Jak doceniać i nagradzać pracowników?

26.08.22
clock 7 min.
Patrycja Polaczuk-Rutkowska
Prezenty tylko na święta i od święta? Niekoniecznie. Badanie firmy Globoforce pokazało, że zaangażowanie pracowników otrzymujących cyklicznie drobniejsze nagrody jest aż ośmiokrotnie większe niż tych, którzy mogą spodziewać się podwyżki, premii, benefitów pracowniczych tylko raz w roku.

Czy organizacje starają się lepiej zrozumieć potrzeby pracowników, kiedy decydują się na nagradzanie zatrudnionych? Czy obdarowywanie zespołów nie jest zbytnią przesadą?

Odpowiedź na pierwsze pytanie brzmi: niestety zbyt rzadko, a na drugie: z pewnością nie – zwłaszcza, jeśli są ku temu konkretne przesłanki, takie jak wdrożenie przez zatrudnionych innowacyjnego pomysłu czy zwiększenie efektywności jakiegoś procesu.

Ludzie to trzon firmy

Niestety nie tylko kwestia rozeznania w potrzebach jest tutaj kluczowa. W firmach pomija się często aspekt elastycznych form nagradzania pracowników i wszystkich osób współpracujących z firmą, bez względu na formę ich zatrudnienia. Wciąż spotyka się sytuacje, kiedy wszelkie prezenty lub bonusy przysługują tylko osobom, które mają umowę o pracę. Pozostali, zatrudnieni na innych zasadach bądź współpracujący z firmą, są pomijani w wyróżnianiu, choć wykonywana przez nich praca wnosi porównywalną wartość do organizacji.

Jak napisał Piotr Bucki w artykule „Docenianie i wzmacnianie – jak kształtować odpowiednie zachowania w biznesie”, docenianie pracowników (również za pośrednictwem prezentów) nie ma nic wspólnego z ich rozpieszczaniem. Co więcej, Twoi pracownicy nie domyślą się, że dostrzegasz ich zasługi, a chwalenie kogoś za dobrze wykonane zadanie (należące de facto do jego obowiązków) nie jest wcale kiepskim pomysłem. Firma to ekosystem, a ludzie stanowią jego podstawowy trzon. Pracownicy potrzebują nagradzania, doceniania, pochwał i przekonania, że ich wkład w rozwój organizacji jest potrzebny.

Jak nagradzać pracowników?

Przede wszystkim częściej i w sposób przemyślany – zarówno pod kątem osób obdarowywanych, jak i np. przeznaczonego na to firmowego budżetu.

Prezenty wręczane bez tradycyjnej okazji, czyli świąt lub jubileuszu, mogą być np. wyrazem wdzięczności za zaangażowanie pracowników w konkretny projekt. Organizacja przez nagradzanie pracowników wysyła jasny sygnał, że dostrzega i docenia oddanie oraz pracę zespołów na bieżąco. To działa motywująco i wzmacnia zaangażowanie zatrudnionych osób.

5 zasad nagradzania pracowników:

  • Nagradzaj pracowników lub zespoły, które wnoszą do organizacji wartość, bo dzięki ich pracy, firma uzyskuje coraz lepsze wyniki.
  • Dopasuj wręczane bonusy do potrzeb i preferencji nagradzanych pracowników. W ten sposób pokazujesz, że gest został przemyślany, a Tobie jako pracodawcy zależy na zadowoleniu wyróżnionych osób.
  • Pamiętaj o podziękowaniu. Sam prezent to nie wszystko – ważne, by był tylko środkiem do celu, którym jest tutaj wyrażenie wdzięczności za dotychczasową pracę, doskonałe wyniki lub zrealizowany z sukcesem projekt. Nawet najlepszy bonus bez pozytywnego, bezpośredniego feedbacku nie będzie miał znaczenia dla pracownika.
  • Dostosuj wartość upominków do aktualnych możliwości firmowego budżetu.
  • Pokazuj zasługi pracowników wewnątrz firmy – to doskonały moment na komunikowanie w środku organizacji sukcesów jej pracowników, pokazanie innym, że firma docenia inicjatywę oraz zaangażowanie.

Opakowanie ma znaczenie

Wyobraźmy sobie dwie sytuacje:

Pierwsza. Pracownicy wyróżnionego zespołu zostają wezwani do działu HR, gdzie czekają na nich torebki prezentowe z logo firmy. Zapakowane upominki leżą na jednym z wolnych biurek, a pracownicy słyszą, że to dla nich i mogą wybrać dowolny pakunek, bo i tak wszystkie są takie same. Pytania „Za co to?” i „O co właściwie chodzi…?” pozostają bez odpowiedzi, bo dział HR dostał zadanie przygotowania i przekazania upominków, ale o właściwą komunikację nikt już nie zadbał. Pozostaje niedosyt i lekkie zdziwienie. Co więcej, prawdopodobnie pracownicy szybko zapomną o całej sytuacji. Tym bardziej, że to nie ich pierwsze firmowe notesy w tym roku.

Druga. Pracownicy zostają zaproszeni do działu HR, gdzie czeka już dyrektor ds. personalnych oraz ich bezpośredni przełożony. Obaj menedżerowie dziękują zespołowi za dotychczasową pracę, a następnie wręczają każdemu drobny, spersonalizowany upominek. Potem przychodzi czas na wspólne zdjęcie, które zostanie opublikowane w firmowym intranecie z informacją o zrealizowanym przez nagrodzony zespół projekcie.

W nagradzaniu pracowników nie chodzi wyłącznie o aspekt materialny. Ważną, jeśli nie najważniejszą, częścią całego procesu jest to, w jaki sposób upominki są przekazywane. Feedback, słowa podziękowania oraz gratulacje na forum firmy mają tutaj tak naprawdę decydujące znacznie.

Wybierz coś spersonalizowanego

Jeśli chodzi o wybór firmowych nagród, często problemem jest brak ich zróżnicowania. Tomasz z działu IT nie jest zadowolony z nowej myszki i podświetlanej klawiatury, bo już takie ma? Trudno. Pani Ewa z działu podatkowego była zadowolona (a raczej jej syn).

Współpracowałam kiedyś z firmą, która nagradzała swoich pracowników produktami, które po prostu się nie sprzedawały. Jeśli jednak nie były zachęcające dla klientów firmy, to z jakiej przyczyny miałyby się spodobać pracownikom? Tego do dziś nie rozumiem. Działo się tak, ponieważ nikt nie dbał o to, co może się przydać zatrudnionym, a zalegający w magazynie towaru trzeba było się w jakiś sposób pozbyć.

Prezenty można personalizować nie tylko przez pryzmat znajomości cech charakteru czy zainteresowań danego pracownika, ale również jego funkcji w pracy oraz codziennych zadań. I to nie muszą być prezenty fizyczne. Obecnie w czołówce pracowniczych zainteresowań leży rozwój, tak więc formą nagradzania pracowników może być interesujący kurs, szkolenie lub dofinansowanie do wybranej formy edukacji. Pakiet składający się z firmowego kalendarza, długopisu i breloku do kluczy nikogo tak naprawdę nie cieszy. Może być dodatkiem, ale nie podziękowaniem za dobrze wykonaną pracę.

Zaskocz swoich pracowników

Prezenty mogą być wręczane z różnych powodów. Począwszy od narodzin dziecka pracownika, po moment rozstania się członka zespołu z firmą. I chciałabym podkreślić to raz jeszcze – nie chodzi o drogie i wyszukane prezenty, nie trzeba przez rok myśleć o tym, co kupić pracownikom na święta. Wydaje się, że o wiele ważniejsze są szczera intencja oraz dostosowanie upominku do preferencji konkretnych osób.

Jeśli trwa akurat sezon urlopowy, pracownicy wybierający się na zasłużone wakacje mogą otrzymać od firmy np. butelkę filtrującą, ręcznik szybkoschnący czy plażową piłkę. Wyrazem troski o pracowników były zestawy welcome pack z okazji powrotu do biur po zniesionym lockdownie, zawierające m.in. rozgrzewające herbaty, kolorowe maseczki, zdrowe przekąski czy produkty wzmacniające odporność. O takich prezentach dowiadywałam się od zadowolonych znajomych, którzy publikowali zdjęcia paczek na portalach społecznościowych, wzmacniając tym samym pozytywny wizerunek swoich pracodawców.

System nagradzania pracowników

I na koniec:

  • pytaj pracowników o zdanie,
  • porównuj swój system zachęt i nagradzania pracowników z systemami oferowanymi przez konkurencyjne firmy,
  • eksperymentuj, stosuj różne formy gratyfikacji i pytaj o opinię – warto wiedzieć, czy firmowe pieniądze zostały wydane dobrze,
  • słuchaj pracowników, dbaj o kreatywność, troszcz się o efektywną komunikację oraz kulturę feedbacku – to najlepszy sposób na zadowolenie i satysfakcję pracowników.

Spersonalizowany i szybko reagujący system nagradzania pracowników pomaga zwiększyć motywację oraz zaangażowanie pracowników, również tych, którzy wcześniej rzadko przejawiali inicjatywę.

Źródło:
https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/employee-experience/nowe-metody-nagradzania-pracownikow.html