Jak zaaklimatyzować się w nowej pracy?
Nie stresuj się
Praktycznie nie ma osoby, która nie denerwowałaby się na myśl o nowej pracy. Dlatego postaraj się dobrze wyspać i nie myśleć o dniu następnym przed snem. Przygotuj sobie wcześniej jedzenie i ubranie. Nastaw budzić o kilka minut wcześniej – daj sobie czas na spokojny spacer do pracy. Jeśli wpadniesz w biegu i do tego spóźniony, nie dość, że zrobisz złe pierwsze wrażenie, to będziesz bardzo zdenerwowany.
W trakcie dnia, w sytuacjach stresowych, jeśli masz możliwość, wyjdź się przewietrzyć, głęboko pooddychaj i pomyśl, że to praca Twoich marzeń a Ty masz najlepsze kompetencje do jej wykonywania. Co więcej, nowy pracownik w zespole, to także stres dla reszty zespołu.
Pozytywne nastawienie
Nie układaj czarnych scenariuszu, ponieważ nie jesteś w stanie przewidzieć, co się stanie. Zatem szkoda czasu na zastanawianie się, czy wzbudzisz szacunek kolegów, będziesz dobrze się dogadywał z przełożonym, a atmosfera będzie dobra. Trudne początki w nowej pracy są normą, zatem nastaw się, że nie będzie łatwo, ale dasz radę, ponieważ masz doświadczenie i kompetencje niezbędne do tej pracy. Z pozytywnym podejściem i uśmiechem na twarzy na pewno będzie Ci lżej. Pamiętaj, że mało kto lubi pesymistów.
Daj sobie czas
Nikt nie oczekuje od świeżego pracownika, że od pierwszego dnia w nowej pracy będzie robił wszystko perfekcyjnie. Dlatego daj sobie trochę czasu na zapoznanie się z miejscem pracy i obowiązkami. Spokojnie sprawdź, gdzie jest kuchnia, toalety, dowiedź się, jakie rzeczy są ogólnodostępne, ponieważ w każdej firmie jest inaczej. I tak pierwszy dzień pracy zwykle upływa na szkoleniu BHP, podpisywaniu dokumentów i zaznajamianiem się z narzędziami niezbędnymi w codziennej pracy oraz procedurami. Od razu zgłaszaj, jeśli nie masz dostępu do potrzebnych programów i folderów. W innym przypadku, zamiast uczyć się nowych zadań, będziesz siedzieć bezczynnie.
W korporacjach zwykle wdrożeniem w życie firmowe nowego pracownika zajmuje się wyznaczona osoba. Może to być ktoś z Twojego działu albo z kadr. Ona powinna wyjawić przed Tobą wszystkie zasady i zwyczaje obowiązujące w zakładzie pracy. Pamiętaj, adaptacja w nowym środowisku może potrwać nawet kilka tygodni, to dlatego na początku podpisujemy umowę na czas próbny. Jest on niezbędny do tego, aby pracownik i pracodawca przekonali się, że dobrze im będzie się razem współpracować.
Zadbaj o dobre wrażenie
Pierwsze wrażenie robi się przez kilka sekund. Dlatego, zanim wejdziesz do firmy, weź głęboki oddech, sprawdź w lusterku, jak wyglądasz – być może musisz uczesać roztargane przez wiatr włosy, popraw ubranie, wyprostuj sylwetkę i otwórz drzwi. Przedstaw się w recepcji i poczekaj, aż przełożony przyjdzie po Ciebie.
Schludny wygląd, ubranie zgodne z dress codem firmy, uśmiech i pozytywne nastawienie to dobra recepta na to, jak odnaleźć się w nowej pracy. Bądź zainteresowany obowiązkami i tym jak funkcjonuje firma. Skup się na pracy, ale też nie stroń od rozmów ze współpracownikami, wspólnych wyjść na lunch albo na kawę. Daj się poznać jako cennego pracownika i dobrego, wesołego kolegę.
W niektórych firmach panuje zwyczaj tzw. wkupnego. Co oznacza, że na drugi dzień nowy pracownik przynosi słodki drobny poczęstunek dla kolegów z działu, albo z pokoju. Nawet jak w nowej pracy nie ma takiej tradycji, to nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przyniósł paczkę ciastek do kawy. Na pewno będzie to mile odebrane.
Poznaj współpracowników
Każdy lubi wiedzieć z kim pracuje. Dlatego na samym początku po przywitaniu się powiedź kilka słów o sobie. Pamiętaj, że nie musisz się dzielić już na początku szczegółowymi informacjami o swojej rodzinie, poglądach i ulubionych rzeczach. Wystarczy, że powiesz, na czym się znasz, co robiłeś w poprzedniej pracy i czym się interesujesz prywatnie. W ten sposób dasz innym temat do rozmowy z Tobą. Podczas przerw staraj się zagadać do współpracowników, wyjdź z nimi na kawę albo na spacer po pracy. Na początku każdemu trudno jest zdobyć zaufanie ludzi, którzy pracują ze sobą od dawna. Pamiętaj jednak, aby Twoje pytania nie były w stylu plotkarskim, np. Na kogo uważać? Kogo szef lubi najbardziej? Plotkarzy nikt nie lubi, więc nie daj sobie przykleić takie łatki już od początku.
Zadawaj pytania
Nie bój się zadawać pytań, jeśli coś jest dla Ciebie niejasne. Lepiej jest się zapytać, niż zrobić coś źle. Tylko pamiętaj, że inni również mają obowiązki, zatem cierpliwie poczekaj na odpowiedź.
Bądź pracowity
Każdy pracodawca docenia pracowitość i dokładność. Z tego powodu już od pierwszego dnia w nowej pracy staraj się wykonywać sumiennie powierzone Ci obowiązki. Odpowiadaj systematycznie na emaile i nie zostawiaj niedokończonych spraw na inny dzień. Oczywiście, o ile to możliwe. Przy tym nie bądź nadgorliwy.
Nawet jeśli miałeś już do czynienia z podobnymi programami albo narzędziami w poprzedniej pracy, to nie staraj się rywalizować z innymi i pokazywać, że Ty już dawno wszystko skończyłeś. Nikt nie lubi przemądrzałych i wywyższających się ludzi. Lepszym wyjściem będzie poproszenie o sprawdzenie wykonania zadania przez współpracownika. Ucz się od doświadczonych pracowników, ludzie lubią, jak docenia się ich pracę i pyta o zdanie. Bądź gotowy na nowe obowiązki i otwarty na naukę. Jeszcze będziesz miał czas na wykazanie się i udowodnienie swojej wartości.
Znajdź czas na odpoczynek
W każdej pracy jest czas na lunch albo przerwa na kawę. Ty też powinieneś z tego skorzystać już od pierwszego dnia. Jedzenie przy biurku jest niehigieniczne, dlatego zjedź posiłek razem z innymi np. w stołówce zakładowej. Jest to dobra okazja do poznania ludzi z innych działów i dowiedzenie się czym się zajmują.
Rozmowy przy ekspresie do kawy to w wielu firmach niepisany zwyczaj. Dlatego i Ty nie siedź ciągle przy biurku, tylko spróbuj się rozluźnić i napić się ciepłego napoju. Pamiętaj też, że oczy również potrzebują chwili wytchnienia od monitora.
W niektórych firmach pracownicy mają do dyspozycji np. piłkarzyki albo bilard – aby choć na chwilę oderwać się od pracy i zająć umysł czymś inny. Jeśli Twoi współpracownicy idą się zrelaksować przy grze – Ty też skorzystaj z okazji i zrób sobie małą przerwę. Tylko pamiętaj, że jesteś w pracy, więc nie przesadzaj z przerwami.
Już wiesz, jak odnaleźć się w nowej pracy
Nie ma gotowej recepty na to, jak odnaleźć się w nowej pracy. Każda sytuacja jest inna. Jednak można wysnuć pewne zachowania, które sprawiają, że znacznie łatwiej jest się zaaklimatyzować w firmie. Po pierwsze wysypiaj się, wcześniej przygotuj sobie ubrania i jedzenie, a unikniesz spóźnienia. Po drugie daj sobie czas na zapoznanie się z nowymi obowiązkami, procedurami i zasadami, jakie panują w firmie. Po trzecie daj siebie poznać i spokój poznać innych. Po czwarte pytaj, jak czegoś nie rozumiesz i korzystaj z doświadczenia innych. Po piąte bądź pracowity i sumienny, ale też nie siedź 8 godz. przed komputerem – znajdź czas na kawę i chwile rozmowy w kuchni.