Do najczęściej wyjeżdżających należą osoby stosunkowo młode, w wieku od 20 do 30 lat. Większość Polaków, która decyduje się na wyjazd, wybiera opcję pracy sezonowej za granicą, część zostaje na stałe lub regularnie przyjeżdża w konkretne miejsce.
Krajem, który cieszy się największym powodzeniem, są Niemcy. Drugim chętnie wybieranym celem podróży jest Holandia i jak pokazują badania, to właśnie ta destynacja w najbliższych latach ma szansę stać się głównym kierunkiem migracji zarobkowej. Tendencje te można zaobserwować na OLX Praca, gdzie najwięcej ogłoszeń związanych z pracą za granicą dotyczy właśnie tych dwóch krajów, a więc Niemiec i Holandii.
Obawy kandydatów
Niezależnie od destynacji, na którą decydują się kandydaci, dla wielu z nich praca za granicą stanowi wyzwanie i może rodzić wiele pytań i wątpliwości. Przygotowując ogłoszenie o pracę, warto zastanowić się, jakie kwestie mogą budzić niepewność wśród aplikujących. Na podstawie zawartych w ogłoszeniu informacji, można rozwiać obawy potencjalnych kandydatów. Czego chciałyby się dowiedzieć przed wyjazdem osoby zainteresowane pracą za granicą?
1. Wynagrodzenie i umowa
Z pewnością pierwszą kwestią, która może rodzić pytania, to oczywiście wysokość wynagrodzenia. Choć w Polsce trend podawania widełek wynagrodzenia nadal nie jest spopularyzowany, to w przypadku ogłoszeń dotyczących pracy za granicą z pewnością jest to informacja kluczowa. Pozwala odpowiedzieć na ważne pytanie: czy taki wyjazd się opłaca? Warto przy tym temacie dodać, że podawanie stawki w wysokości brutto z pewnością rodzi w kandydacie kolejne pytania: ile dostanę na rękę, co jest odliczane od kwoty brutto? Dlatego warto dopisać informację o wysokości wynagrodzenia netto.
Kandydaci chcą mieć pewność, że ich wyjazd będzie legalny, na podstawie zawartej umowy. Chcą również wiedzieć, jaki rodzaj umowy dotyczy oferowanej pracy.
2. Wsparcie przy formalnościach
Kolejna ważną informacją jest ubezpieczenie – czy jest ono zapewnione, kto pokrywa jego koszt? Z pewnością lęk i obawy budzą również formalności związane z pracą za granicą. Kandydaci mogą obawiać się, czy na pewno poradzą sobie z dokumentami, czy ktoś im pomoże przy formalnościach, np. czy firma wspiera kandydata w wyrobieniu numeru sofi (BSN), uprawniającego pracownika do legalnej pracy w Holandii. Warto uwzględnić w ogłoszeniu informacje dotyczące wsparcia w tym obszarze.
3. Zakwaterowanie
Niezwykle ważne jest podanie informacji o zakwaterowaniu. Kandydaci chcą wiedzieć, czy:
- firma zapewnia nocleg,
- kto pokrywa koszty zakwaterowania,
- jakie są warunki mieszkalne,
- jakie pokoje są dostępne: wieloosobowe czy jednoosobowe,
- jakie jest wyposażenie,
- gdzie jest zlokalizowane zakwaterowanie: czy jest ono blisko czy daleko od miejsca pracy,
- jeśli zakwaterowanie jest daleko od miejsca pracy, to czy firma zapewnia dojazd? Jeśli nie ma zapewnionego transportu, to czy pracodawca pokrywa koszty paliwa lub udziela zwrotów za bilety itp.?
Dla osób zainteresowanych wyjazdem to ważne kwestie, dlatego w treści ogłoszenia warto podać wyczerpujące informacje dotyczące zakwaterowania.
4. Znajomość języka i zakres obowiązków
Kandydaci chcą wiedzieć, czy znajomość języka jest niezbędna do wykonywania pracy oraz czy pracownicy mają opiekę polskiego koordynatora. Z pewnością obawę może też budzić zakres obowiązków, rodzaj wykonywanej pracy i liczba godzin. Dla osoby, która ma zdecydować się na taki wyjazd, jest to niezmiernie ważne, aby mieć gwarancję, że wskazany rodzaj pracy i liczba godzin nie zostanie nagle zmieniona. Niestety wielu z nas słyszało o doniesieniach medialnych, gdzie osoby, które zdecydowały się na zatrudnienie za granicą, zostały oszukane i pracowały w warunkach, które nie zgadzały się z tym, co zostało im wcześniej przedstawione.
W ogłoszeniu warto skoncentrować się na podkreśleniu wiarygodności i profesjonalizmu firmy.
Niestety wiele firm nadal podaje ogólne informacje, które niewiele mówią o jej działalności i oferowanej pracy. Przykładowo zdanie: „Stałe zatrudnienie w firmie o ustabilizowanej pozycji na rynku” nie mówi kandydatowi zbyt wiele, wręcz budzi pytanie, czym ta firma się zajmuje, w jakiej branży działa. Kandydat nie będzie aplikował na ofertę, co do której ma wątpliwości, która nie wzbudza jego zaufania.
Jak przyciągnąć kandydatów?
Chcąc przyciągnąć aplikujących, przy pisaniu ogłoszenia o pracy za granicą uwzględnij poniższe wskazówki.
Unikaj ogólników
Jeżeli szukasz pracowników do różnych prac u jednego pracodawcy, to wymień je i poproś kandydatów o wskazanie w aplikacji, która praca ich najbardziej interesuje. Unikaj w ogłoszeniu ogólników typu: wymagana motywacja i niezawodność w wykonywanej pracy. Tego typu twierdzenia niczego nie wnoszą i niepotrzebnie wydłużają ogłoszenie. Poza tym:
- przedstaw konkretne informacje dotyczące pracodawcy bądź agencji,
- podkreśl mocne strony, lata doświadczenia lub liczbę lat współpracy z zagranicznym pracodawcą, podaj liczbę osób, które skorzystały już z usług agencji,
- opisz krótko, dla jakiego pracodawcy szukasz pracowników, z jakiej jest branży.
Jeśli reprezentujesz agencję, to możesz również zamieścić informację o wpisie w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia, który legalizuje działalność agencji.
Wiele poradników skierowanych do kandydatów rekomenduje przed aplikowaniem do pracy za granicą weryfikację podmiotu organizującego pracę, stąd można od razu zamieścić tę informację w ogłoszeniu.
Podaj kluczowe informacje
Przeglądając oferty pracy za granicą, spotkałam się z ogłoszeniem, w którym w sekcji „Oferujemy” pojawiło się zdanie: „Wysyłamy wyłącznie do pracy z Twoimi kwalifikacjami, bez żadnych brzydkich niespodzianek”. Czy taka fraza buduje profesjonalny wizerunek i budzi wiarygodność? Zamiast pisać o brzydkich niespodziankach, warto jasno w ogłoszeniu określić warunki oferowanej pracy i zawrzeć odpowiedzi na pytania, które zostały wyżej wymienione, które mogą pojawić się ze strony kandydatów. O profesjonalizmie oraz wiarygodności powinno świadczyć samo ogłoszenie i jego forma. Dlatego umieść konkretne informacje dotyczące:
- wynagrodzenia i umowy,
- wsparcia przy formalnościach,
- zakwaterowania,
- znajomości języka,
- zakres obowiązków.
Uwzględnij możliwość kontaktu
Jeśli informacji jest za dużo i obawiasz się, że ogłoszenie stanie się przeładowane i nieczytelne, możesz przykładowo stworzyć plik FAQ na stronie firmy czy agencji i wstawić link w ogłoszeniu, który przekieruje kandydata do strony i pozwoli mu znaleźć niezbędne informacje. Innym sposobem, który również świadczy o profesjonalizmie, jak również wychodzi naprzeciw potrzebom kandydatów, jest zostawienie adresu e-mail do rekrutera na wypadek pytań. Z własnego doświadczenia wiem, że kandydaci pytają o podobne zagadnienia, stąd zawsze przed rekrutacją buduję własną bazę FAQ i przygotowuję odpowiedzi. Jeśli otrzymam pytanie, którego nie przewidziałam, to dodaję je do pliku i poszerzam bazę. Dzięki temu zabiegowi zachowuję płynną komunikację z kandydatami, wychodzę naprzeciw ich potrzebom, ale jednocześnie wykonuję swoją pracę efektywnie.
Dodaj informacje o COVID-19
Warto w ogłoszeniu uwzględnić informacje związane z COVID-19, dotyczące testów na koronawirusa bądź konieczności odbycia kwarantanny na przykład: „Informujemy, że po przyjeździe do Holandii obowiązuje 5 dni kwarantanny, zakończonej testem na COVID-19 – koszty ponosi pracodawca. Na czas kwarantanny pracodawca zapewnia wyżywienie”. Zmieniające się zasady w zakresie walki z pandemią z pewnością mogą budzić dodatkowy stres u kandydata i pytania, stąd warto pamiętać o uwzględnieniu tych informacji w ogłoszeniu.
Pamiętaj – jeśli Twoje ogłoszenie będzie konkretne, będzie dawało kandydatowi jak najlepsze wyobrażenie o pracy i jej warunkach, tym większe masz szanse, że oferta wzbudzi zainteresowanie wybranej grupy docelowej.