„Jeśli możemy zmienić rynek pracy, to róbmy to” [WYWIAD]

16.05.25
clock 4 min.
Zuzanna Piechowicz Zuzanna Piechowicz
„Jeśli możemy zmienić rynek pracy, to róbmy to” [WYWIAD]
- Wydaje mi się, że osoby z niepełnosprawnościami potrzebują po prostu równości na rynku pracy. Tego, aby pracodawcy nie podtrzymywali stereotypów i odważyli się je zatrudniać. I wierzę, że skorzystalibyśmy na tym wszyscy: pracodawcy, pracownicy, organizacje. Bo funkcjonowalibyśmy w lepszym, bardziej różnorodnym i zrównoważonym społeczeństwie - mówi Michał Lisiak - Employer Branding & Communications Expert w ROCKWOOL GBS w rozmowie o III edycji Hybrydowych Targów Pracy dla Osób z (Nie)pełnosprawnościami.

Zuzanna Piechowicz: Targi pracy organizujecie już po raz trzeci. Dlaczego zdecydowaliście się kontynuować ten projekt?

Michał Lisiak: Jako ROCKWOOL GBS od samego momentu naszego powstania, budowaliśmy różnorodne środowiska pracy i wiemy jak jest to istotne i efektywne dla organizacji. Zależy nam na przełamywaniu stereotypów dotyczących osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy. Raport NIK z 2021 wskazuje na niską różnorodność branż zatrudniających OzN. A z kolei Raporty PFRONu wykazały, że wspomniane oferty pracy nadal dotyczą stanowisk o niskich wymaganiach kwalifikacyjnych. Dlatego pokutuje przeświadczenie, że jeśli ktoś ma orzeczenie o niepełnosprawności, to często uznaje się, że takich osób poszukują tylko firmy sprzątające czy ochroniarskie. Raport „Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami – doświadczenia i bariery” stworzony przez Fundację Aktywizacja jasno pokazuje, że OzN często zaniżają swoje kompetencje. Zdarza się, że osoby z wyższym wykształceniem poszukują pracy w sektorach, które nie wymagają takich kompetencji. Wraz z pozostałymi pracodawcami chcemy pokazać, że można zmienić swoje życie zawodowe.

Osoby z niepełnosprawnościami to jedna z grup, które są wykluczone na rynku pracy, mają trudności ze znalezieniem zatrudnienia. Tu w Poznaniu na Nowym Rynku jesteśmy też w miejscu, gdzie jest wielu pracodawców, którzy mogą być zainteresowani zatrudnieniem osób z niepełnosprawnościami, tym bardziej, że nasze biura są dostosowane do potrzeb osób, których niepełnosprawność wiąże się z trudnościami w swobodnym poruszaniu

Jak przekonywałeś potencjalnych pracodawców, aby wzięli udział w targach? Jakie mieli wątpliwości? 

Często słyszałem: ale my w firmie nie mamy polityki dla osób z niepełnosprawnościami. Wtedy tłumaczyłem, że to nie jest warunek uczestnictwa. Nie trzeba mieć polityki. Jeśli będzie potrzebna to można ją stworzyć, gdy zatrudni się taką osobę. Można ją wtedy nawet opracować w dialogu z tą nowo zatrudnioną osobą. Polityka to bardzo duże słowo. A to przecież chodzi o pracownika, takiego, jak każdy inny. Oczywiście mogą być pewne wyjątkowe potrzeby, np. w przypadku ograniczonej mobilności potrzebne jest dostosowanie biura czy toalet. Ale co taki pracodawca musi wiedzieć, czego nie ma w kodeksie pracy? Trzeba zrobić pierwszy krok i zacząć zatrudniać, a z czasem tworzyć w miarę potrzeb wspierające regulaminy czy polityki.

Co myślisz o tych wątpliwościach?

Mam poczucie, że ludziom z automatu włącza się racjonalny krytycyzm i szukają ryzyk, zanim spojrzą na temat od podstaw. Starałem się zbijać te obiekcje czy je niwelować. Wciąż jestem otwarty na rozmowę z kolejnymi potencjalnymi wystawcami. Cieszę się, gdy się kontaktują i rozmawiamy. Wtedy mam szansę pokazać plusy i rozwiewać wątpliwości. 

Poza kwestią polityki i barierami architektonicznymi pojawiają się też aspekty organizacyjne. Przykładem mogą być regulacje w zakresie pracy zdalnej 

Nie każda osoba z niepełnosprawnością chce korzystać z pracy zdalnej. Czasami próbujemy wymyślić, czego dana osoba by potrzebowała, zamiast po prostu zapytać. 

Tak, masz rację. Ale takie wątpliwością wciąż funkcjonują. Musimy też pamiętać, że nie zawsze wiemy, czy dany pracownik, czy pracowniczka to osoba z niepełnosprawnością. Są niepełnosprawności, których nie widać na pierwszy rzut oka. 

Dlaczego warto przyjść na targi?

Będziemy mieli szereg flagowych firm z naszego lokalnego rynku, które pracują w różnych branżach: księgowości, marketingu, inżynierii, sprzedaży czy administracji – ogólnie ujmując praca biurowa. I te firmy przyjdą tu ze swoją ofertą rekrutacyjną, swoim know-how, zespołami rekrutacyjnymi. Podczas targów będzie możliwość porozmawiania z rekruterem bez wysyłania swojego CV. Chcesz wiedzieć, jakie błędy popełniacie w swoim CV? Będziecie mogli na targach je skonsultować. Będą też krótkie prelekcje na temat marki osobistej, profilu na LinkedIn, czego unikać na rozmowie kwalifikacyjnej, a co się sprawdza, jak się ubrać, jak rozmawiać z rekruterem. Będzie można zadać pytania o proces onboardingowy, poznać szczegóły o wdrażaniu się w taką strukturę – tkankę firmową. Będzie można coś schrupać i miło spędzić cztery godziny w naszym towarzystwie. Dlatego zachęcam, aby wziąć udział w targach w wersji offline. Chociaż przewidzieliśmy też możliwość zdalnego uczestnictwa.  

Co zyskują pracodawcy?

Myślę, że to jest dobre miejsce, aby przede wszystkim zatrudnić kogoś wartościowego! Poza tym pracodawcy,, biorąc udział w targach sygnalizują gotowość i otwartość na różnorodność. Moim zdaniem to czysty win-win. Już nie wspomnę o darmowej promocji przy okazji kampanii reklamowej całego wydarzenia. 

Muszę przyznać, że mnie bardzo cieszy to wydarzenie. Oczywiście organizacja takiego wydarzenia łączy się też ze stresem. Bliskie mi są tematy związane z budowaniem różnorodnych organizacji i przeciwdziałaniem wykluczeniu. Jeśli możemy zmienić trochę na lepsze rynek pracy, to róbmy to. 

Organizujemy targi wspólnie z Fundacją Wózkowicze. Mam poczucie, że dużo się uczę w trakcie tej współpracy. I taką najważniejszą myślą wokół organizacji targów i naszej współpracy jest to: nie wychodźmy z założenia, że osoby z niepełnosprawnościami potrzebują pomocy. Bo w wielu przypadkach nie potrzebują. Warto o to pytać, nie ma w tym nic złego.

Jaka jest najważniejsza lekcja z odpowiedzi na twoje pytania?

Wydaje mi się, że osoby z niepełnosprawnościami potrzebują po prostu równości na rynku pracy. Tego, aby pracodawcy nie podtrzymywali stereotypów i odważyli się je zatrudniać. I wierzę, że skorzystalibyśmy na tym wszyscy: pracodawcy, pracownicy, organizacje. Bo funkcjonowalibyśmy w lepszym, bardziej różnorodnym i zrównoważonym społeczeństwie. 

📅 21 maja 2025
⏰ 10:00 – 14:00
📌 ROCKWOOL GBS, ul. Wierzbięcice 1B, Poznań (oraz online)
📝 Zapisz się już teraz! 👉 https://bit.ly/m/targipracydlaozn

 Michał Lisiak – Employer Branding & Communications Expert w ROCKWOOL GBS. Specjalizuje się w budowaniu wizerunku pracodawcy, strategiach komunikacyjnych oraz działaniach wspierających różnorodność i włączanie różnych grup na rynku pracy. Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz zarządzania. Wcześniej związany m.in. z markami Play, Lidl Polska i TENTE Polska.