Na początku poszukiwań pracodawca powinien ustalić kogo szuka i dostosować do kandydata rodzaj podejmowanych działań.

Stanowiska niższego szczebla

Poszukiwanie potencjalnych pracowników niższego szczebla wiąże się przeważnie z selekcją z dużej puli chętnych. Wśród osób odpowiadających na takie oferty pracy często znajdują się studenci lub osoby nie posiadające doświadczenia zawodowego.

Najbardziej popularną i skuteczną w tym wypadku formą rekrutacji jest dodawanie ogłoszeń w internecie. Największą bazą współczesnych kandydatów są cieszące się coraz większą popularnością i uznaniem serwisy rekrutacyjne – takie jak OLX Praca – oraz portale społecznościowe.

Pierwszym krokiem w pracy rekrutera, którego zadaniem jest pozyskanie pracowników niższego szczebla jest analiza otrzymanych dokumentów aplikacyjnych. Następny etap polega na zaproszeniu wybranych kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną, która pozwala na bardziej rzetelną ocenę i daje pełniejszy obraz potencjalnego pracownika. Jeśli dana osoba zrobi dobre wrażenie na swoim rozmówcy oraz wykaże się wymaganymi umiejętnościami i predyspozycjami, dostaje swoją szansę.

Stanowiska wyższego szczebla

Sytuacja prezentuje się inaczej w przypadku poszukiwania osób mających objąć bardziej wymagające stanowiska specjalistyczne lub meneadżerskie. Rekrutacja w tym wypadku jest o wiele bardziej skomplikowana i pochłania znacznie więcej czasu oraz energii HR-owców ze względu na konieczność przeczesywania rynku i trudniejszy dostęp do kandydatów.

Pracodawca, który zamierza zatrudnić pracownika wyższego szczebla, zazwyczaj chce dotrzeć do konkretnych kandydatów. Warto podkreślić, że są to osoby czynne zawodowo, które aktualnie nie szukają pracy. W takim przypadku konieczne jest przystąpienie do poszukiwań bezpośrednich, które polegają na ustaleniu obecnego miejsca pracy odpowiadającego nam kandydata, a następnie przedstawienie mu oferty współpracy. Pomocny w wyszukiwaniu i nawiązywaniu kontaktu z właściwymi kandydatami może okazać się m.in. portal LinkedIn, który specjalizuje się w kontaktach zawodowo-biznesowych.

Proponowane warunki powinny być na tyle atrakcyjne, żeby potencjalny pracownik wziął pod uwagę rezygnację z dotychczasowej posady w konkurencyjnej firmie. Pracodawcy często decydują się na skorzystanie z usług firm zewnętrznych, które dzięki swojemu doświadczeniu w rekrutacjach gwarantują profesjonalną pomoc oraz pozwalają zaoszczędzić czas.

Często zdarza się, że pracodawca dostrzeże potencjał w osobie, która zasila już szeregi zespołu pracowniczego i zaproponuje jej awans na wyższe, bardziej odpowiedzialne stanowisko.

Alternatywą dla pozyskiwania pracowników z innych przedsiębiorstw jest rekrutacja wewnętrzna.

Sposób rekrutowania i rodzaj oferowanego stanowiska idą w parze. Przyjęcie odpowiedniej formy pozyskiwania nowych pracowników zwiększa skuteczność prowadzonej rekrutacji oraz ogranicza ryzyko nietrafionych decyzji.

Autorka: Aleksandra Frątczak