Do czego służy kabina akustyczna?
Praca w dużym biurze, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z open space, wymaga od pracowników umiejętności koncentracji i izolowania się od powstających w takiej przestrzeni hałasów. Może okazać się to trudne, zwłaszcza jeśli w biurze nie ma ścianek przedzielających stanowiska pracy. W takiej sytuacji sprawdzi się kabina akustyczna, inaczej nazywana od swojego wyglądu i przeznaczenia budką telefoniczną. Osoba, której do niej wchodzi, nie słyszy hałasów i rozmów dochodzących z biura. Działa to również w drugą stronę. Pracownicy zgromadzeni w przestrzeni biurowej nie dowiedzą się, o czym rozmawia osoba znajdująca się w takiej kabinie. Miejsce to zda świetnie egzamin także w przypadku, gdy chcemy zorganizować spotkanie tylko dla części pracowników, podczas gdy reszta pracuje. Nie w każdym biurze znajduje się specjalnie pomieszczenie czy sala konferencyjna, w której można się spotkać i porozmawiać.
Zalety kabiny akustycznej
Kabina akustyczna na podwójne działanie. Pozwala osobie, która chce w spokoju porozmawiać, odbyć rozmowę telefoniczną lub poprzez komunikator internetowy. Ma w tej sytuacji zapewnioną poufność. Korzystają też pozostali pracownicy, których nie rozprasza ta rozmowa i mogą skupić się na wykonywaniu swoich obowiązków. Podobnie jest, jeśli w kabinie część zespołu przechodzi szkolenie lub odbywa spotkanie. Z budki mogą również skorzystać pracownicy, którym powierza się ważne, indywidualne zadanie. Mogą je wtedy wykonać w ciszy, w komfortowych warunkach. Trzeba bowiem brać pod uwagę, że w przypadku open space rozpraszają nie tylko inne rozmowy telefoniczne, ale także konsultacje między pracownikami, dzwoniące telefony, a nawet włączony telewizor czy radioodbiornik. Część osób korzysta w związku z tym ze słuchawek, ale praca w nich przez cały dzień z pewnością do komfortowych nie należy.
Montaż takiej kabiny z pewnością wpłynie na jakość i efektywność pracy zatrudnionych w firmie osób. Gwar w pracy oczywiście powoduje spadek efektywności, ale nie jest to jedyny negatywny wpływ hałasu. U wielu osób może pojawić się dyskomfort psychiczny. W skrajnych przypadkach może on doprowadzić nawet do wypalenia zawodowego. Są bowiem pracownicy, którym hałas bardzo przeszkadza i ich stresuje. Dzięki kabinie można sprawić, że ich środowisko pracy stanie się przyjaźniejsze. A to trend, do którego dąży teraz coraz więcej firm.
W większej budce mogą się również odbywać spotkania i rozmowy telefoniczne pracowników z kontrahentami firmy. Wtedy korzyści odczuwa także osoba po drugiej stronie słuchawki. Żadne szumy i odgłosy nie zakłócają bowiem rozmowy. Klient może być też spokojny, że konwersacja ma charakter poufny i nie jest podsłuchiwana. To szczególnie ważne zwłaszcza przy negocjowaniu umów. Taka poprawa jakości usług z pewnością pozytywnie wpływa na wizerunek firmy. Będzie ona odbierana jako profesjonalna i dbająca zarówno o potrzeby pracowników jak i kontrahentów. Umożliwienie pracownikom korzystania z takiej kabiny znacząco zmniejsza też ryzyko wypłynięcia z firmy poufnych informacji, co mogłoby być bardzo szkodliwe. Nawet, gdy dojdzie do takiej sytuacji, łatwiej znaleźć winowajcę, bo grono osób przebywających w kabinach jest mniejsze niż cały zespół zatrudnionych w danej firmie pracowników.
Najmniej istotnym atutem takich wygłuszających pomieszczeń jest możliwość odbycia w nich prywatnych rozmów. Bywa, że pracownicy muszą w biurze wykonać prywatną rozmowę. Korzystając z budki telefonicznej z jednej strony zachowują intymność z drugiej nie przeszkadzają innym pracownikom w skupieniu się na wykonywanych obowiązkach.
Na ile wycisza kabina akustyczna?
Kabiny akustyczne do biura zapewniają redukcję hałasu na poziomie 29 – 40 dB. To dość mocne wygłuszenie choć trzeba pamiętać, że nie całkowite. Jednak takie nie jest potrzebne, ponieważ zupełna cisza nie jest dla człowieka naturalnym środowiskiem pracy i wręcz może prowadzić do niepokoju i utrudniać skupienie się. Poziom wygłuszenia zależy od tego, z jakiego materiału wykonana jest budka. Do pomiaru poziomu dźwięku w kabinach akustycznych stosuje się normę, dzięki której nadawana jest im klasa akustyczna A+, A, B, C lub D. Najbardziej wyciszone są budki A+, A i B. Nie ma przy tym obawy, że nie usłyszy się tak głośnych dźwięków jak np. alarm przeciwpożarowy.
Jaką kabinę wybrać i gdzie ją ustawić?
Kabiny akustyczne są dostępne w różnych rozmiarach. W najmniejszych zmieszczą się maksymalnie dwie osoby. Istnieją również budki dla kilku osób. W największych może się ich zmieścić 7-8. Wybór zależy od dwóch czynników. Pierwszym jest powierzchnia, jaką dysponujemy w biurze. Wiadomo, że na małej przestrzeni, ciężko będzie umieścić kabinę dużych rozmiarów. Bardzo ważne jest również to, do jakich celów chcemy taką budkę wykorzystać, ilu pracowników mamy zatrudnionych. Czy miejsce to będzie raczej służyło do pojedynczych rozmów czy spotkań w szerszym gronie. W najmniejszej kabinie zmieszczą się najwyżej wysokie krzesła i maleńki blat. W większych można wstawić nawet biurko czy kanapę lub stół z krzesłami.
Kabiny produkowane są w różnych stylach, więc nikt nie powinien mieć problemu z dopasowaniem takiej do wnętrza. Wiele z nich pasuje do nowoczesnego wystroju biura. Najlepiej stawiać je w nienasłonecznionej części pomieszczenia, bo zwiększy to komfort pracy w niej. W budkach znajdują się jednak wentylatory, które będą chłodzić także, gdy kabina stanie w miejscu, w którym jest sporo światła słonecznego. Sztuczne oświetlenie, podobnie jak wentylator włącza się dzięki czujnikowi ruchu. W środku znajdują się również gniazdka USB oraz te umożliwiające podłączenie laptopa. Nawet najmniejsze budki są przeszklone, co zapobiega wrażeniu klaustrofobii. Kabiny powstają w systemie modułowym, w związku z tym z łatwością można je po jakimś czasie przestawić w inne miejsce. Ich montaż nie wymaga ingerencji w strukturę pomieszczenia.
Personalizacja budek akustycznych
Kabiny akustyczne są obecnie bardzo popularne, dlatego na rynku jest wiele firm, oferujących takie pomieszczenia. Jest więc możliwość wybrać odpowiednie do swoich potrzeb i możliwości finansowych. Co ciekawe jest nawet opcja dobrania tapicerki pod kolor tak, by pasowała do wystroju całego biura. Część producentów oferuje również pokrywanie zewnętrznego panelu budki zieloną ścianą z funkcją automatycznego podlewania. U poszczególnych sprzedawców można również wybrać oprogramowanie pozwalające np. rezerwować miejsca w budkach.
Kabiny w zależności od użytych materiałów i wielkości kosztują od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych.