Jak rekrutować w kreatywny sposób na przykładzie kampanii mBanku

13.11.19
clock 5 min.
Cezary Kolasa Cezary Kolasa

Na nieszablonowość zdecydował się w 2013 r. mBank, który od tego czasu co roku przygotowuje program Bankowe Talenty, zachęcając w kreatywny sposób młode osoby do aplikowania na ich specjalnie przygotowane staże.

Rozwój rynku pracy oraz mediów społecznościowych doprowadził do momentu, w którym firmy muszą postawić na bardziej interesujące kampanie rekrutacyjne, jeśli chcą pozyskiwać odpowiednich pracowników. Dlatego pracodawcy coraz częściej wybierają nietypowe kampanie, aby ich proces rekrutacyjny był nie tylko skuteczny, lecz także poprawił wizerunek całej organizacji

Na nieszablonowość zdecydował się w 2013 r. mBank, który od tego czasu co roku przygotowuje program Bankowe Talenty, zachęcając w kreatywny sposób młode osoby do aplikowania na ich specjalnie przygotowane staże.

Celem mBanku było dotarcie do najlepszych studentów oraz absolwentów w wybranych miastach Polski, którzy uczestniczyliby w rekrutacji na programy stażowe. Chodziło także o ukazanie pracy w banku w pozytywnym świetle, przedstawiając wizerunek firmy, ich podejście do kandydatów oraz pracowników.

Spójny motyw

Na czym polega pomysłowość tego projektu? Aby wyróżnić się na tle innych firm i zaciekawić kandydatów, twórcy wpadli na pomysł poprowadzenia kampanii rekrutacyjnej, wybierając jeden spójny motyw przewodni. I tak w 2013 r. była nim muzyka, którą połączono z rozwojem kariery – przygotowano ulotki w kształcie płyty CD, wymyślano hasła „Zgraj się z karierą w mBanku”, „Poczuj rytm innowacji i rozkręć się zawodowo”, zapraszano także na spotkania z pracownikami, opowiadającymi o modelu pracy w mBanku, wartościach, którymi kierują się w firmie. Wszystko z motywem muzycznym.

Przez kuchnię do pracy

Dwa lata później akcja odbiła się jeszcze szerszym echem. Tym razem motywem przewodnim, mającym trafić do odpowiedniej grupy docelowej, było… jedzenie. Miało to związek z rosnącą popularnością tematów kulinarnych na świecie.

Studenci pozowali z gadżetami banku przygotowanymi na event i dodawali swoje zdjęcia do mediów społecznościowych z hasztagiem #bankowetalenty. W zamian za to otrzymywali darmowe burgery.

Wybrano linię kreatywną „Zasmakuj kariery w mBanku” – w konwencji kulinarnej utrzymano artykuły promocyjne, zdjęcia, grafiki ukazujące się w informacjach prasowych, wydarzenia oraz całą stronę internetową. Przygotowano specjalne testy, które sprawdzały wartości kandydata z tymi, jakie przyjęto w organizacji.

Aby studenci i absolwenci dobrze zrozumieli główne obszary stażowe, przygotowano specjalną grę, która umożliwiła dopasowanie swoich zainteresowań i umiejętności do odpowiedniego działu. Wszystko było w aranżacji kulinarnej – kandydat w grze miał do wyboru kilka składników, wybrane wrzucał na wirtualną patelnię, tym samym dopasowując się do wybranego stażu. Odpowiedzią było wskazanie przez bank jego mocnych stron, które widniały na talerzu.

Nie zabrakło kampanii bezpośredniej. Z racji tego, że przygotowano oferty stażowe w Warszawie i Łodzi, na uczelniach w obu miastach pojawił się specjalny food truck. Studenci pozowali z gadżetami banku przygotowanymi na event i dodawali swoje zdjęcia do mediów społecznościowych z hasztagiem #bankowetalenty. W zamian za to otrzymywali darmowe burgery.

Ważny wizerunek

Kolejne wydarzenie dało studentom możliwość poznania bliżej pracowników mBanku, z którymi mogli porozmawiać o swojej przyszłości i karierze w firmie. Kandydaci, będący jednocześnie potencjalnymi stażystami, zostali zaproszeni do kulinarnej akcji – przyrządzili z pracownikami różne rodzaje pizz, które potem wspólnie skonsumowali. Mogli spotkać się również ze stażystami z poprzednich edycji. W efekcie dobrą zabawę połączono z nieformalną, ale merytoryczną rozmową.

Końcowym efektem działań rekrutacyjnych oraz całej kampanii Bankowych Talentów w 2015 r. było otrzymanie aż 1500 rzeczowych aplikacji od studentów i absolwentów, co zaowocowało wybraniem najzdolniejszych osób [1]. Poprzez postawienie na kreatywność i angażującą akcję z kulinarnym motywem przewodnim udało się zaciekawić młode osoby i zagłębić ich w temat pracy w bankowości. Na takie akcje rekrutacyjne mBank stawia nadal, ponieważ ich odbiór jest wciąż bardzo pozytywny, a zasięgi imponujące.

W tym roku program wystartował pod hasłem „Trenuj karierę z mBankiem”. Aby sprawdzić się w wybranej ścieżce zawodowej, podobnie, jak w przypadku ulubionej dyscypliny sportowej, warto jest przygotowywać się pod czujnym okiem doświadczonego trenera. Młodzi ludzie coraz bardziej dbają o swoją kondycję fizyczną, odpowiednią dietę oraz przygotowanie. mBank wspiera ich z kolei w tym, aby z podobną uwagą i systematycznością przygotowali się do dobrego startu w karierę zawodową.

— Program Bankowe Talenty osiągnął sukces i możemy go dalej rozwijać. Każdego roku przykładamy dużą wagę do znajomości potencjalnych kandydatów i tego, czym żyją, co ich fascynuje i czego oczekują od firmy. Jednocześnie udało nam się zbudować markę autentycznego, odpowiedzialnego pracodawcy, dzięki czemu przyciągamy naprawdę wiele talentów — mówi Katarzyna Pyszczak, ekspert ds. employer branding w mBank S.A.**

Kampania mBanku pokazuje, jak zmienia się postrzeganie procesu rekrutacji oraz jak ważne jest pojęcie employer brandingu, gdy firma potrzebuje nowych pracowników. Mnogość ofert w mediach społecznościowych sprawia, że kreatywne kampanie rekrutacyjne, które na uwadze mają również poszukiwanie wspólnych wartości i pewnej spójności kandydatów oraz pracowników, są często cenione i godne uwagi.

Przypisy:

[1] https://blog.goldenline.pl/2016/02/22/jak-skusic-studentow-smakiem-kariery-o-kampanii-bankowe-talenty-2015/.