Jak stać się atrakcyjnym kąskiem dla rekruterów?

25.07.22
clock 8 min.
Joanna Kamińska Joanna Kamińska

W wielu branżach mamy więcej ofert pracy niż osób, które chcą podjąć zatrudnienie, czyli mamy do czynienia z tzw. rynkiem pracownika. To nie oznacza jednak, że praca jest zawsze na wyciągnięcie ręki. Aby zdobyć upragnioną pracę, zazwyczaj trzeba się odpowiednio przygotować i dać z siebie więcej.

Osoby poszukujące pracy mają dużo więcej możliwości i często otrzymują szansę wyboru między kilkoma ofertami. Jednak to, że ofert jest wiele, a pracodawcy potrzebują pracowników, nie oznacza, że każdy znajdzie upragnioną pracę.

Jak przygotować CV?

CV jest najważniejszym dokumentem aplikacyjnym. Powinno być Twoją prawdziwą wizytówką zawodową. Wielu z nas nadal nie rozumie, że najczęściej CV jest pierwszym punktem styku kandydata z rekruterem. Zanim dojdzie do potencjalnej rozmowy kwalifikacyjnej, trzeba odpowiednio przygotować swoją aplikację. Co jest ważne?

  • Dobry i czytelny układ dokumentu.
  • Wstęp, w którym krótko uzasadniasz motywację do podjęcia pracy na stanowisku, na które aplikujesz.
  • Kolejność informacji. Podejmij decyzję, czy w pierwszej kolejności opiszesz doświadczenie czy wykształcenie – warto postawić na to, co bardziej sprzyja Ci pod kątem stanowiska, na które aplikujesz. Jeśli bardziej pasuje Twoje doświadczenie, zacznij od niego, jeśli Twoim atutem jest wykształcenie, to ono powinno być opisane jako pierwsze.
  • Przedstawienie doświadczenia i wykształcenia, zaczynając od najnowszych na górze. Aktualne informacje są ważniejsze niż te sprzed kilkunastu lat, warto więc zaczynać od nich. Jeśli jednak nie posiadasz jeszcze doświadczenia, sprawdź, co możesz wpisać w CV.
  • Wskazanie elementów, które mogą być Twoją przewagą na tle innych kandydatów – mogą być to osiągnięcia w pracy, ukończone kursy lub działalność dodatkowa, pozazawodowa (wolontariat, stowarzyszenia, kluby sportowe). Pomyśl, czy możesz pochwalić się takimi informacjami i wybierz to, co będzie pasowało do stanowiska, na które aplikujesz.
  • Personalizacja – to bardzo ważny element. Warto przygotować sobie trzon aplikacji, a później każdorazowo dopasowywać je do stanowiska i pracodawcy, do którego przesyłamy CV. Wciąż niewiele kandydatów o to dba, więc z pewnością tak przygotowanym CV zapunktujesz w oczach rekrutera.

O szczegółach tego, jak przygotować dobre CV, możesz przeczytać w artykule: Wszystko, co powinieneś wiedzieć o tworzeniu CV.

Szkolenia i kursy – co myśli o nich rekruter?

Dla pracodawcy zwykle dużą wartość ma pracownik, który jest na bieżąco z zagadnieniami i rozwija swoje umiejętności. Dlatego też warto stawiać na dokształcanie, niezależnie od branży, w której pracujesz. Mogą być to studia podyplomowe, szkolenia, kursy, ale także webinary lub konferencje. Nie zawsze można pozwolić sobie ze względów czasowych lub finansowych na kolejne studia, ale dostępność bezpłatnych rozwiązań także jest duża. Nie szukaj wymówek, wybierz opcje, które będą dostępne i pozwolą być na bieżąco.

W tym temacie jest także druga strona medalu – nie warto przesadzać z dużą liczbą kursów, jeśli zabierają czas, który mógłbyś poświęcić na zdobywanie doświadczeń. To częsty błąd młodych osób, które odkładają czas pójścia do pracy i w zamian kończą kolejne kierunki, aby lepiej przygotować się do wejścia na rynek pracy. Nic nie zastąpi zdobywania doświadczeń, a prawdziwą wartość edukacji czerpie się wtedy, kiedy ma się możliwość zestawienia teorii z praktyką.

Nie wysyłaj aplikacji na każde ogłoszenie

Mogłoby się wydawać, że im więcej, tym lepiej. I często kandydaci wiedzeni tą myślą wysyłają CV na każde ogłoszenie, które znajdą. Jest to bezcelowe. Oczywiście nie musisz czekać na ofertę dopasowaną do Ciebie w 100%, jednak zwróć uwagę, czy spełniasz większość wymagań, zwłaszcza tych kluczowych.

Dlaczego nie warto zarzucać pracodawcy nadmierną liczbą zgłoszeń? Jeśli działasz w taki sposób, sprawiasz wrażenie osoby, która nawet nie czyta ogłoszenia i wysyła niedopasowane CV gdziekolwiek. Zdarzają się osoby przesyłające CV do firmy na każde stanowisko, które się tylko pojawi – od magazyniera, poprzez specjalistę ds. marketingu, po kierownika sprzedaży. Kiedy rekruterowi pojawia się w systemie kolejna aplikacja danej osoby i widzi w historii 8 innych stanowisk, na które ten kandydat aplikował, nie podchodzi do tego poważnie i może się zdarzyć, że nawet nie otworzy takiego CV po raz kolejny.

Często słyszy się od znajomych, że ktoś wysłał już CV do 50 firm i dalej cisza, nie może znaleźć pracy. Jeśli myślisz sobie o tak dużej liczbie przesłanych aplikacji, po których nie ma odzewu, to jest to rzeczywiście deprymujące. Wysyłając CV tylko na dopasowane stanowiska, aplikujesz 5, może 10, ale nie 50 razy. Mniej negatywne będą też Twoje odczucia, jeśli nie otrzymasz odpowiedzi na 5 wysłanych CV (w porównaniu z 50 aplikacjami).

Dlatego warto wysyłać CV mądrze, zarówno z myślą o rekruterach, jak i o swoim samopoczuciu. Jeśli wyjątkowo zależy Ci na pracy w konkretnej firmie, to zamiast wysyłać CV na każde stanowisko, które się pojawi, skontaktuj się z rekruterem bezpośrednio, opowiedz o swojej motywacji do pracy z nimi i o tym, jakie stanowiska pracy są dla Ciebie interesujące. Takie personalizowane podejście, zdecydowanie lepiej się sprawdzi.

Budowanie marki osobistej

W niektórych branżach lub na części stanowisk niezwykle ważna jest marka osobista przyszłego pracownika. Pracodawcy, dla których jest to istotne, sprawdzają kandydatów w sieci i przeglądają media społecznościowe. Przy części stanowisk marka osobista może być także kształtowana offline, podczas konferencji, szkoleń, czy spotkań branżowych. Wszystkie działania tego typu będą wartością dodaną w przyszłych procesach rekrutacyjnych.

Zadbaj o profesjonalny profil na LinkedIn, regularnie zamieszczaj informacje i włączaj się w dyskusje. Dobrym pomysłem jest także obserwowanie ekspertów w danej branży i aktywne włączanie się w grupy tematyczne, gdzie można jednocześnie poszerzać swoją wiedzę i dzielić się tym, co wiemy.

Jednocześnie pamiętaj, że nawet przy stanowiskach, na których marka osobista pracownika nie będzie miała dużego znaczenia, rekruterzy mogą sprawdzić Twoje działania w internecie. Zerknij więc na to, co może znaleźć na Twój temat przyszły pracodawca. Jeśli na profilach w mediach społecznościowych znajdują się informacje lub zdjęcia, których nie chcesz udostępniać rekruterowi, ustaw profil jako prywatny.

Rozmowa kwalifikacyjna – jak wypaść na niej dobrze?

Rozmowa kwalifikacyjna to kolejny krok i warto odpowiednio się do niego przygotować. Pamiętaj o kilku elementach:

  • Przyjdź na czas – nie wypada się spóźnić ani też być przed czasem.
  • Zrób dobre pierwsze wrażenie. Jeśli spotkanie odbywa się stacjonarne, pamiętaj o tym, aby odpowiednio się ubrać. Jeśli umawiacie się na rozmowę online, zwróć uwagę, czy wiesz, jak dołączyć do spotkania na platformie, na której będzie prowadzona rozmowa. Zadbaj o to, aby nikt z domowników Ci nie przeszkadzał oraz upewnij się, czy tło za Tobą jest uporządkowane. Jeśli nie chcesz, aby było ono widoczne, skorzystaj z opcji rozmycia tła, która jest dostępna w większości narzędzi do spotkań online.
  • Sprawdź informacje o firmie, do której aplikujesz. Warto wiedzieć dokładnie, czym firma się zajmuje, jak wygląda jej kultura organizacyjna i sposób pracy. Po pierwsze dlatego, aby wiedzieć, czy jest to praca, która będzie Ci odpowiadała, a po drugie, żeby umieć odpowiedzieć na pytania, które będą tego dotyczyły.
  • Przygotuj się do opowiedzenia o swoich doświadczeniach w taki sposób, aby pokazać jak największe powiązanie ze stanowiskiem, na które aplikujesz.
  • Przygotuj się na pytanie o swoje zainteresowania, który wypisałeś w CV.
  • Zwróć uwagę na odpowiedzi na pytanie dotyczące Twojej motywacji do zmiany pracy i zainteresowania tym stanowiskiem. Pamiętaj przy tym, że nie powinno się mówić źle o poprzednim pracodawcy.
  • Miej pytania do pracodawcy. Warto mieć przygotowane 2–3 pytania, które pokażą, że interesujesz się tą pracą. Przemyśl je dobrze, aby były dopasowane do firmy i pokazywały Twoje zaangażowanie.

Kilka dodatkowych wskazówek znajdziesz w artykule o rozmowie rekrutacyjnej.

Traktuj rekrutację poważnie

Wyróżnienie się na tle innych kandydatów to jedno, drugie to dobre zaprezentowanie się na rozmowie, a kolejne to sposób komunikowania się z przyszłym pracodawcą i nastawienie do procesu rekrutacji.

Warto pamiętać o tym, że każde spotkanie z rekruterem ma znaczenie nie tylko podczas całego procesu rekrutacyjnego, ale też może mieć przełożenie na relacje z nim w przyszłości.

To, że dzisiaj nie otrzymasz pracy, nie znaczy, że nie będziesz próbować swoich sił w tej firmie za jakiś czas lub nie spotkasz tego samego rekrutera w innej firmie po kilku latach. Dlatego też warto zostać dobrze zapamiętanym, odpowiadać na wiadomości, a jeśli zmienia się zdanie i rezygnuje z procesu rekrutacji, trzeba poinformować o tym drugą stronę.

Źródła: