Satysfakcja z pracy – co wpływa na zadowolenie polskich pracowników?

19.05.22
clock 4 min.
Patrycja Polaczuk-Rutkowska
Ponad 80% pracujących zarobkowo jest mniej lub bardziej zadowolona z wykonywanej pracy – tak wynika z danych CBOS. Większość Polaków zauważa pozytywne aspekty swojej pracy, choć tak kolorowo nie jest już w momencie, gdy mowa o wynagrodzeniu. Czy pieniądze to nie wszystko i czy w pracy najważniejsze jest poczucie sensu?

Jak podaje Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS), na to, czy jesteśmy zadowoleni z pracy, mają wpływ dwa najistotniejsze czynniki – praca powinna:

  • być interesująca,
  • zapewniać dobre zarobki.

Jeśli nasze obowiązki nas nudzą, dobija nas codzienna monotonia, to po prostu jesteśmy z tej pracy niezadowoleni. A co z wynagrodzeniem? Niestety statystyczny Polak jest coraz mniej zadowolony z otrzymywanej pensji. Jak podaje organizacja Great Place to Work Polska, która na początku 2022 r. przeprowadziła ogólnopolski sondaż, satysfakcja z poziomu wynagrodzeń w naszym kraju systematycznie spada. W tegorocznym badaniu tylko 34% pracowników wyraziło opinię, że otrzymują uczciwe wynagrodzenie za swoją pracę. Cztery lata temu było to 39% zadowolonych pracowników.

Co nas uszczęśliwia w pracy?

Jednych uszczęśliwiają wysokie zarobki, a innych poczucie wypełnianej misji. To, co nas uszczęśliwia, nie jest stałe i często zależy od ogólnej sytuacji gospodarczej w kraju, trudnego okresu na świecie (np. pandemicznego lub wojny) lub stażu pracy w danym miejscu. Na poczucie zadowolenia wpływa również osobiste poczucie spełnienia w życiu. Jeśli nasze życie prywatne jest satysfakcjonujące i udane – mamy przyjaciół, kochającą rodzinę czy ciekawe hobby, które nas pochłania, to wówczas nie skupiamy aż takiej uwagi na tym, czy nasza praca nas zadowala czy też nie.

Zadowolony pracownik to efektywny pracownik

Co sprawia, że odczuwamy zadowolenie z pracy? Jest kilka kluczowych czynników:

  • satysfakcja z wynagrodzenia,
  • dobre relacje ze współpracownikami,
  • rozwój,
  • dbałość o work-life balance.

Najbardziej zadowolone z pracy są osoby z kadry kierowniczej lub specjaliści z wyższym wykształceniem oraz prywatni przedsiębiorcy (po 92%). Najmniej zadowolonych pracowników jest natomiast wśród rolników indywidualnych (CBOS).

W tym samym raporcie aż 84% ankietowanych Polaków uważa, że wykonywane przez nich zadania są ważne i mają sens, 77% ocenia swoją pracę jako interesującą. Taki sam wynik odnotowała pewność zatrudnienia i poczucie stabilizacji. Zdecydowana większość badanych twierdzi, że ich obecna praca wymaga od nich doskonalenia posiadanych umiejętności i nabywania nowych.

Zwracając uwagę na opracowanie CBOS, można mieć wrażenie, że Polacy są w zdecydowanej większości zadowoleni z merytorycznej strony swojej pracy – zauważają w niej wykonywanie interesujących zadań, przy których mogą się rozwijać. Większość ankietowanych twierdzi, że odpowiednio wykorzystuje swoje umiejętności oraz wiedzę związaną z wykształceniem, choć w wielu przypadkach zawód zdobyty na studiach wyższych nie łączy się ściśle z wykonywaną pracą. Więcej mankamentów pojawia się w temacie wysokości wynagrodzenia i jakości zabezpieczenia socjalnego.

Od zadowolenia do pracoholizmu – najważniejsza jest równowaga

Bywa, że zajęcie, dające dużo satysfakcji jest źródłem endorfin, które krążą w organizmie nawet długo po dniu pracy, staje się jednak również przyczyną problemów. Okazuje się, że pracownik zaniedbuje swoje zdrowie oraz relacje międzyludzkie i obniża jakość życia, ponieważ pracuje zbyt długo oraz intensywnie. Nie ma czasu na relaks, a nawet jeśli jest na urlopie, sprawdza skrzynkę pocztową oraz pracowniczy komunikator.

W konsekwencji coraz częściej pracownicy cierpią z powodu wypalenia zawodowego, doskwiera im przemęczenie oraz stres, czego skutkiem jest z kolei szereg poważnych chorób somatycznych.

Praca może być źródłem ogromnej satysfakcji, dostarczać radości i spełnienia i jest to niezwykle ważne, ale jeszcze ważniejsze jest pamiętanie o zdrowiu psychicznym i wdrażanie do życia rozwiązań work-life balance, m.in. przez organizowanie zastępstw w działach w taki sposób, by laptop nie był niezbędnym wyposażeniem wakacyjnego ekwipunku. Bez tego w dłużej perspektywie pracownicy mogą odczuwać skutki uboczne pracy.