podejść do tematyki pozycjonowania kompleksowo, warto zwrócić uwagę także na to, co jeszcze możesz zrobić dla większej skuteczności zakładki Kariera. Bardzo pomocne w tym są blogi lub pojedyncze artykuły.

Warto zrobić część poradnikową, w której dzielimy się z kandydatami informacjami ciekawymi i ważnymi z punktu widzenia branży.

Pozycjonowanie lubi przekierowania

Kolejnym pomocnym rozwiązaniem dla tekstu pisanego pod SEO jest przekierowywanie do wartościowych treści na innych stronach. Google pozytywnie ocenia te strony, które mają swój wkład w tworzenie sieci wiedzy. Wstawianie linków do zewnętrznych artykułów na stronie i w treści artykułów pozytywnie wpływa na rating. Pamiętaj tylko, aby link otwierał się jako nowe okno – wtedy kandydat nie opuści Twojej strony.

Otworzenie się na SEO pozwala wyciągnąć z treści ogłoszenia i zakładki Kariera jeszcze więcej niż jej sama ciekawa zawartość. Ważne jest, aby znaleźć balans między założeniami pozycjonowania a językiem przyjaznym kandydatom. Warto próbować różnych opcji i szukać złotego środka między tymi dwoma obszarami, a w miarę zdobywania doświadczenia, wplatanie zasad SEO stanie się oczywistym działaniem.

Źródła:

https://hrlityczny.pl/ogloszenie-rekrutacyjne-a-seo-o-czym-warto-wiedziec/

https://semcore.pl/najwazniejsze-zasady-seo/