Umiejętności interpersonalne – co to?
Zdolności interpersonalne zalicza się do tak zwanych kompetencji miękkich, które w przeciwieństwie do twardych są wyjątkowo trudne do precyzyjnego oszacowania. Dotyczą cech charakteru człowieka i jego typu osobowości. Umiejętności społeczne odgrywają szczególnie ważną rolę, ponieważ pozwalają na sprawne funkcjonowanie jednostki wśród innych ludzi.
Kompetencje interpersonalne można podzielić na kilka podstawowych grup:
- umiejętności komunikacyjne,
- zdolności negocjacyjne,
- zarządzanie konfliktami,
- umiejętność słuchania,
- zarządzanie ludźmi,
- nastawienie.
Choć niektóre umiejętności interpersonalne są wrodzone, a inne nabyte, to wszystkie można rozwijać przez całe życie. Warto to robić, ponieważ dla wielu pracodawców stanowią one niezbędne cechy idealnego pracownika.
Umiejętności interpersonalne – przykłady
Kluczowe umiejętności interpersonalne umożliwiają nawiązywanie i podtrzymywanie relacji z innymi ludźmi, a także nakłanianie ich do oczekiwanego zachowania. Przykłady kompetencji komunikacyjnych obejmują między innymi:
- nawiązywanie relacji z ludźmi,
- dbałość o istniejące już relacje,
- skuteczne komunikowanie,
- prowadzenie negocjacji,
- wywieranie wpływu na innych,
- aktywne słuchanie,
- asertywność,
- przekazywanie konstruktywnej informacji zwrotnej,
- radzenie sobie ze stresem,
- pracę w zespole,
- przemawianie publiczne,
- rozwiązywanie konfliktów,
- pozytywne nastawienie,
- empatię i inteligencję emocjonalną.
Dlaczego umiejętności komunikacyjne i interpersonalne są tak ważne w życiu zawodowym?
Wymagania dotyczące umiejętności interpersonalnych w pracy znajdziesz w wielu różnych ofertach zatrudnienia. Pracodawcy oczekują dziś od kandydatów nie tylko kompetencji twardych, takich jak specjalistyczna wiedza czy znajomość konkretnych narzędzi, ale również wysoko rozwiniętych zdolności komunikacyjnych.
Taki trend wynika prawdopodobnie z tego, że coraz większą część rynku pracy stanowią usługi, wypierające choćby przemysł. Na znaczeniu zyskują więc cechy interpersonalne, pozwalające budować i utrzymywać relacje międzyludzkie. Przydaje się to zarówno w kontaktach z klientami, jak i wewnątrz firmy. Komunikatywność okaże się więc szczególnie istotna na stanowiskach kierowniczych, wymagających między innymi zarządzania zespołem i motywowania pracowników.
Jak więc widzisz, wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne odgrywają dziś bardzo ważną rolę w życiu zawodowym. Pozwalają budować relacje z klientami i nakłaniać ich do określonych zachowań, a także odnajdywać się w wielu innych sytuacjach społecznych. Kompetencje z tego zakresu to gwarancja skutecznej komunikacji, wzajemnego zrozumienia i owocnej współpracy.
Jak rozwijać umiejętności interpersonalne?
Każdy pracownik sektora usług, któremu zależy na dobrej pracy, powinien rozwijać swoje kompetencje komunikacyjne. Trening umiejętności interpersonalnych polega przede wszystkim na praktykowaniu określonych zachowań, a więc na uczestnictwie w sytuacjach społecznych. Zainteresowani mają do dyspozycji także liczne szkolenia, kursy i poradniki, spośród których część jest dostępna online.
Ćwiczenia rozwijające umiejętności interpersonalne to przede wszystkim:
- Prośby o feedback – pytaj ludzi, z którymi masz na co dzień do czynienia, o ich zdanie na temat Twojego zachowania. Spróbuj dowiedzieć się, czy uważają Cię za dobrego słuchacza lub pozytywnego współpracownika.
- Analizy relacji interpersonalnych – przyglądaj się swoim relacjom z innymi ludźmi. Spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie o źródło nie tylko tych pozytywnych, ale przede wszystkim negatywnych. Zastanów się, gdzie leżą ewentualne problemy.
- Ćwiczenie wybranej umiejętności – zacznij od jednej kompetencji, którą będziesz ćwiczyć na co dzień. Kiedy osiągniesz już satysfakcjonujący poziom na przykład w zakresie umiejętności negocjacyjnych, wybierz sobie kolejny cel.
- Pozytywne nastawienie – u podstaw rozwiniętych umiejętności interpersonalnych leży zwykła uprzejmość i empatia. Unikaj więc narzekania czy sarkazmu, ponieważ to główne przeszkody w budowaniu kontaktów z innymi ludźmi.
- Zadawanie pytań – w każdej sytuacji społecznej znajdziesz się kiedyś po raz pierwszy. Masz prawo nie wiedzieć, czego się spodziewać, i popełniać błędy. Nie bój się więc prosić o wskazówki osób bardziej doświadczonych i ćwiczyć, korzystając z ich pomocy.
- Profesjonalne kursy – nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapisać się na kurs poświęcony kompetencjom społecznym. Poza szkoleniami zewnętrznymi możesz zainteresować się także rozwijaniem umiejętności interpersonalnych w firmie.
- Fachowa literatura – jeśli nie wiesz, jak poprawić umiejętności interpersonalne i od czego zacząć, sięgnij po poświęcone temu zagadnieniu książki. Pozwolą Ci one zapoznać się z teorią, zanim przejdziesz do tego, co najważniejsze, czyli praktyki.
Umiejętności interpersonalne w CV – jak i gdzie je wpisać?
Jak już wiesz, wysokie umiejętności interpersonalne są dziś w cenie na rynku pracy. Warto więc pochwalić się nimi w swojej aplikacji. Zanim wpiszesz je do CV, upewnij się jednak, że mają ścisły związek z interesującym Cię stanowiskiem i znajdują się wśród wymagań danego pracodawcy.
Przykłady kompetencji interpersonalnych w CV powinny trafić do sekcji poświęconej umiejętnościom miękkim. Zazwyczaj znajduje się ona niżej niż informacje dotyczące doświadczenia zawodowego i wykształcenia. Wpisując swoje zdolności komunikacyjne do życiorysu, pamiętaj jednak, że rekruter może bardzo szybko je zweryfikować. Podczas rozmowy kwalifikac
Zdolności interpersonalne na rozmowie kwalifikacyjnej
Jeśli do pracy na danym stanowisku niezbędna jest łatwość w nawiązywaniu kontaktów, rekruter na pewno będzie chciał sprawdzić kompetencje każdego kandydata w tym zakresie. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej niskie umiejętności interpersonalne aplikanta zostaną więc wyłapane, a to może zmniejszyć jego szanse na zatrudnienie.
Co ciekawe, kandydat nie musi nawet wiedzieć, że jego kompetencje społeczne są sprawdzane i oceniane. Rekruter może weryfikować je za pomocą pozornie zwykłych pytań i wyciągać wnioski choćby na podstawie mowy ciała. Umiejętności interpersonalne należą w końcu do zdolności, których nie sposób udawać. Właśnie dlatego tak ważne jest ich praktykowanie i doskonalenie.
Rekruterzy, którym najmocniej zależy na kompetencjach interpersonalnych – takich jak umiejętności przywódcze – mogą przeprowadzać nawet specjalne testy, które mają na celu ocenę kandydatów pod tym kątem. Pozwala im to przeanalizować sytuacje sprawdzające na przykład zdolność do pracy w grupie, rozwiązywania konfliktów czy moderowania dialogu.
Podsumowanie
Po lekturze powyższego poradnika znasz już definicję kompetencji interpersonalnych i najważniejsze przykłady umiejętności społecznych. Wiesz także, dlaczego ich rozwijanie jest tak ważne w życiu zawodowym każdego pracownika – zwłaszcza szukającego zatrudnienia w sektorze usług. Zadbaj więc o odpowiedni trening zdolności komunikacyjnych i upewnij się, że kiedy zajdzie taka potrzeba, z powodzeniem zaprezentujesz potencjalnemu pracodawcy umiejętności interpersonalne na najwyższym poziomie!