Komunikacja wewnętrzna w czasach „zoom fatigue”

19.03.21
clock 3 min.
Komunikacja wewnętrzna w czasach „zoom fatigue”

W ubiegłym tygodniu odbyła się konferencja poświęcona komunikacji wewnętrznej, zorganizowana na platformie 3D. Dziewięciu prelegentów i ośmiu panelistów dzieliło się wiedzą i dyskutowało o zaangażowaniu pracowników, budowaniu zespołów, znaczeniu wirtualnej rzeczywistości i wyzwaniach związanych z komunikowaniem się w obecnych czasach.

Komunikacja jest bez wątpienia jedną z najważniejszych umiejętności zwłaszcza u osób na stanowiskach związanych z zarządzaniem zespołem i szczególnie teraz, gdy od ponad roku wiele firm pracuje zdalnie, a pracownicy mają ze sobą kontakt jedynie za pośrednictwem komunikatorów i narzędzi online. Rzetelna, jasna i regularna komunikacja wydaje się być podstawą, która nie tylko zapewnia komfort psychiczny pracowników, ale daje też poczucie bezpieczeństwa.

– Zainteresowanie wydarzeniem Internal Communication Meeting 2021 przerosło nasze oczekiwania. W tydzień od rozpoczęcia zapisów, zebrałyśmy komplet chętnych. Ostatecznie w wydarzeniu wzięło udział 130 uczestników. Myślę, że na zainteresowanie największy wpływ miał fakt, że była to pierwsza konferencja poświęcona komunikacji wewnętrznej zorganizowana na platformie 3D. W czasach, gdy coraz częściej w wypowiedziach pracowników pojawia się określenie „zoom fatigue”, czyli zmęczenia częstymi wideokonferencjami, wydarzenie stworzone na platformie umożliwiającej eksplorację wirtualnego świata, interakcje z innymi uczestnikami, a także przywołującej skojarzenia z dawnymi lubianymi grami typu „Second life”, było odskocznią i miłą odmianą dla wielu uczestników. Kilka miesięcy temu same zachwyciłyśmy się tą platformą, stąd decyzja o zostaniu jej dystrybutorem na Polskę – by nie tylko samemu móc organizować takie wydarzenia, ale też pomóc w tym innym organizacjom, w których poziom zoom fatique jest wysoki – wyjaśnia Katarzyna Kryńska, Ekspert ds. komunikacji wewnętrznej, współzałożycielka IC Mobile, firmy, która zorganizowała konferencję #ICM2021.

Głównym celem konferencji była nie tylko jego nietypowa formuła, ale przede wszystkim stworzenie przestrzeni do rozmowy i wymiany doświadczeń. Łącznie na wirtualnej scenie wystąpiło 17 ekspertów – praktyków, którzy dzielili się konkretną wiedzą i case studies ze swoich firm.

– Uczestnicy mogli zadawać pytania podnosząc rękę lub pisząc je na czacie, a występujący odpowiadali na nie bezpośrednio ze sceny lub po wystąpieniu, odpisując w okienku czatowym. W przeprowadzonym na koniec wydarzenia quizie, za pośrednictwem aplikacji Kahoot, głosami uczestników, najlepszą prelekcją zostało wybrane wystąpienie Łukasza Potrzebki z firmy IT-Dev, który opowiadał, dlaczego wdrożenie narzędzia do komunikacji nie wystarczy i dlaczego niezbędna jest przy tym strategia komunikacji. Cieszy nas, że temat ten zyskał taką sympatię, ponieważ w wielu firmach nadal narzędzia do komunikacji są wdrażane bez żadnej strategii komunikacyjnej, bez wyznaczania mierzalnego celu, jaki mają zrealizować, bez koncepcji zaangażowania pracowników w korzystanie z narzędziaoz – dodaje Katarzyna Kryńska.

Organizatorzy planują kolejne edycje wydarzenia.