Pracownik tymczasowy – kim jest? Czy przysługuje mu urlop?

Kim jest pracownik tymczasowy?

Zgodnie z definicją pracownik tymczasowy to osoba zatrudniona przez agencję pracy tymczasowej w celu wykonywania zadań na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. Kim jest natomiast pracodawca użytkownik? To po prostu podmiot, który korzysta z usług agencji, aby znaleźć tymczasowych pracowników na potrzeby wykonania określonych zadań.

W takim modelu współpraca zachodzi więc pomiędzy trzema stronami:

  • pracownikiem – który wykonuje obowiązki zawodowe o czasowym charakterze,
  • pracodawcą użytkownikiem – który wyznacza miejsce pracy pracownikowi i sprawuje nad nim kierownictwo,
  • agencją pracy tymczasowej – która podpisuje z pracownikiem tymczasowym umowę i kieruje go do określonych zadań.

W tym miejscu warto też sprecyzować, czym dokładnie jest praca tymczasowa. Podejmujące się jej osoby nie mogą bowiem wykonywać każdego rodzaju zadań. Delegowani są przede wszystkim do zajęć:

  • o charakterze sezonowym, okresowym lub doraźnym (np. zbiory owoców czy zatrudnienie na budowie),
  • których pracownicy zatrudnieni na stałe u pracodawcy użytkownika nie są w stanie wykonać terminowo,
  • które na co dzień wykonuje nieobecny w danej chwili pracownik zatrudniony na stałe u pracodawcy użytkownika.

Pracownicy tymczasowi nie mogą wykonywać pracy o wyjątkowo niebezpiecznym charakterze lub takiej, która wymaga posiadania np. broni palnej. Nie mają też prawa zastępować osób biorących udział w strajku.

Pracownik tymczasowy – prawa pracownika

Agencja może zatrudnić pracownika tymczasowego zarówno w ramach umowy na czas określony, jak i umowy cywilnoprawnej. Porozumienie powinno zawierać datę zawarcia i wskazywać pracodawcę użytkownika oraz termin wykonywania pracy tymczasowej na jego rzecz. W dokumencie nie może też zabraknąć charakterystyki warunków zatrudnienia pracownika tymczasowego.

Zgodnie z prawem pracy, pracownikowi tymczasowemu przysługuje wiele uprawnień podobnych do tych, które mają osoby zatrudnione w tradycyjnym modelu. Mowa na przykład o prawie do:

  • równego traktowania i do odszkodowania w razie jego naruszenia,
  • urządzeń socjalnych (na tych samych zasadach co stali pracownicy pracodawcy użytkownika),
  • zwolnienia lekarskiego – prawo do pobierania wynagrodzenia chorobowego zaczyna jednak przysługiwać dopiero po upływie 30 dni od zatrudnienia.

Czy pracownikowi tymczasowemu przysługuje urlop?

Na szczególną uwagę zasługuje kwestia urlopu wypoczynkowego dla pracowników tymczasowych. Zgodnie z przepisami, mają oni do niego prawo, jednak wylicza się go inaczej niż w przypadku tradycyjnych umów o pracę. Za każde 30 dni zatrudnienia pracownikowi tymczasowemu przysługują mianowicie 2 dni wolne. Jeśli jest on zatrudniony w jednej agencji, ale u kilku pracodawców użytkowników z rzędu, prawo do urlopu uzyskuje w tej firmie, w której minął mu miesiąc pracy.

Jeżeli pracownik tymczasowy zatrudniony jest u jednego pracodawcy użytkownika przez 6 miesięcy lub dłużej, przełożony ma obowiązek umożliwić mu wykorzystanie w tym okresie urlopu wypoczynkowego. Za niewykorzystane dni wolne od pracy agencja wypłaca pracownikowi tymczasowemu ekwiwalent pieniężny za urlop.

Jak długo można pracować jako pracownik tymczasowy?

Okres zatrudnienia przez agencję pracy tymczasowej nie jest w żaden sposób ograniczony. Limitom podlega jednak czas wykonywania zadań na rzecz jednego pracodawcy użytkownika. Nie może on przekroczyć łącznie 18 miesięcy, jeśli następują one w kolejnych 36 miesiącach.

Pracownik tymczasowy a urlop i okres pracy – podsumowanie

Zatrudnienie tymczasowe to wygodne rozwiązanie dla osób zainteresowanych na przykład pracami sezonowymi lub dorywczymi. Dzięki pośrednictwu agencji, tacy pracownicy mogą bezpiecznie i wygodnie podejmować pracę na rzecz różnych podmiotów z wielu branż. Właściciele firm zyskują natomiast dostęp do bazy osób gotowych wykonać dodatkowe zadania na ich potrzeby.