Duży wybór maszyn vendingowych
Automatów do sprzedaży żywności i przekąsek jest na rynku sporo. Najpopularniejsze i najpowszechniejsze są te do sprzedaży żywności o długim okresie przydatności do spożycia. Przekąski typu czipsy czy batoniki mogą leżeć długo i się nie psują. To jednak nie jedyne automaty, jakie istnieją, a ich asortyment stale się powiększa. Są takie maszyny do sprzedaży żywności schłodzonej, a nawet mrożonej. Można w nich sprzedawać nie tylko zimne napoje, ale nawet lody. Na drugim biegunie znajdują się maszyny do sprzedaży ciepłych dań. Te są jednak na razie mniej rozpowszechnione. Można w nich kupić nawet pizzę czy frytki (na ciepło). W Polsce są jeszcze dość rzadko spotykane. W Stanach Zjednoczonych są natomiast automaty sprzedające… mrożony kawior i produkty spożywcze z wyższej półki. Według Vending Locator w USA działa już siedem milionów automatów sprzedających, co oznacza, że jeden przypada na zaledwie 50 Amerykanów! Japonia ma natomiast ok. 5 mln takich urządzeń. Oczywiście nie są to maszyny sprzedające wyłącznie artykuły spożywcze. Liczba ta jednak pokazuje pewien trend. Vending Locator podaje, że w Stanach Zjednoczonych 100 milionów ludzi korzysta z automatów vendingowych każdego dnia. Biorąc pod uwagę, że w kraju jest 7 milionów automatów vendingowych, przeciętny ma około 14 klientów dziennie. To średnia, bo oczywiście automaty vendingowe umieszczone w miejscach o dużym natężeniu ruchu są bardziej popularne. Ludzie najczęściej korzystają z automatów vendingowych sprzedających przekąski i napoje. Te produkty stanowią 72,4 procent rynku.
Vending Locator w swoim raporcie zwraca uwagę, że jedną z najważniejszych zmian w sprzedaży vendingowej w ostatnim czasie jest wzrost udziału zdrowej żywności w automatach. Coraz więcej sprzedawców promuje zdrowe odżywianie poprzez zwiększanie ilości zdrowych produktów w maszynach.
Jest to pozytywna zmiana, ponieważ badania wykazały, że zwiększenie udziału zdrowej żywności w automatach z 20 proc. do 80 proc. zmniejszyło ilość spożywanego sodu, tłuszczu, cukru i kalorii bez zmniejszenia przychodów sprzedawcy lub liczby sprzedanych produktów.
W Polsce w ostatnim czasie coraz bardziej popularne stają się automaty vendingowe, w których znajdują się przygotowane porcje obiadowe, które można następnie odgrzać. Wydaje się, że może być to rozwiązanie, które będzie zyskiwać na popularności zwłaszcza w biurach w pobliżu których nie ma możliwości zjedzenia ciepłego posiłku.
Zalety automatów vendingowych
Z punktu widzenia osób, które kupują żywność w automatach vendingowych, możemy mówić o kilku zaletach takiego rozwiązania. Podstawową jest świeżość
sprzedawanych tam produktów. Są one regularnie wymieniane, a postęp technologiczny sprawia, że istnieje możliwość regulacji temperatury, dzięki czemu produkty zachowują świeżość nawet, gdy na dworze jest gorąco. Kolejny atut to wygoda i oszczędność czasu. Automaty to szybki sposób na zaspokojenie głodu. Nie trzeba stać w długich kolejkach, co jest szczególnie ważne dla zapracowanych osób, które nie mają dużo czasu na posiłek w ciągu dnia. Taka maszyna to także korzyści dla pracodawcy. Daje ona bowiem szansę na zwiększenie produktywności pracowników. Wyjście do baru na obiad pochłania więcej czasu niż kupienie go w automacie i zjedzenie na miejscu. Możliwość szybkiego zakupu przekąski czy kawy wzmacnia koncentrację pracowników. Nie muszą oni odrywać się od obowiązków, by zaspokoić głód. Poza tym produkty są dostępne przez cały czas, także dla zmiany nocnej. Nie trzeba też martwić się o higienę automatów vendingowych ponieważ podlegają one ścisłym uregulowaniom prawnym w kwestiach sanitarnych.
Minęły już czasy, gdy automaty oferowały jedynie ograniczony wybór przekąsek, zwykle niezdrowych. Dziś można w nich kupić świeże, zdrowe i pełnowartościowe posiłki, które zaspokajają szerokie spektrum preferencji dietetycznych i potrzeb żywieniowych. Ta zmiana w asortymencie automatów vendingowych odzwierciedla szerszy trend społeczny, polegający na zmierzaniu w kierunku wygody, ale bez uszczerbku dla jakości żywności lub korzyści zdrowotnych. Dostępność takich produktów w automatach zmienia sposób odżywiania się ludzi, także w miejscach pracy. Dzięki całodobowemu dostępowi do zdrowej żywności, automaty ułatwiają utrzymanie zbilansowanej diety. Staje się to możliwe również w dni, w których pracownik ma wyjątkowo dużo obowiązków i mało czasu na posiłki.
Jaki automat najlepszy dla pracowników?
Automatu vendingowego do biura nie trzeba kupować. Można zdecydować się na wynajem. Warto przed wyborem takiej maszyny skonsultować zakup z pracownikami, którzy wskażą, co najchętniej będą kupowali. Wtedy taki automat jest najbardziej opłacalny dla pracodawcy i najbardziej przydatny dla pracowników. Jeżeli pozwalają na to możliwości finansowe, można postawić kilka maszyn z różnym asortymentem.
Bardzo ważne jest, by urządzenia miało różne formy płatności, dostosowane do potrzeb i przyzwyczajeń różnych pracowników. Ciekawą opcją są automaty obsługujące imienne karty prepaid czy specjalne żetony. Pracownikom przysługuje wtedy dzienny limit, w ramach którego mogą skorzystać z darmowych posiłków i napojów.
Nowy trend – automaty z obiadami
O ile automaty z przekąskami na zimno i napojami są w Polsce już mocno rozpowszechnione, o tyle maszyny wydające gotowe porcje obiadowe, wciąż jeszcze nie są często spotykane. Wydaje się jednak, że będą stawać się coraz popularniejsze, bo są doskonałym rozwiązaniem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. W przypadku firm zapewniających dostęp do posiłków, znika konieczność utrzymywania kantyny i pracownika przygotowującego i wydającego jedzenie. Wystarczy mikrofalówka, w której obiad można odgrzać, bo kupuje się go oczywiście na zimno. Można się spodziewać, że rozpowszechnią się w Polsce także automaty, w których można kupić ciepłe posiłki np. pizzę. Są one już popularne w USA.
Przyszłość automatów vendingowych
Patrząc na transformację, jaką w ostatnich latach przeszły automaty z żywnością i to jak te zmiany wpisują się w coraz popularniejszy trend zdrowego żywienia, można spodziewać się dalszego rozwoju tych urządzeń, który sprawi, że będą one jeszcze przyjaźniejsze dla użytkowników. Sporo możliwości da zastosowanie sztucznej inteligencji, które może pomóc spersonalizować rekomendacje i prognozować zapasy na podstawie preferencji użytkownika. Z pewnością ulepszone zostaną interfejsy i rozszerzone zostaną opcje płatności. Można przewidzieć, że nastąpi integracja z różnymi metodami płatności cyfrowych i programami lojalnościowymi.