Dlaczego rekruter mnie o to pyta? Tajniki rozmowy rekrutacyjnej w pigułce

13.12.21
clock 7 min.
Marta Kuligowska
Jestem w trakcie poszukiwania pracy, przeglądam różne ogłoszenia, aplikuję na wybrane oferty. Nadchodzi ten wyczekiwany moment, kiedy dostaję telefon z zaproszeniem na rozmowę. I co teraz? Co trzeba zrobić, żeby dobrze wypaść na spotkaniu rekrutacyjnym? Rozłóżmy zatem rozmowę na czynniki pierwsze i sprawdźmy, co kryje się pod – z pozoru – trudnymi pytaniami rekrutera.

1. Jaka jest Pana / Pani motywacja do zmiany (poszukiwania) pracy?

To pytanie pojawia się bardzo często na rozmowach rekrutacyjnych. Jako rekruterzy często słyszymy odpowiedzi typu „brak możliwości rozwoju w obecnej firmie, „brak dopasowania z obecnym przełożonym, „niskie wynagrodzenie” itp. Przed spotkaniem zastanów się, co tak naprawdę jest Twoim motorem do zmiany, czego potrzebujesz od nowego pracodawcy i przełożonego, czego chcesz uniknąć, co sprawiło, że zrodziła Ci się w głowie myśl o zmianie i w jakim obszarze chcesz się dalej rozwijać.

Może okazać się, że przykładowo „brak dopasowania z przełożonym” oznacza, że lubisz pracować z osobą, która będzie regularnie dawała Ci feedback dotyczący pracy, a poprzedni przełożony nie przykładał do tego zbytniej uwagi. Może metody pracy z klientami, jakimi kieruje się przełożony, nie są zgodne z Twoimi wartościami?

Dopasowanie kandydata do danego zespołu pod tym kątem jest bardzo istotne i pozwala na zmniejszenie ryzyka niezadowolenia kandydata po zatrudnieniu. Szczerość wobec siebie i rozmówcy w tym temacie jest szalenie istotna.

2. Dlaczego Pan aplikował / Pani aplikowała na to stanowisko?

Kluczowe pytanie z perspektywy dalszych wydarzeń. Co takiego zwróciło Twoją uwagę podczas czytania ogłoszenia? Czy wysłałeś/-aś aplikację jedynie pod wpływem emocji czy jednak Twoje kompetencje wpisują się w tę rolę? Tutaj również zachęcam do refleksji. Masowe i nieprzemyślane aplikowanie nie zwiększa Twoich szans na zatrudnienie. Jak zatem podejść do tematu? Przed spotkaniem przejrzyj ogłoszenie zawierające opis stanowiska, na które aplikujesz.

Przeanalizuj punkt po punkcie zarówno zakres obowiązków, jak i wymagania pod kątem dotychczasowego doświadczenia – co pokrywa się z tym, co dotychczas robiłeś/-aś, jaką wiedzę, kompetencje i doświadczenie możesz wnieść do firmy, a w jakich obszarach potrzebujesz jeszcze rozwoju.

Jak to wygląda podczas rozmowy? Na pytanie o powód aplikacji, przykładowo na stanowisko specjalisty ds. obsługi klienta, odpowiedź mogłaby brzmieć: „posiadam doświadczenie w kontaktach z klientem, także z tym wymagającym, co ułatwi mi szybsze wdrożenie się do pracy na tym stanowisku” jest zdecydowanie korzystniejszym argumentem niż: „ogłoszenie wydawało mi się ciekawe”. Pamiętaj, że rozmowa rekrutacyjna to szansa na pokazanie, że jesteś odpowiednią osobą na to stanowisko, dlatego warto postawić na konkretne argumenty.

3. Jakie są Pana / Pani mocne strony i obszary do rozwoju?

Przy tym pytaniu zauważam u kandydatów pewien rodzaj podejrzliwości jak gdyby było to jakąś pułapką ze strony rekrutera. Jest to błędne założenie – w rzeczywistości intencją jest sprawdzenie świadomości kandydata na temat własnej osoby oraz szczerości, także w stosunku do siebie. To pytanie mocno skłania do zastanowienia się, w którym miejscu realnie jestem oraz w jakim aspekcie mogę się jeszcze rozwinąć, jakie działania w przyszłości pozwolą mi objąć wymarzone stanowisko.

Jeśli chcesz pracować w takiej branży, jak usługi kurierskie, Twoimi atutami będą następujące cechy:

  • dynamiczne tempo w działaniu,
  • elastyczność do zachodzących często zmian,
  • chęć dalszego rozwoju razem z organizacją,
  • chęć stawania się samodzielnym po kompleksowym wdrożeniu.

Wymienione cechy są mocno uniwersalne, a każdy obszar firmy ma także swoje wyróżniki. Do obsługi klienta czy sprzedaży potrzebne są osoby komunikatywne, które nie zrażają się trudnymi sytuacjami i koncentrują się na kliencie. Z kolei pracownicy magazynu to osoby, które nastawione są na pracę w grupie, które chcą brać udział w procesach będących istotną częścią firmy, mających bezpośredni wpływ na docieranie paczek do klienta. Predyspozycje, kompetencje i umiejętności, które już posiadasz lub które chcesz rozwinąć, to dobry drogowskaz do znalezienia odpowiedniej dla siebie pracy.

4. Czy wprowadzał Pan / wprowadzała Pani jakieś optymalizacje w swoim obszarze lub w firmie?

Słysząc: optymalizacje, kandydaci zazwyczaj wyobrażają sobie ogromne zmiany, które miały tak duże przełożenie, że przebudowało się co najmniej pół firmy. Jednak nawet poprawa drobnych codziennych czynności, dzięki których zaoszczędzimy pół godziny, to już optymalizacja! Warto się tym usprawnieniem podzielić podczas rozmowy rekrutacyjnej. W branży kurierskiej zmiany następują ciągle, bez ich wprowadzania i usprawnień firma nie nadąży za tym, co dzieje się na rynku.

Zatem każda, nawet najdrobniejsza, optymalizacja prowadzi w kierunku sukcesu. Udało Ci się skrócić jakiś proces dzięki automatyzacji, a dzięki temu koszty się zmniejszyły? Dzięki Tobie zmieniono położenie regałów magazynowych, co spowodowało, że proces wysyłki towaru się skrócił? A może wdrożyłeś/-aś jakąś nową aplikację, dzięki której razem z zespołem zyskaliście więcej czasu? Jakiś element procesu wpływał niekorzystnie na jego działanie i z Twojej inicjatywy został poprawiony? Koniecznie o tym opowiedz podczas rozmowy o pracę – warto!

5. Czy ma Pan / Pani jakieś pytania?

Wielu kandydatów na to pytanie odpowiada: „nie”, a jest to idealny czas na to, aby wyjaśnić wszelkie wątpliwości czy dopytać o szczegóły pracy. Zastanowiło Cię, co dokładnie kryje się pod hasłem „prowadzenie projektów” w zakresie obowiązków? A może chcesz się dowiedzieć, ile osób liczy zespół, do którego masz dołączyć? Jeśli cokolwiek budzi u Ciebie wątpliwości lub po prostu chcesz dowiedzieć się więcej, o tym jak wygląda typowy dzień pracy, to nie wahaj się zadać takiego pytania.

Jeśli rozmowa jest dla Ciebie bardzo stresującym przeżyciem, zachęcam do spisania wcześniej pytań odnośnie do treści ogłoszenia o pracę lub innych nurtujących Cię zagadnień – dzięki temu nic Ci nie umknie podczas rozmowy.

Za każdym z postawionych przez rekrutera pytań stoi chęć lepszego poznania kandydata i dzięki tym informacjom, tak jak w słynnej aplikacji randkowej, możliwe jest „zmatchowanie go” z odpowiednim stanowiskiem. Nasz zespół rekrutacji w InPost dąży do tego, aby rozmowa rekrutacyjna była partnerska i pozwalała na przedstawienie wzajemnych oczekiwań, a przede wszystkim by była przyjaznym dla obu stron doświadczeniem. Chcesz się przekonać, jak taka rozmowa wygląda w praktyce? Zachęcam do aplikowania!