O tym jak ważny jest wizerunek pracodawcy, świadczy jedno z badań opublikowanych w „Raporcie HR 2019 Employee Experience – jak sprawić, aby pracownik pokochał twoją firmę?”, z którego wynika, że 36% kandydatów uważa markę pracodawcy za jeden z kluczowych czynników ułatwiających podjęcie decyzji o zatrudnieniu. Mimo tego aż 50% firm nie posiada własnej strategii employer brandingowej.
Według przytoczonego w tekście Raportu Gallupa z 2017 r. tylko 15% ankietowanych pracowników z Europy Wschodniej angażuje się w swoją pracę i odczuwa wysoki poziom entuzjazmu w stosunku do wykonywanych zadań.
Najważniejsze aspekty – wynagrodzenie i uznanie
Dla większości osób najistotniejsze w życiu zawodowym są nadal pieniądze i stabilizacja. W raporcie dowiadujemy się, że aż 78% pracowników w Polsce najbardziej docenia wysokość wynagrodzenia i benefitów, za to 55% za najważniejszy aspekt uznaje stabilność zawodową.
Rozwój konkurencji, możliwości zmiany pracy skutkują tym, że oczekiwania pracowników są coraz większe i pracodawcy – aby nie utracić tych najlepszych lub pozyskiwać nowych – muszą mieć na uwadze potrzeby tych osób. Według raportu, osobom zatrudnionym, oprócz odpowiedniego wynagrodzenia, zależy na miłej atmosferze pracy, przestrzeganiu zasad work-life balance oraz możliwości rozwoju zawodowego.
Przykładem, o którym można przeczytać w raporcie, jest pokolenie millenialsów, które docenia miejsce pracy z dużą dawką benefitów pozapłacowych – opieką zdrowotną, ubezpieczeniami, zniżkami do szkół lub na kursy, szkolenia.
Wizerunek pracodawcy
Według raportu 41,9% pracowników poszukuje informacji o firmie w internecie i social mediach, a 36,4% uzyskuje wiedzę od pracujących w firmie znajomych. Oznacza to, że warto zadbać o wizerunek firmy online oraz dowiedzieć się, co mówią o niej sami pracownicy.
Gdy firma przeprowadza proces rekrutacyjny, musi się liczyć z tym, że kandydaci mają już jakąś wiedzę na temat przedsiębiorstwa. Dlatego podczas rekrutacji warto przedstawić wartości firmy, by już na początku zweryfikować być może mylne wyobrażenie o miejscu, do którego nowe osoby aplikowały. Poza tym kandydat musi dokładnie wiedzieć, na jakie stanowisko firma poszukuje osoby, jaki jest cel, wizja przedsiębiorstwa. Blisko 37% menedżerów ds. rekrutacji twierdzi, że nowi pracownicy pozostaliby w firmie na dłużej, gdyby podczas procesu rekrutacji zostali lepiej poinformowani np. o swoich obowiązkach i możliwościach rozwoju w firmie.
Aby budować odpowiedni wizerunek organizacji, warto odnosić się z szacunkiem do każdego kandydata. Aż 38% z nich uznaje brak informacji zwrotnej za główną przyczynę frustracji w procesie rozmów o pracę. Warto odpowiadać wszystkim, ponieważ kandydat odrzucony w procesie rekrutacji może w przyszłości ponownie starać się o miejsce w firmie lub dawać rady swoim znajomym, gdy to oni będą szukać nowego miejsca dla siebie.
W raporcie pojawiło się także badanie Glassdoor, z którego wynika, że 35% osób, zajmujących się zatrudnianiem jest przekonanych, że większość z tych, których zatrudni, zrezygnuje z pracy w nadchodzącym roku. Nie mają więc pewności, że rozpoczynają z pracownikiem współpracę na lata.
Strategia utrzymania najlepszych pracowników
Wdrożenie nowego pracownika to podstawa. Pomaga to nowym osobom poczuć się częścią organizacji, być docenionym. Kolejnym krokiem jest inwestycja w rozwój pracownika, tak aby poszerzał swój wachlarz umiejętności.
W raporcie przedstawiono jeszcze inne pozapłacowe rozwiązania strategiczne, mogące pomóc firmom w polepszaniu życia zawodowego pracowników. Są to:
- jasno określone obowiązki służbowe, polityka i zasady firmy;
- pakiety świadczeń (np. opieka zdrowotna, benefity sportowe);
- kultura otwartej komunikacji (aż 41% pracowników wskazuje, że dobra atmosfera w pracy jest ważna);
- docenianie pracowników (traktowanie ich sprawiedliwie, komplementowanie za dobrze wykonaną pracę);
- dbanie o równowagę i nieprzeciążanie pracowników (44% osób deklaruje pozostanie w firmie ze względu na przestrzeganie reguł work-life balance);
- otwartość na kreatywne pomysły załogi, danie im możliwości pracy nad wizją, nowymi ideami mającymi ich zintegrować i poprawić komunikację,
- rozmowy z pracownikami, szukanie odpowiedzi na pytanie, dlaczego tu zostają, co im się podoba bardziej, a co mniej.
Wymienione rozwiązania strategiczne często są wyzwaniem dla pracodawców. Zmiany we współczesnym świecie na rynku pracy zmuszają do ciągłego reagowania. Zadanie firm polegające na zatrudnieniu odpowiednich kandydatów i ich utrzymaniu nie jest niczym nowym. Jednak oczekiwania względem pracodawców są coraz większe i muszą się oni natrudzić, by przyciągnąć tych najlepszych.
Źródło:
Artykuł napisany na podstawie „Raportu HR 2019 Employee Experience – jak sprawić, aby pracownik pokochał twoją firmę?”
LINK: https://www.projektgamma.pl/strefa-wiedzy/wiki/raport-hr-2019-employee-experience