Wpływ doświadczeń pracownika na chęć do zmiany

12.11.19
clock 4 min.
Natalia Hofman
Dzisiejszy rynek pracy jest bardzo dynamiczny, ciągle poszukujący nowych rozwiązań. Otwartość na doświadczenie jest bardzo ważnym czynnikiem w psychologii. Mając dużą tolerancję na zmiany, dążymy do ciągłego rozwoju i doświadczania nowych sytuacji.

Każdy pracownik wcześniej czy później natrafi na jakąś zmianę lub konieczność dostosowania się do nowej sytuacji. Na pewno dużo łatwiej mają osoby młode lub w średnim wieku (statystycznie). Takie osoby, wchodząc na rynek pracy, spodziewają się ciągłych zmian, co więcej same tych zmian poszukują. Mają większą łatwość w zmianie pracy, eksperymentowaniu z nowymi technologiami i narzędziami w pracy a także rozwiązaniami dotyczącymi samego miejsca pracy jak open space czy home office. Młode osoby, które nie mają jeszcze założonej rodziny, zobowiązań, kredytu, często aż tak bardzo nie przywiązują się do rzeczy czy miejsc. Łatwiej decydują się na podróże służbowe, relokacje, szkolenia a nawet zmianę stanowiska czy przebranżowienie się.

Jak wynika z psychologii otwartość na doświadczenie i podejmowanie ryzyka z wiekiem maleją.

Dzieje się tak z powodu stopniowego wtapiania się w życie rodzinne i przewartościowywanie celów życiowych. Młoda osoba, zakładając rodzinę, kupuje mieszkanie i często decyduje się również podjąć kredyt. Ten ważny czynnik finansowy ma wpływ na zdolność do ryzyka. Im więcej jest do stracenia, tym trudniej zaryzykować. Wiedząc o zobowiązaniach, pracownik wybiera to, co znane i stabilne. Dlatego obecne pokolenia ludzi w wieku 50+ statystycznie dużo bardziej boją się zmian. Boją się także stracić pracę, przez co jeśli nawet są poddawani nowym doświadczeniom zawodowym wiąże się to z dużo większym stresem i strachem.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia

Jak doświadczenia wpływają na pracę? Nabywając nowych doświadczeń, pracownik zmienia także nastawienie. Rośnie ciekawość i wiara w to, ile można osiągnąć. Warto, aby każdy pracodawca wiedział, jakie korzyści niosą za sobą zmiany. Będąc uzbrojonym w siłę argumentu o wiele łatwiej będzie przekonać pracownika, a raczej wskazać mu drogę, jaką chcemy mu zaproponować w firmie. Co warto pokazać pracownikowi? Można zacząć od umiejętności, jakie uzyska: wzrośnie poczucie jego wartości, stanie się bardziej asertywny i pewny siebie. Poprawi się także jego postawa wobec innych w pracy.

Gdy osoba doświadcza nowych możliwości, poszerzając swoją wiedzę i nabywając nowych umiejętności, staje się pewniejsza siebie i jeśli wcześniej odczuwała strach przed byciem niewystarczająco dobrym na swoim stanowisku, to w znacznym stopniu się tego wyzbyła. Pracownik staje się również bardziej efektywny w pracy.

Pracodawca lub rekruter w trakcie procesu zapoznawania nowego pracownika z firmą może nadmienić, że biorąc udział w szkoleniach, daje się lepiej poznać. Każdy, próbując różnych form pracy, poznaje własne mocne i słabe strony i może wykorzystać je w sposób bardziej efektywny.

Okiełznać strach przed zmianą

Zmiana pomaga się poznać i zrozumieć własne oczekiwania, pomimo że nie jest ona łatwa dla każdego. Co w takim razie zrobić, kiedy pracownik boi się zmian? Czy można to zmienić? W tej sytuacji wszystko zależy od nastawienia, samozaparcia konkretnej osoby, ale też wsparcia od najbliższych bądź samego pracodawcy.

Każda zmiana niesie za sobą niewiadomą. Ważne, by pracodawca opisał dokładnie pracownikowi, jakie korzyści mogą nieść za sobą zmiany, jakie chce wprowadzić albo zaproponować pracownikowi. Im więcej pracownik będzie wiedział o zmianie, o korzyściach wynikających z jego rozwoju, tym mniejszy powinien być jego strach. Pomocny może być także bilans wad i zalet danej zmiany. Czasami bardzo pomocne może się okazać zobaczenie np. na kartce papieru wypisane korzyści wynikające z podjęcia danego działania, nawet jeśli jest ono objęte ryzykiem.

Gdy pracownik ma za sobą bagaż doświadczeń życiowych, które sprawiły, że zraził się do podejmowania ryzyka, podjęcie nowych doświadczeń jest dla niego trudniejsze i bardziej wymagające. Jednak warto wówczas szczerze porozmawiać i zadać pracownikowi pytanie, co będzie dla niego lepsze w takiej sytuacji. Tkwienie w jednym miejscu, często bez perspektyw z dużą dozą nieufności do środowiska, w jakim pracuje, czy zrobienie kroku w nieznane, który jakikolwiek by nie był, wzbogaca o nowe doświadczenie i daje szansę na zmianę na lepsze.