Start-up – co to? Definicja
Start-up to młode i dynamiczne przedsiębiorstwo, które wyróżnia się innowacyjnością i dąży do wprowadzenia na rynek swoich nowych produktów lub usług. Od tradycyjnego przedsiębiorstwa różni je przede wszystkim poziom ryzyka i szybkość wzrostu. O ile przy osiągnięciu założeń sukces przyjdzie szybko, to proporcjonalnie wysokie jest ryzyko niepowodzenia.
Start-up to tym samym dobry sposób na stworzenie wartościowych rozwiązań i podjęcie próby wprowadzenia ich na rynek. W sfinansowaniu przedsięwzięcia mogą pomóc zewnętrzni inwestorzy, tzw. anioły biznesu.
Charakterystyczne cechy start-upu
Wiesz już, na czym polega start-up. Takie przedsiębiorstwo wyróżniają konkretne cechy, które sprawiają, że można je odróżnić od innych podmiotów działających na rynku.
Najważniejsze cechy start-upów to:
- innowacyjność – start-up to przedsiębiorstwo, które tworzy nowe produkty i usługi mające wyróżnić się na rynku;
- ryzyko – z prowadzeniem działalności w formie start-upu wiąże się wyższe ryzyko, ponieważ wprowadzany pomysł nie jest jeszcze zweryfikowany;
- skalowalność – z drugiej strony wyższy poziom ryzyka rekompensuje szansa na znacznie większe zyski, ponieważ start-up ma potencjał do szybkiego wzrostu;
- elastyczność – start-upy potrafią szybko dostosować się do nowych realiów;
- wielkość – zespół start-upu najczęściej jest niewielki, ale tworzą go osoby zaangażowane i wykwalifikowane.
Rodzaje start-upów
Start-up to pojęcie szerokie, dlatego w obiegu funkcjonuje wiele podziałów na jego rodzaje.
Ze względu na cel założenia start-upy można podzielić na:
- małe i średnie start-upy – działają w celu realizacji projektu stworzonego przez założycieli;
- duże start-upy – zostały powołane, aby wprowadzać innowacje;
- start-upy przeznaczone na sprzedaż – firmy, które założono w celu sprzedaży z zyskiem;
- skalowalne start-upy – umożliwiające osiągnięcie wysokich zysków;
- start-upy lifestylowe – są zakładane, aby umożliwić założycielowi realizację swoich pasji;
- start-upy przedsiębiorczości społecznej – tworzone w celu wprowadzenia realnej zmiany.
Zalety pracy w start-upie
Praca w start-upie ma liczne zalety.
Najważniejsza to większy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa niż w przypadku tradycyjnego przedsiębiorstwa. Struktura start-upów jest zazwyczaj płaska, dlatego każdy z pracowników ma możliwość przedstawiania swoich pomysłów i wdrażania ich w życie. Dzięki temu masz poczucie realnego wpływu na końcowy produkt lub usługę i zwiększa się Twoja satysfakcja z wykonywanych zadań. Możesz realizować swoją kreatywność i jesteś samodzielny w czasie wykonywania zadań.
Start-up to świetne miejsce na szybki rozwój zawodowy i zdobycie wartościowego doświadczenia. Praca może okazać się wymagająca, jednak warto się zaangażować, tak aby wyciągnąć z pracy tak dużo, jak to możliwe. Start-upy często operują na rozwiązaniach interdyscyplinarnych, dlatego obok podstawowego przedmiotu swojej działalności poznasz też wiele obszarów powiązanych. Takie doświadczenie z pewnością przyniesie efekty w przyszłości i da Ci szansę na szybkie wspięcie się po szczeblach kariery.
W start-upie nie będziesz się nudzić. Pracownicy takiego przedsiębiorstwa zazwyczaj są odpowiedzialni za różne zadania. Nie ma tu mowy o monotonii, a szybko zmieniające się realia gospodarcze wymagają elastyczności. Dzięki temu czujesz, że jesteś potrzebny i masz więcej chęci do działania.
Pracownicy start-upów chwalą też atmosferę. Niewielki zespół sprzyja utrzymaniu dobrych relacji ze współpracownikami. To bezpośrednio przekłada się na lepsze wyniki, ale również dobre samopoczucie w pracy. Pracownicy start-upów chętniej przychodzą do pracy i są mniej narażeni na ryzyko wypalenia zawodowego. Luźna atmosfera sprzyja wyrażaniu siebie i wzmacnia inwencję.
W start-upach łatwiej o elastyczne warunki pracy. Jeśli jesteś zmęczony staroświeckim podejściem do obowiązków pracowniczych i szukasz miejsca, gdzie w zamian za zaangażowanie otrzymasz takie benefity jak np. możliwość pracy zdalnej czy elastyczne godziny pracy, start-up to dobry kierunek.
Start-up – przykłady firm w Polsce i na świecie, które odniosły sukces
Start-upy są formą prowadzenia działalności gospodarczej, od której zaczynało wiele przedsiębiorstw dziś będących liderami biznesu na skalę światową.
W Polsce na szczególne docenienie zasługuje InPost, który swoją działalność rozpoczął w 2006 roku w czasie strajków listonoszy zatrudnionych w Poczcie Polskiej. To ona miała w tamtym okresie monopol na usługi pocztowe. Mimo to InPost odważnie wszedł na polski rynek przesyłek i sukcesywnie się rozwijał. Dziś wprowadzone przez przedsiębiorstwo paczkomaty są cenionym przez Polaków sposobem na nadawanie i odbiór przesyłek.
Omawiając polskie start-upy, które odniosły sukces, nie sposób nie wspomnieć również o CD Projekt. Przedsiębiorstwo założyli koledzy z liceum, którzy chcieli przekazać swoją pasję do gier komputerowych innym. W latach 90. nawiązywali kontakty z graczami w Polsce i za granicą. Już po kilku latach start-up zaczął wydawać gry z polskimi instrukcjami, co było prawdziwą rewolucją na rynku. Dziś jest spółką notowaną na giełdzie, a na swoim koncie ma takie tytuły jak Wiedźmin czy Cyberpunk.
Jako przykład start-upu z sukcesem z rynku światowego można wskazać z kolei np. Airbnb. To platforma przeznaczona do wynajmu nieruchomości, która dziś jest dostępna w większości miejsc na świecie. Początki start-upu były niepozorne. W 2007 roku przyjaciele wynajmujący mieszkanie zdecydowali się na podnajem materacu w salonie, tak aby łatwiej im było ponosić koszty czynszu. Później rozwinęli działalność, tworząc dedykowaną stronę. Dziś kapitalizacja firmy dobija do 100 miliardów dolarów.
Finansowanie start-upów – jakie może mieć źródło?
Zaletą start-upów jest też duża liczba możliwości w zakresie finansowania.
Pierwszy to oczywiście środki własne. Taki kapitał może pochodzić z oszczędności założycieli lub pożyczek. Eksperci zalecają korzystanie z niego na początku funkcjonowania start-upu. W późniejszym okresie, gdy pojawią się nowe potrzeby, niezbędne mogą być większe nakłady. Wtedy przydatne będzie zewnętrzne finansowanie.
W rozwijający się biznes mogą się zaangażować zewnętrzni inwestorzy. Motywacją będzie nadzieja na zysk w przyszłości. Inwestorzy zewnętrzni dzielą się na:
- aniołów biznesu – przedsiębiorców, którzy mają już na swoim koncie sukcesy w biznesie i chcą wesprzeć początkujących w branży. Takie osoby wspierają założycieli start-upu nie tylko środkami, ale też wiedzą i doświadczeniem.
- fundusze venture capital – które nabywają udziały lub akcje start-upów w celu ich późniejszej odsprzedaży z zyskiem. Najczęściej wspierają biznes przez trzy do siedmiu lat.
- fundusze private equity – działają podobnie jak VC, jednak inwestują w podmioty prywatne, które nie są notowane na giełdzie. Włączają się w finansowanie podmiotu później niż aniołowie biznesu i fundusze venture capital.
Zewnętrznym źródłem finansowania start-upu może być też kredyt bankowy. Warto jedynie pamiętać, że wydanie pozytywnej decyzji kredytowej zależy od oceny zdolności podmiotu.
Jak założyć start-up?
Aby otworzyć start-up w Polsce, nie trzeba przechodzić przez skomplikowane procedury. Każdy przedsiębiorca powinien jednak pamiętać o poniższych krokach.
- Zweryfikuj pomysł biznesowy i swoje kwalifikacje – poproś o opinię na temat projektu osoby z doświadczeniem i przeprowadź szczegółową analizę pomysłu. Upewnij się, że masz odpowiednią wiedzę i umiejętności do jego realizacji.
- Przygotuj model biznesowy – przedsięwzięcie szczegółowo zaplanuj. Uwzględnij nie tylko założenia projektu, ale również kwestie organizacyjne. Model podziel na etapy. Po rozpoczęciu działalności będzie on przydatny pod kątem weryfikacji planu.
- Przeprowadź analizę konkurencji – upewnij się, że Twój pomysł jest unikalny albo ma cechy, które pozwolą Ci na wypracowanie przewagi nad konkurencją. Analiza rynku pozwoli upewnić się, że przedsięwzięcie ma szanse odnieść sukces.
- Znajdź inwestorów – nie rozpoczynaj działalności przed upewnieniem się, że będziesz mieć środki na realizację przedsięwzięcia. Najpierw znajdź inwestorów i zainteresuj ich swoim pomysłem, a dopiero później zarejestruj działalność.
W dalszej kolejności zajmij się dopełnieniem formalności prawnych związanych z otworzeniem start-upu i wdrażaniem w życie realizacji pomysłu.
Ryzyko i zagrożenia związane z prowadzeniem start-upu
Start-up to świetny sposób na realizację swoich pomysłów. Przedsiębiorców przyciąga perspektywa wysokich zysków. Trzeba jednak pamiętać, że taki biznes wiąże się również z zagrożeniami.
Najważniejsze ryzyko stanowi wysoki poziom niepewności. Weryfikacja pomysłu na biznes będzie miała miejsce w praktyce. Jeśli okaże się, że przedsięwzięcie nie spotka się z pozytywnym odbiorem, możesz stracić zainwestowane środki.
Z tego powodu trzeba przyłożyć szczególną uwagę do weryfikacji modelu biznesowego przed otwarciem start-upu. Błędne założenia to ryzyko niepowodzenia pomysłu. Proces weryfikacji trzeba przeprowadzać cyklicznie i w razie potrzeby wdrażać niezbędne zmiany.
Zagrożeniem związanym z założeniem start-upu jest również problem z pozyskaniem finansowania na rozwój oraz trudności organizacyjne. Pamiętaj, że wypracowanie pierwszych zysków może zająć wiele miesięcy. Z tego powodu przed otworzeniem biznesu upewnij się, że masz na ten cel środki. Przyłóż też odpowiednią wagę do zarządzania. Zwłaszcza w początkowym okresie działalności do start-upu może wkraść się zamęt, dlatego dbaj o odpowiedni podział ról.
Prowadzenie start-upu to perspektywa wysokich dochodów i wdrożenia w życie ciekawych pomysłów. Trzeba jednak mieć świadomość ryzyk, które się z tym wiążą. Przed otworzeniem start-upu zadbaj o dobry biznesplan oraz finansowanie. Po rozpoczęciu działalności na bieżąco weryfikuj założenia biznesowe i w razie potrzeby wdrażaj niezbędne zmiany.