Kim jest pokolenie silver?
Definicja pokolenia w ujęciu socjologicznym odnosi się do grupy ludzi urodzonych w podobnych czasach pod względem rozwoju technologii, uwarunkowań politycznych i sytuacji ekonomicznej. Dana generacja jest w zbliżonym wieku, reprezentuje podobne postawy i wartości, wykształcone poprzez wspólne przeżycia i doświadczenia.
Podział na generacje pozwala lepiej zrozumieć przemiany społeczne oraz sformułować wnioski i przedstawić nowe oczekiwania i wyzwania stojące przed danym pokoleniem.
W ostatnich latach powstało wiele określeń, które miałyby charakteryzować różne pokolenia.
Powszechnie przyjęty podział na generacje, wyglądają następująco:
- baby boomers, inaczej silver generation – są to osoby urodzone w latach 1946-1964;
- pokolenie X – urodzeni w latach 1965-1980;
- millenialsi, inaczej zwani pokoleniem Y, urodzeni w latach 1981-1996;
- gen z – urodzeni w latach 1995-2012.
Zatem silvers jest aktualnie w wieku 79-61 lat, choć coraz częściej tym mianem określa się już osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia. Nazwa generacji nawiązuje do siwych włosów, jakie pojawiają się na głowach ludzi w tym wieku.
Czym się wyróżnia pokolenie silver?
Pokolenie silver na rynku pracy rywalizuje obecnie z dwudziestolatkami. Choć mają świadomość, że z wiekiem zmniejsza się ich sprawność i wytrzymałość fizyczna, to nadal mają wiele atutów, które dają im przewagę w procesie rekrutacji. Najczęściej są to kompetencje miękkie, których brakuje młodym.
Srebrne pokolenie wyróżnia:
- doświadczenie życiowe i zawodowe, które pozwala im przewidzieć problemy i skutecznie zapobiec kłopotom, znają też triki zawodowe i rozmaite techniki, pomagające w pracy;
- lojalność – silver generation nauczeni są szacunku do pracy i cenią sobie stabilnego pracodawcę;
- zaangażowanie – starsze pokolenie ma mniej obowiązków rodzinnych, zatem może w pełni zaangażować się w swoją pracę, bez szkody dla życia prywatnego;
- stabilność i przewidywalność – pracownicy 50+ zwykle osiągnęli już zamierzone cele zawodowe, więc nie mają potrzeby zmieniać pracodawcy lub wspinać się po drabinie kariery za wszelką cenę;
- rozwinięte umiejętności komunikacyjne, które są wynikiem doświadczenia i tego, że w ich młodości większość spraw załatwiało się osobiście, a nie poprzez emaila albo komunikator, jak ma to miejsce obecnie;
- umiejętność pracy zespołowej;
- obowiązkowość i odpowiedzialność, starsi pracownicy są na tyle doświadczeni, że nie obawiają się podejmować decyzje i wziąć za nie odpowiedzialność i ponieść konsekwencje;
- punktualność i terminowość.
Pokolenie silver w internecie
Z publikacji GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2024 roku” wynika, że odsetek osób charakteryzujących się ponadpodstawowym poziomem umiejętności informacyjnych w grupie osób w wieku 55-64 wynosi 67,5%, a dla grupy 65–74 lata jest to 45,3%. Z kolei tylko 3,5% osób w wieku 55-64 i 4,5% w wieku 65-74 deklaruje, że choć ma doświadczenie w korzystaniu z internetu, to nie ma żadnych umiejętności korzystania z informacji i danych.
Ponadto 8,9% osób w wieku 55-64 oraz 12,1% ocenia, że nie ma żadnych umiejętności
w zakresie komunikacji i współpracy. Co znaczy, że nie korzysta m.in. z poczty elektronicznej; serwisów społecznościowych i nie używa komunikatorów.
Co więcej, prawie 44% 55-64-latków i niemalże 40% 64-74-latków mówi, że nie ma żadnych umiejętności tworzenia treści cyfrowych, czyli nie korzysta z edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych, edytorów zdjęć i plików video etc.
Dane pokazują, że jednak pokolenie silver a technologia to nie przepaść, przynajmniej dla połowy osób z tej generacji. Jak pokolenie silver korzysta z internetu? Głównie czytają serwisy informacyjne, robią zakupy przez internet, a niektórzy też aktywnie korzystają z mediów społecznościowych.
Należy dodać, że umiejętności poruszania się po internecie i korzystanie z komputera w dużej mierze zależy od wykształcenia i wykonywanej pracy. Internet w Polsce upowszechnił się od ok. 2004 r., co znaczy, że większość osób, szczególnie pracowników biurowych miało z nim do czynienia, tak samo, jak z pracą przy komputerze. W związku z tym także teraz nowe technologie nie stanowią dla nich problemu.
Jak dotrzeć do pokolenia silver?
Pokolenie silver lubi jasną i bezpośrednią komunikację. Jak zwracać się więc do silversów? Najlepiej konkretnie i bez infantylizowania. Starsi cenią sobie wysoką kulturę słowa i konwersacji. W miejscu pracy wolą spotkania działowe stacjonarne niż online albo czaty grupowe. Jeśli przełożony zleca im zadanie, to powinien je potwierdzić mailem, a po jego wykonaniu dać feedback.
W kwestii kanałów marketingowych, za pośrednictwem których można komunikować się z pokoleniem silver, to ich ulubioną platformą społecznościową jest Facebook i YouTube, czyli znane od lat media społecznościowe.
Silversi na rynku pracy
Jak wynika z danych GUS nieco ponad 18% wszystkich pracujących w gospodarce narodowej to osoby po 55 roku życia. W styczniu 2025 r. w urzędach pracy było zarejestrowanych 837 tys. 649 bezrobotnych, z czego prawie 16%, czyli 133 tys. 799 to osoby powyżej 55 lat. Zatem gdyby wszyscy bezrobotni podjęli pracę, to silversi stanowili być ok. 34% wszystkich zatrudnionych.
Cechy pokolenia silver takie jak doświadczenie, lojalność i zaangażowanie powinny zachęcać pracodawców do zatrudniania starszych, niestety wciąż powszechne są stereotypy mówiące, że dojrzali ludzie są mniej elastyczni, biegli w technologiach i niechętni do zmian.
Pracodawcy zapominają, że osoby wieku 55+ mają już odchowane dzieci i ustabilizowane życie prywatne. W związku z tym nie potrzebują urlopu koniecznie w wakacje, nie biorą wolnego z tytułu opieki nad dziećmi ani nie muszą wyjść wcześniej z pracy, aby zdążyć na zebranie. Oczywiście wielu z nich nie jest tak biegła i szybka w wyszukiwaniu informacji w internecie i przygotowywaniu zestawień i prezentacji, jednak przy odrobinie wsparcia poradzą sobie z każdym zadaniem.