Samorozwój to dzisiaj jedna z tych kompetencji, która cieszy się uznaniem pracodawców. Zmieniająca się rzeczywistość i nowe technologie powodują, że przedsiębiorstwa muszą na bieżąco śledzić trendy i dostosowywać do nich swój biznes. W marketingu jest to szczególnie ważne ze względu na dynamizm tej branży, obejmujący swoim zasięgiem wiele różnych obszarów.
Marketingowe drogi i perspektywy
Szeroka dziedzina marketingu nie daje możliwości zawężenia zakresu obowiązków specjalisty jednym-dwoma zdaniami. Specjalista w tej branży to nie tylko osoba dobrze rozumiejąca świat reklamy, czy też posługująca się „lekkim piórem”. W firmach pracownik odpowiedzialny za marketing zazwyczaj pełni funkcję wielozadaniową i swoją działalnością obejmuje szeroki zakres obowiązków.
Taka osoba może być odpowiedzialna za cały wachlarz zadań wiążących się z planowaniem i koordynowaniem działań promocyjnych. Do jego obowiązków będzie należało zarówno przygotowywanie koncepcji materiałów reklamowych, jak i copywriting, dobieranie odpowiednich kanałów komunikacyjnych, mediów, prowadzenie firmowych mediów społecznościowych – w tym wszystkim trzeba będzie znaleźć czas na raportowanie. W organizacjach, które nie stworzyły wcześniej działu marketingu i opierają się na pracy np. jednej osoby + działu graficznego, specjalista może mieć niezwykle napięty grafik.
W agencjach marketingowych zakres obowiązków będzie bardziej zawężony. Firmy specjalizujące się budowaniu odpowiedniej komunikacji swoim klientom, nastawione z jednej strony na PR, a z drugiej na media społecznościowe, mogą zawężać poszukiwania pracowników. Jeden dział może prowadzić social media klientów oraz przeprowadzać kampanie reklamowe, drugi zająć się bardziej wizerunkiem pracodawcy, PR-em, komunikacją w mediach tradycyjnych oraz internetowych. Agencje mogą także posiadać działy strategii oraz sprzedaży, aby pozyskiwać nowych klientów, uczestniczyć w przetargach, przygotowywać oferty sprzedażowe. Wszystkie te działy korelują ze sobą, tworząc jedną, zgraną organizację.
Chcesz pracować w marketingu? Postaw na doszkalanie
Każdy kurs i forma edukacji są dobrą inwestycją w siebie i nigdy nie są straconym czasem. W wielu branżach marketing odgrywa istotną rolę. Dla firm, których działalność uzależniona jest od internetu (np. e-commerce), ważny będzie specjalista od SEO, Google Analytics czy Google Ads. Pogłębianie swojej wiedzy w tym obszarze można rozpocząć od kursów oferowanych przez Google. Znajdziemy tam przekrojowy kurs wyjaśniający podstawy marketingu internetowego, jak i wiele innych, które stanowią jego rozszerzenie i skupiają się na wybranych specjalizacjach.
O znaczeniu kursów i certyfikatów w budowaniu rozwoju osobistego przeczytasz w artykule: Czy certyfikaty i kursy mogą pomóc w znalezieniu pracy?
Dzisiejszy marketing nie obejdzie się również bez social mediów. Warto poświęcić czas na kursy z obsługi największych portali – Facebooka, Linkedina, Instagrama. Wiele szkoleń w tym obszarze znajdziemy na platformie Udemy.com, ale również sam Facebook oferuje wsparcie w tym obszarze w ramach Facebook Blueprint. Można tam znaleźć bezpłatne kursy z zakresu marketingu na Facebooku, Instagramie, w Messengerze i aplikacji WhatsApp.
Kiedy grafik ma pełne ręce roboty – pakiety Adobe oraz Canva
Rozwój mediów społecznościowych to także tworzenie grafik i prezentacji. Warto wiedzieć, jak korzystać z takich narzędzi jak: Canva, Piktochart czy też pakiet Adobe (Photoshop, Ilustrator), aby umieć dokonywać podstawowej edycji lub pracować na otwartych plikach.
Obsługa Canvy przyda się również w tworzeniu prezentacji, które są potrzebne na spotkania o charakterze brainstormingowym, jak również do tworzenia raportów, czy też prezentacji na spotkania z klientami. Ta z pozoru prosta umiejętność jest niezwykle ważna w marketingu.
To istotna kwestia szczególnie wtedy, gdy firma nie posiada własnego działu graficznego lub pracownik musi w ekspresowym tempie poprawić lub zmienić np. treść w infografice. Canva będzie również świetnym narzędziem, aby odpowiednio skadrować zdjęcia pod dany format (np. post na Facebook lub Twitter, relację na Instagram).
Świat kosztów, raportowania i długich tabelek – Excel
W świecie reklamy i promocji oprócz umiejętności z zakresu marketingu internetowego liczą się również inne kompetencje. Do jednej z nich można zaliczyć korzystanie z Excela. Dlaczego to takie ważne? Marketing to również kosztorysy, raporty, budżety i rozliczenia. Nie we wszystkich firmach jest on potrzebny od pierwszego dnia pracy, ale jeśli kandydat nie ma żadnego doświadczenia w pracy z Excelem, warto poznać podstawy. Na późniejszym etapie znajomość tego narzędzia może być niezbędna w pracy marketingowca.
W internecie znajdziemy wiele kursów z tego obszaru. Szczególnie polecam skorzystać z poradników dostępnych na Youtube. Jednym z ciekawszych,poświęconych tej tematyce tutoriali jest kanał Piotra Majchera. Stanowi on kopalnię wiedzy, przykładów i zadań, które w prosty i przejrzysty sposób pokazują, jak wykorzystywać potencjał Excela.
Języki obce kluczem do rozwoju zawodowego
Pamiętajmy również, że firmy są dzisiaj otwarte na budowanie zespołów rozproszonych, na współpracę międzynarodową i nierzadko może pojawić się konieczność pracy w języku angielskim – część osób uważa również, że za kilkanaście lat w wielu częściach świata angielski nie będzie traktowany jako język obcy. Mnóstwo publikacji, materiałów, inspiracji ze świata marketingu dostępnych jest właśnie w tym języku. Międzynarodowe firmy z oddziałami w wielu krajach? Język angielski to podstawa!
W internecie znajdziemy wiele platform pozwalających na naukę angielskiego w sposób zdalny, co więcej, można uczyć się bezpośrednio od osób, dla których jest to rodzimy język. Rosnące znaczenie notują aplikacje na smartfony – wśród nich Babbel, Dualingo, Busuu czy Memrise. Samorozwój to najlepsza inwestycja w siebie. Warto, jednak skoncentrować się na tych obszarach, które są związane z aktualnym celem bądź pracą. Praktyka bowiem połączona z wiedzą to najlepsza kombinacja.