Więź z firmą – jak sprawić, by pracownik został na lata?

07.01.20
clock 4 min.
Cezary Kolasa
Rozwój rynku pracy spowodował, że przedsiębiorstwa nie mogą skupiać się tylko na zaspokajaniu potrzeb swoich klientów, lecz także powinni mieć na uwadze obecnych lub przyszłych pracowników. Raport HR 2019 daje ważne wskazówki, jak skutecznie prowadzić politykę firmy, by pracownicy czuli się w niej dobrze, a najlepsi kandydaci chcieli do niej dołączyć.

O tym jak ważny jest wizerunek pracodawcy, świadczy jedno z badań opublikowanych w „Raporcie HR 2019 Employee Experience – jak sprawić, aby pracownik pokochał twoją firmę?”, z którego wynika, że 36% kandydatów uważa markę pracodawcy za jeden z kluczowych czynników ułatwiających podjęcie decyzji o zatrudnieniu. Mimo tego aż 50% firm nie posiada własnej strategii employer brandingowej.

Według przytoczonego w tekście Raportu Gallupa z 2017 r. tylko 15% ankietowanych pracowników z Europy Wschodniej angażuje się w swoją pracę i odczuwa wysoki poziom entuzjazmu w stosunku do wykonywanych zadań.

Najważniejsze aspekty – wynagrodzenie i uznanie

Dla większości osób najistotniejsze w życiu zawodowym są nadal pieniądze i stabilizacja. W raporcie dowiadujemy się, że aż 78% pracowników w Polsce najbardziej docenia wysokość wynagrodzenia i benefitów, za to 55% za najważniejszy aspekt uznaje stabilność zawodową.

Rozwój konkurencji, możliwości zmiany pracy skutkują tym, że oczekiwania pracowników są coraz większe i pracodawcy – aby nie utracić tych najlepszych lub pozyskiwać nowych – muszą mieć na uwadze potrzeby tych osób. Według raportu, osobom zatrudnionym, oprócz odpowiedniego wynagrodzenia, zależy na miłej atmosferze pracy, przestrzeganiu zasad work-life balance oraz możliwości rozwoju zawodowego.

Przykładem, o którym można przeczytać w raporcie, jest pokolenie millenialsów, które docenia miejsce pracy z dużą dawką benefitów pozapłacowych – opieką zdrowotną, ubezpieczeniami, zniżkami do szkół lub na kursy, szkolenia.

Wizerunek pracodawcy

Według raportu 41,9% pracowników poszukuje informacji o firmie w internecie i social mediach, a 36,4% uzyskuje wiedzę od pracujących w firmie znajomych. Oznacza to, że warto zadbać o wizerunek firmy online oraz dowiedzieć się, co mówią o niej sami pracownicy.

Gdy firma przeprowadza proces rekrutacyjny, musi się liczyć z tym, że kandydaci mają już jakąś wiedzę na temat przedsiębiorstwa. Dlatego podczas rekrutacji warto przedstawić wartości firmy, by już na początku zweryfikować być może mylne wyobrażenie o miejscu, do którego nowe osoby aplikowały. Poza tym kandydat musi dokładnie wiedzieć, na jakie stanowisko firma poszukuje osoby, jaki jest cel, wizja przedsiębiorstwa. Blisko 37% menedżerów ds. rekrutacji twierdzi, że nowi pracownicy pozostaliby w firmie na dłużej, gdyby podczas procesu rekrutacji zostali lepiej poinformowani np. o swoich obowiązkach i możliwościach rozwoju w firmie.

Aby budować odpowiedni wizerunek organizacji, warto odnosić się z szacunkiem do każdego kandydata. Aż 38% z nich uznaje brak informacji zwrotnej za główną przyczynę frustracji w procesie rozmów o pracę. Warto odpowiadać wszystkim, ponieważ kandydat odrzucony w procesie rekrutacji może w przyszłości ponownie starać się o miejsce w firmie lub dawać rady swoim znajomym, gdy to oni będą szukać nowego miejsca dla siebie.

W raporcie pojawiło się także badanie Glassdoor, z którego wynika, że 35% osób, zajmujących się zatrudnianiem jest przekonanych, że większość z tych, których zatrudni, zrezygnuje z pracy w nadchodzącym roku. Nie mają więc pewności, że rozpoczynają z pracownikiem współpracę na lata.

Strategia utrzymania najlepszych pracowników

Wdrożenie nowego pracownika to podstawa. Pomaga to nowym osobom poczuć się częścią organizacji, być docenionym. Kolejnym krokiem jest inwestycja w rozwój pracownika, tak aby poszerzał swój wachlarz umiejętności.

W raporcie przedstawiono jeszcze inne pozapłacowe rozwiązania strategiczne, mogące pomóc firmom w polepszaniu życia zawodowego pracowników. Są to:

  • jasno określone obowiązki służbowe, polityka i zasady firmy;
  • pakiety świadczeń (np. opieka zdrowotna, benefity sportowe);
  • kultura otwartej komunikacji (aż 41% pracowników wskazuje, że dobra atmosfera w pracy jest ważna);
  • docenianie pracowników (traktowanie ich sprawiedliwie, komplementowanie za dobrze wykonaną pracę);
  • dbanie o równowagę i nieprzeciążanie pracowników (44% osób deklaruje pozostanie w firmie ze względu na przestrzeganie reguł work-life balance);
  • otwartość na kreatywne pomysły załogi, danie im możliwości pracy nad wizją, nowymi ideami mającymi ich zintegrować i poprawić komunikację,
  • rozmowy z pracownikami, szukanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego tu zostają, co im się podoba bardziej, a co mniej.

Wymienione rozwiązania strategiczne często są wyzwaniem dla pracodawców. Zmiany we współczesnym świecie na rynku pracy zmuszają do ciągłego reagowania. Zadanie firm polegające na zatrudnieniu odpowiednich kandydatów i ich utrzymaniu nie jest niczym nowym. Jednak oczekiwania względem pracodawców są coraz większe i muszą się oni natrudzić, by przyciągnąć tych najlepszych.

Źródło:

Artykuł napisany na podstawie „Raportu HR 2019 Employee Experience – jak sprawić, aby pracownik pokochał twoją firmę?”

LINK: https://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki/raport-hr-2019-employee-experience