Jak sprawdzić przyszłego pracodawcę

04.08.20
clock 5 min.
Joanna Sieradzka
Przed podjęciem decyzji o zmianie pracy, a nawet przed wysłaniem CV, warto zasięgnąć informacji o firmie, do której chcemy aplikować. Można poszukać opinii w sieci, prześwietlić KRS lub popytać znajomych. Co jeszcze możemy zrobić, aby mieć pewność, że chcemy nawiązać współpracę z uczciwą firmą?

Choć nagłówki w mediach grzmią, że przez pandemię koronawirusa rynek pracownika skończył się bezpowrotnie, nie oznacza to jednak, że mamy stracić czujność w procesie poszukiwania nowej pracy. Wręcz przeciwnie – sytuacja wielu firm zmieniła się na gorsze, dlatego weryfikacja potencjalnego pracodawcy leży w naszym interesie.

Sprawdzić kondycję firmy oraz opinie na jej temat możemy na kilka sposobów, oto najprostsze, a zarazem najskuteczniejsze z nich:

1. Sprawdź opinie gdzie tylko się da

Pierwszym i najbardziej oczywistym krokiem jest wpisanie w wyszukiwarce internetowej hasła „nazwa firmy + opinie”. Zazwyczaj już pierwsza strona wyników wyszukiwania dostarczy nam satysfakcjonujących informacji. Popularne serwisy z ogłoszeniami o pracę, serwisy z opiniami i linki do mediów społecznościowych – tutaj można znaleźć najwięcej przydatnych danych.

W zależności od profilu działalności firmy, warto sprawdzić opinie o niej nie tylko na temat tego, jakim jest pracodawcą, ale też np. opinie o produkcie, obsłudze klienta – te informacje pomogą nam zbudować pełny obraz sytuacji.

Jeśli to możliwe, zasięgnijmy języka u znajomych lub nawet znajomych znajomych, jeśli pracują w tej firmie. Trudno o bardziej aktualne dane niż te zebrane od pracowników.

2. Sprawdź KRS oraz Monitor Sądowy i Gospodarczy

Internet może być nieocenionym źródłem wiedzy o sytuacji prawnej firmy. Za pomocą wyszukiwarek KRS możemy bezpłatnie odczytać podstawowe informacje, jak choćby datę założenia firmy, wpisy do PKD, adres rejestrowy i osoby zarządzające przedsiębiorstwem. Idąc tym tropem możemy sprawdzić, z jakimi innymi podmiotami są powiązani właściciele lub członkowie zarządu. Co ważne, można sprawdzić także historię zmian we wpisie do KRS.

Nieocenionym źródłem wiedzy o sytuacji prawnej firmy może być internet.

Dodatkowo w Monitorze Sądowym i Gospodarczym można sprawdzić informacje o postępowaniach upadłościowych firm, a także upadłościach konsumenckich. Dzięki temu możemy dość szybko upewnić się, czy firma, z którą zamierzamy podjąć współpracę, nie jest w tarapatach finansowych i czy w związku z tym możemy liczyć na stabilną i uczciwą współpracę.

3. Sprawdź, jaki mają PR

Poza sprawdzeniem w sieci opinii na temat potencjalnego pracodawcy, warto zagłębić się nieco w publikacje prasowe na jego temat. Tutaj możemy sięgnąć dalej niż na pierwszą stronę wyników wyszukiwarki. Jeśli przedstawiciele firmy występują w mediach w roli ekspertów, dzielą się swoją wiedzą, przeprowadzają analizy lub publikują pod swoim nazwiskiem, możemy być pewni, że firma dba o swój wizerunek i dobrze nim zarządza. Lektura kilku zaledwie tekstów pozwoli nam zorientować się, czy są to wyłącznie publikacje sponsorowane czy może wartościowe materiały eksperckie.

Co jeszcze możemy znaleźć w sieci? Wszelkie doniesienia medialne na temat naszego potencjalnego pracodawcy – zarówno te dobre, jak i te niepochlebne. Dzięki szybkiemu „śledztwu dziennikarskiemu” możemy sprawdzić, czy firma nie była uwikłana w jakieś kłopoty.

4. BIK, BIG i inne – czy płacą swoje długi?

Jeśli opinie lub inne wyniki wyszukiwania budzą wątpliwości co do sytuacji finansowej potencjalnego pracodawcy, można pokusić się o sprawdzenie jego statusu w BIK (Biurze Informacji Kredytowej), gdzie za 24 zł uzyskamy informację o tym, czy firma terminowo reguluje swoje zobowiązania. Można także skorzystać z BIG (Biura Informacji Gospodarczej), gdzie dane o długach przekazują nie tylko banki i firmy pożyczkowe czy leasingowe, lecz sądy i gminy, dostawcy energii, wierzyciele czy inni przedsiębiorcy.

5. Nie zapomnij o podstawach – WWW i Social Media

Wiele o firmie może powiedzieć też jej strona internetowa. Zakładki Kariera coraz częściej zawierają opis kolejnych etapów rekrutacji czy ścieżek awansu. Dział Aktualności czy Biuro prasowe pozwolą nam zapoznać się z ostatnimi wydarzeniami ważnymi dla organizacji (to także niezbędny krok do przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej).

Sprawdź także firmowe kanały social media: LinkedIn, Facebook, Twitter czy Instagram powinny tworzyć spójną komunikację, być regularnie aktualizowane. Możesz zagłębić się w treści komentarzy, potrafią dostarczyć nieco ciekawych informacji o firmie, jej produktach bądź usługach.

6. Pytaj na rozmowie

Po prześwietleniu potencjalnego pracodawcy na pewno nasunęło Ci się kilka pytań. Doskonałą okazją, by je zadać, będzie rozmowa kwalifikacyjna. Często wydaje nam się, że na rozmowie to my musimy odpowiadać na pytania, ale to spotkanie ma na celu przekonanie do siebie obu stron. Jeśli niepokoją Cię powtarzające się w opiniach i komentarzach wątki – porozmawiaj o nich z rekruterem. To, że poświęciłeś czas na wnikliwy research, może zostać bardzo pozytywnie odebrane.

To tylko niektóre z dróg sprawdzenia przyszłego pracodawcy pod kątem prawnym, finansowym czy PR-owym. Oczywiście nie każde składane CV wymaga tak wieloetapowego działania, ale jeśli zmiana pracy wiąże się np. z relokacją, poniesieniem dodatkowych kosztów czy jakąkolwiek odpowiedzialnością finansową lub materialną – warto poświęcić te kilka godzin i mieć pewność, że podejmiemy słuszną decyzję.