Liderki – jakie cechy charakteru pomagają kobietom odnieść sukces

09.11.21
clock 6 min.
Patrycja Polaczuk-Rutkowska Patrycja Polaczuk-Rutkowska
Liderki – jakie cechy charakteru pomagają kobietom odnieść sukces

Ugodowa czy bardziej agresywna. Empatyczna czy może jednak twarda, nieugięta i ofensywna. Twarda negocjatorka czy bardziej jak oaza spokoju i ugody. Jaka powinna być liderka? A może powinniśmy zacząć pisać o liderach bez względu na płeć? Może cechy najlepszych liderek i liderów mogą być zbieżne?

Samo twierdzenie, że kobiety powinny posiadać jakieś cechy, podkreśla w pierwszej kolejności kwestię płci. A ponieważ różnimy się od mężczyzn, którzy od zawsze byli liderami, powinniśmy pokazywać kobietom, co zrobić z ich biologicznie uwarunkowanymi cechami, żeby mogły odnieść zawodowo sukces. Podkreślać je czy wręcz przeciwnie, zachowywać się jak ich męscy odpowiednicy?

Sheryl Sandberg, dyrektorka operacyjna Facebooka, napisała, że wierzy, iż w przyszłości nie będzie już kobiet liderek. Będą po prostu liderzy. Może warto więc skończyć z podziałami na liderów i liderki?

W niedawnej publikacji magazynu „Forbes” pt. „Aggressive Or Agreeable: To Be Successful Women At Work Must Choose Well” możemy przeczytać m.in. o trzech strategiach osiągania sukcesu w drodze do stanowiska zarządczego. Chociaż artykuł również odnosi się do tego, jaką strategię powinny wybierać kobiety, aby móc zaistnieć jako liderki, to Tracy Brower, autorka tego tekstu, duży nacisk kładzie na cechy uniwersalne liderów.

Zgadzam się, że pomiędzy mężczyznami i kobietami są różnice – biologiczne, ale także psychologiczne. Ale to, że się różnimy, nie znaczy, że powinniśmy być odmiennie traktowani.

Przyklejanie kobietom-liderkom łatki bardziej empatycznych narzuca jednocześnie pewien wzorzec zachowań, który powinni z kolei prezentować mężczyźni-liderzy. To mężczyźni na stanowiskach kierowniczych są postrzegani jako bardziej zdecydowani, agresywni i asertywni. Jednak nie jest rzadkością, że mężczyzna-lider jest empatyczny, otwarty, nastawiony na relacje (czyli prezentuje wszystkie te cechy, które są przypisywane stereotypowo kobietom). Czy to znaczy, że powinien być bardziej męskim liderem i powinien popracować nad swoimi cechami, bo wkracza na obszar zarezerwowany dla żeńskich liderek?

Kompetencje szefa oraz szefowej

Niezależnie od tego, czy jesteś mężczyzną czy kobietą, poniższy zestaw kompetencji powinien być przez Ciebie rozwijany, o ile chcesz dobrze zarządzać swoim zespołem. Ten zestaw umiejętności nie odnosi się do konkretnej płci, bo każdy z nas może się ich nauczyć oraz je w sobie doskonalić.

A więc jacy powinni być liderzy? Jakie kompetencje można przypisać liderom?

  • asertywność, ponieważ dzięki temu mogą podejmować niezależne decyzje i nie ulegać tym, z którymi się nie zgadzają,
  • budowanie trwałych relacji ze współpracownikami, bo zgrany zespół, który wie, że gra ze swoim szefem/szefową do jednej bramki, osiąga zamierzone cele,
  • delegowanie zadań, bo lider, który to potrafi, dzieli się swoją wiedzą oraz umiejętnościami z członkami zespołu i dba o ich rozwój,
  • gotowość do ciągłego uczenia się, bo dzięki temu rozwija się, swoją kreatywność, podnosi kompetencje i zachęca do tego swoich podwładnych,
  • motywowanie pracowników, ponieważ lider to osoba, która potrafi nawet z zespołu o przeciętnych umiejętnościach wydobyć to, co najlepsze – zaangażować i zmotywować do działania,
  • organizacja pracy własnej oraz innych, ponieważ dzięki temu można skutecznie realizować projekty – zarówno indywidualne, jak i zespołowe,
  • orientacja na cel,
  • rozwiązywanie pojawiających się problemów czy konfliktów wewnątrz zespołu,
    umiejętność nawiązywania kontaktów,
  • wrażliwość społeczna.

Powyższe zestawienie to tylko niektóre z kompetencji, które każdy, kto chciałby zostać liderem, powinien rozwijać.

Zdaniem Marcusa Buckinghama, amerykańskiego pisarza, najlepsze, co liderzy mogą zrobić w zespołach, to indywidualizować – dostrzegać, w czym każda osoba może być użyteczna w drużynie.

3 kroki do skutecznego przywództwa

Sukces jest zawsze kwestią indywidualną. Chociaż nie ma jednego stylu przywództwa ani złotej zasady zarządzania ludźmi, to niezwykle ważne jest, żeby lider – bez względu na płeć – szanował swoich pracowników, był komunikatywny i grał ze swoim zespołem do jednej bramki. Bycie liderem oznacza nie tylko sprawne zarządzanie ludźmi, ale także wspieranie każdego z osobna i pomaganie innym w rozwijaniu ich talentów.

Strategie, o których pisze T. Brower we wspomnianym już artykule w „Forbes”, mogą zdecydowanie pomóc przyszłym liderkom oraz liderom w osiągnięciu sukcesu na drodze do profesjonalnego przywództwa. Dotyczą one:

1. Rozwijania swoich mocnych stron

Czy wiesz, jakie masz talenty? Dowiedz się, co jest Twoją mocną stroną i rozwijaj to. To może być Twoja unikalna cecha, dzięki której odniesiesz zawodowy sukces. Wykorzystuj swoje kompetencje oraz unikalne talenty do realizacji projektów i wspierania w rozwoju innych.

2. Okazywania empatii i wsparcia swoim współpracownikom

Słuchaj członków swojego zespołu, wspieraj ich wysiłki i pomagaj w budowaniu kariery. Wszyscy mamy wpływ na atmosferę, która panuje w pracy, bo każdy z nas dokłada do niej swoją cegiełkę. Buduj mosty pomiędzy współpracownikami, wzmacniaj ich w drodze do rozwoju zawodowego i osiągania sukcesów.

3. Szanowania zdania innych

Aby odnieść sukces, warto być silnym, asertywnym, odważnie wyrażać swoje opinie i bronić własnego zdania. Ale unikaj podejścia zero-jedynkowego i przekonania, że ​​Twoja opinia jest tą jedyną, najwłaściwszą. Szanuj różne perspektywy i słuchaj. Twoi współpracownicy będą doceniać to, że potrafisz zmienić zdanie czy przyznać im rację. To nie jest oznaka słabości – wręcz przeciwnie, to pokazuje dużą pewność siebie oraz wewnętrzną siłę.

Jeśli kobiety chcą być świetnymi liderkami, powinny stosować się do tych samych zasad, co mężczyźni i na odwrót. Niezależnie od płci szefa, każdy woli pracować z kimś, kto jest empatyczny, otwarty, komunikatywny oraz dobrze zorganizowany. Empatia nie jest niemęska, a to, że kobieta jest asertywna, nie oznacza jednocześnie, że jest także kłótliwa i despotyczna. Niestety wiele takich opinii wciąż funkcjonuje w zawodowym środowisku, ale już sama świadomość tego, że to tylko stereotypowe myślenie, jest już pierwszym krokiem do dużej zmiany.

Źródło:
https://www.forbes.com/sites/tracybrower/2021/10/03/aggressive-or-agreeable-to-be-successful-women-at-work-must-choose-well/