Jak na te potrzeby odpowiada rzeczywistość online, odpowiedzą przedstawiciele największego serwisu ogłoszeniowego w Polsce – Michał Malewski, Dyrektor Generalny w OLX, i Artur Kołpowski, Dyrektor kategorii Praca w OLX.
Jak wskazują badania OLX to najpopularniejszy serwis ogłoszeniowy w Polsce. Chyba trudno znaleźć osobę, która nie korzystała lub chociażby nie słyszała o tym serwisie. Skąd ten fenomen?
Michał Malewski: Gdybyśmy chcieli zobrazować skalę, można powiedzieć, że co trzeci Polak korzysta z OLX. Każdy, kto choć raz odwiedził naszą stronę lub skorzystał z aplikacji mobilnej, wie, że na olx.pl sprzedać i kupić można niemal wszystko. Między innymi dlatego odwiedza nas ponad 13 milionów użytkowników miesięcznie. Zasięg jest ogromną siłą OLX – siłą, która m.in. pozwala dostarczać odpowiedzi na ogłoszenia o pracę naszym pracodawcom.
Dodatkowo serwis OLX, obok Otodom, Otomoto i Fixly to część Grupy OLX. Bycie międzynarodową firmą niesie ogromną wartość dla naszego biznesu, a co za tym idzie – także dla naszych klientów. Pewnie mało kto wie, że OLX działa w ponad 40 krajach na świecie. Wymieniamy wiedzę i doświadczenia między naszymi serwisami, patrzymy na rynek świadomie i w szerokim kontekście. Największym fenomenem jest to, że mimo skali OLX wciąż zachowuje swój lokalny charakter.
Jak to się przekłada na kategorię Praca?
Artur Kołpowski: W drugim tygodniu stycznia na OLX szukało pracy 1,66 mln użytkowników. Cieszymy się ponadto największą liczbą ofert pracy – w tej chwili to ponad 77 tys. ogłoszeń. Ogromną popularność tej kategorii zawdzięczamy w dużej mierze pozostałym kategoriom na OLX, a więc sile, o której wspominał Michał. Nasi użytkownicy na co dzień wystawiają ogłoszenia, chcąc sprzedać ubrania po noworocznych porządkach, poszukują mieszkania na wynajem i wymarzonego auta, a następnie wracają, kiedy chcą znaleźć nową pracę. Widzimy, jak intensywnie i naturalnie krzyżują się nasze kategorie, jak użytkownicy przywiązują się do naszego serwisu.
Zasięg OLX to więc ruch napędzany różnorodnością kategorii…
MM: Tak, ale nie tylko. U podstaw leży wieloletnia praca nad widocznością w wyszukiwarce, gdzie jak wiemy konkurencja zawsze jest ogromna. Dodatkowo wciąż budujemy świadomość. Kampania „Szef internetów” zdobyła uznanie w konkursie Mixx Awards w kategorii Best Use of Social Media, a zeszłoroczna, 11 już edycja akcji “Nakarm psa” okazała się rekordowa – zaangażowało się w nią ponad 646 tys. osób! Natomiast ostatnia kampania dla kategorii Praca, którą wznowiliśmy w tym miesiącu, jasno pokazuje, jaką pracę można znaleźć na OLX – od prostej pracy fizycznej po pracę specjalistyczną, biurową, a nawet kierowniczą. Utrzymanie pozycji lidera na rynku ogłoszeniowym to lata pracy, które są już za nami. Jesteśmy świadomi, że wiele pracy jeszcze przed nami.
Praca jest jedną z kategorii na OLX, nie jest to więc wyspecjalizowany serwis, a mimo to przyciąga tak wielu pracodawców. Jakie możliwości im daje?
AK: Mimo że Praca jest jedną z wielu kategorii na OLX, wciąż staramy się odpowiadać na ich potrzeby. Rynek ukształtował się w taki sposób, że tych potrzeb pojawia się coraz więcej, zarówno jeżeli chodzi o sam produkt, jak i ofertę. W ostatnim roku zoptymalizowaliśmy naszą ofertę pod potrzeby mniejszych i dużych biznesów z różnych branż, a także poszerzyliśmy kanały komunikacji pomiędzy pracodawcą i pracownikiem.
Co to oznacza?
AK: Użytkownik szukający pracy na OLX ma dziś możliwość skorzystania z aż 3 kanałów komunikacji – dodania CV do swojego konta i załączania go do konkretnych ofert, czatu, gdzie może zostawić dowolną wiadomość pracodawcy, oraz numeru telefonu, który umożliwia najszybszy kontakt.
Obserwujemy, że w zależności od charakteru pracy wykorzystywane są różne kanały. Dostrzegamy różnicę w wyborze użytkowników poszukujących pracy w segmentach pracy fizycznej i specjalistycznej. Poza kanałami komunikacji użytkownicy cenią sobie prostotę naszego serwisu i aplikacji, która z roku na rok staje się coraz bardziej popularna. W tej chwili 36% ruchu w kategorii Praca pochodzi z aplikacji mobilnej.
MM: Warto wspomnieć jeszcze, że chociaż nie jesteśmy serwisem wertykalnym staramy się zapewnić naszym klientom kompleksową obsługę. Na początku ogromnym wsparciem dla klienta był zespół obsługi – customer service. Wiedzieliśmy jednak, że rozwiązywanie problemów to za mało, że potrzebne jest wsparcie w optymalizacji procesu rekrutacji.
Zaczęliśmy więc budować zespół opiekunów i badać potrzeby naszych klientów.
Pod koniec 2016 r. zespół liczył tylko 1 osobę, dziś jest ich 8, a większość z nich pochodzi z działów HR. Dbamy, żeby nasi opiekunowie mieli doświadczenie w branży. To rekrutacyjne tło daje nam pewność, że ich rozumiemy, że czujemy rynek, dostrzegamy jego specyfikę. Każdego dnia staramy się być równorzędnym partnerem w rozmowie, nie tylko sprzedawać, ale przede wszystkim pomagać w realizacji potrzeb rekrutacyjnych.
A jakie są te potrzeby?
AK: Największą potrzebą jest pozyskiwanie kandydatów do pracy. Żeby to było możliwe niezbędny jest nie tylko zasięg, o który dbamy, ale także dobrze skonstruowane ogłoszenie o pracę. Żeby ogłoszenie spełniło swoją funkcję, musi odpowiadać na potrzeby poszukujących, więc te potrzeby wciąż mierzymy i naszym KNOW HOW dzielimy się z pracodawcami.
Co to oznacza w praktyce?
MM: Oznacza to, że podejmujemy szereg działań, które pozwalają nam edukować pracodawców, uświadamiać, co jest dla pracowników naprawdę ważne i ostatecznie optymalizować działania rekrutacyjne już na etapie ogłoszenia o pracę. Nie tylko pojawiamy się na eventach HR, gdzie przedstawiamy najważniejsze wnioski dotyczące publikowania ogłoszeń na OLX, ale także organizujemy własne eventy. Pierwszy z nich miał miejsce w listopadzie 2018 r. i była dla nas czymś szczególnym. Podczas wydarzenia mogliśmy zaprezentować klientom efekty naszej kilkumiesięcznej pracy – raport OLX KNOW HOW „Poznaj swojego pracownika”.
Jakiego know how dotyczy publikacja?
AK: W raporcie zaprezentowaliśmy wyniki badań jakościowych przeprowadzonych na 77 użytkownikach OLX podzielonych na 6 zawodowych grup oraz badań ilościowych przeprowadzonych na ponad 3 tys. naszych użytkowników, którzy w czasie rzeczywistym szukali pracy na OLX. Zdecydowaliśmy się na wybór trzech kategorii z segmentu pracowników fizycznych (Kierowca / kurier, Kasjer / ekspedient i Produkcja) oraz trzech kategorii z segmentu specjalistów (Przedstawiciel handlowy, Administracja biurowa i Obsługa klienta / call center). Raport jest naturalnym przejawem dbałości o rozwój nasz i naszych klientów oraz podnoszenia jakości usług. W ostatnim kwartale na olx.pl oferty pracy wystawiło ponad 100 tys. firm. Poszukującym pracowników chcieliśmy przekazać wartość dodaną w postaci wiedzy, którą dysponujemy. Chcieliśmy, żeby nasz raport był wsparciem w ich codziennej pracy.
MM: Dodatkowo udało nam się zaangażować do powstania raportu samych pracodawców, których perspektywa jest dla nas bardzo ważna, a którzy podzielili się z nami swoimi doświadczeniami. Efektem jest dział Inspiracjiw naszym raporcie.
Czy wnioski płynące z raportu są w jakiś sposób zaskakujące?
AK: Udało nam się dotrzeć do niedeklaratywnych potrzeb pracowników, co pozwoliło nam dowiedzieć, że mimo tzw. rynku pracownika, jego dyktatura raczej nie ma miejsca, że potrzeby kandydatów wciąż koncentrują się na rzeczach fundamentalnych. Możemy je sprowadzić do 3 aspektów: normalności, rozumianej jako dobre warunki i narzędzia pracy, by pracownicy mogli sprawnie ją wykonywać i żeby zapewniały bezpieczeństwo zdrowia i życia, symetrii na linii pracodawca-pracownik i podwładny-przełożony oraz prawdy, czyli m.in. transparentności warunków i wynagrodzenia, już na etapie ogłoszenia o pracę…
Jakie są plany dla kategorii Praca?
MM: O naszych planach mógłbym opowiadać bardzo długo. Wspomnę jednak o czymś, co jest dla nas najważniejsze. Mimo ciągłych zmian, które wprowadzamy, i inwestycji w rozwój kategorii, niezmiennie chcemy pozostać serwisem, z którego można korzystać wygodnie, który wyróżnia się prostotą. Tę prostotę najbardziej cenią nasi użytkownicy, którzy poszukują na OLX zatrudnienia. Na koniec warto dodać, że oferując największy zasięg w Polsce, wciąż mamy najkorzystniejszą ofertę na rynku.
Artykuł został opublikowany w styczniowo-lutowym numerze magazynu „HR Business Partner”.