Oferta pracy jest pewną wizytówką i wyjściem firmy na zewnątrz. Kandydaci mogą dowiedzieć się szczegółowych informacji już podczas czytania treści. Aby ogłoszenie spełniało swoją funkcję, powinno dawać kandydatowi pełen obraz dotyczący specyfiki pracy na danym stanowisku.
W tym celu ważne są następujące elementy:
- nazwa, czyli tytuł ogłoszenia (przykładowo, w serwisie OLX w tym polu dostępnych jest 70 znaków) – tytuł powinien przyciągać uwagę, zachęcać do zapoznania się z treścią i być zrozumiały dla odbiorców, lepiej jest nie pisać całej nazwy dużymi literami;
- krótki opis firmy, który pozwoli zidentyfikować, czym zajmuje się dana organizacja oraz na jakim rynku działa;
- nazwa stanowiska;
- opis stanowiska pracy i wyszczególnienie najważniejszych zadań, celów;
- wymagania wobec kandydata;
- informacja o procesie rekrutacyjnym;
- call to action, czyli zachęcenie do aplikowania i informacja, jak to zrobić.
Opis stanowiska pracy
Aby kandydat rozumiał specyfikę pracy, o którą się ubiega, powinna nakierować go na to już nazwa stanowiska. Czasami w firmach korzysta się z wewnętrznych nazw lub skrótów, które poza organizacją są dla kandydatów zupełnie niejasne. To powoduje, że widząc taką nazwę stanowiska, nie jest się nawet zainteresowanym dalszym zapoznaniem się z ogłoszeniem.
Ważne jest, aby nazwa stanowiska pozwalała na wstępne zidentyfikowanie, na czym będzie polegała dana praca.
W ślad za nazwą, powinien iść opis stanowiska pracy i tutaj zazwyczaj pojawia się najwięcej problemów. Czasami rekruter nie otrzyma od menedżera wystarczającej ilości informacji dotyczących zadań, aby precyzyjnie opisać je w ogłoszeniu o pracę.
Innym razem problemem może być brak postawienia się w sytuacji kandydata. Gdy jesteśmy wewnątrz danej organizacji, wydaje się nam oczywiste, co osoba na danym stanowisku będzie robiła i nie zastanawiamy się, czy dla osoby postronnej ten opis jest wystarczająco jasny. Konsekwencją jest sytuacja, w której kandydat nie wie, na czym ma polegać jego przyszła praca. Może to skutecznie zniechęcić go do aplikowania lub spowodować, że otrzymamy CV od niewłaściwych kandydatów.
To, że my wiemy, na czym ta praca ma polegać, nie oznacza, że musi to rozumieć kandydat.
Zadbajmy o to, aby charakterystyka stanowiska zawierała wszystkie kluczowe informacje dotyczące obowiązków, które zajmują najwięcej czasu. Ponadto istotne jest, aby zamieścić także zapisy o zadaniach czy celach, które są ponadstandardowe i będą wymagały posiadania określonych umiejętności lub mogłyby być ciekawym wyzwaniem dla kandydata.
Przygotowując opis stanowiska pracy, powinniśmy także zadbać o to, aby poszczególne punkty były możliwie ciekawe i unikatowe. Przeklejanie gotowych formułek innych firm nie przyniesie nam pozytywnych efektów. Kandydat widząc po raz kolejny te same lub podobne treści, straci zainteresowanie daną ofertą.
Ważne jest, aby pamiętać o dopasowaniu formy przekazu i komunikacji do naszego odbiorcy. Inaczej będziemy pisać do osób z pokolenia Z, inaczej do starszych kandydatów. Język będzie różnił się także w zależności od branży. Czasami, aby wyróżnić się na tle innych ogłoszeń, szukając kogoś z doświadczeniem w danej branży, warto pokusić się także na użycie określeń, które są charakterystyczne właśnie dla tej grupy. Co prawda dla kandydatów spoza branży będą one niezrozumiałe, ale jeśli poszukujemy osób z doświadczeniem, możemy zawęzić grono, używając dopasowanego języka.
Dlaczego warto zadbać o opis stanowiska pracy?
Zawarcie w ogłoszeniu dokładnego opisu stanowiska przynosi liczne korzyści. Kandydatowi pozwala na oszczędność czasu i aplikowanie tylko na ofertę, która go faktycznie interesuje. Z kolei firmie pozwala na otrzymanie bardziej dopasowanych aplikacji i mniej rozczarowań kandydatów związanych z tym, na czym faktycznie polega praca. W konsekwencji powoduje to usprawnienie przebiegu procesu rekrutacji i buduje pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy.
Opis stanowiska pracy w ogłoszeniu – najczęstsze błędy
Analizując ogłoszenia o pracę na stanowiska w różnych branżach, widocznych jest kilka grup błędów, które najczęściej się powtarzają:
- Ogólnikowe wypisanie zadań bez nakreślenia szerszej perspektywy – jeśli kandydat nie wie, na czym poleca praca w danej firmie i dziale, będzie mu ciężko zrozumieć np. na czym polega „nawiązywanie kontaktów z klientami”, czy „reprezentowanie firmy”. Dlatego też zadania powinny doprecyzowane w ogłoszeniu, żeby nakreślić szerszą perspektywę.
- Zbyt dużo zadań i odpowiedzialności – czasami obawiając się pominięcia jakichś aspektów pracy na danym stanowisku, wpadamy w pułapkę wypisywania wszystkiego, co tylko przyjdzie nam do głowy. W konsekwencji opis stanowiska zawiera kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt punktów dotyczących każdej czynności. Jest to jest bezcelowe i niepotrzebnie odwraca uwagę od tego, co faktycznie jest potrzebne.
- Przepisanie zadań z ogłoszenia konkurencji – mimo że nie dotyczą one specyfiki pracy w naszej firmie. Warto analizować ogłoszenia o pracę innych organizacji, ale zdecydowanie bardziej pod kątem tego, jak się wyróżnić, niż kopiować gotowych rozwiązań.
- Zbyt powierzchowne potraktowanie zadań na danym stanowisku i wypisanie jedynie kilku podstawowych punktów.
- Chęć ukrycia pewnych zadań lub podkoloryzowania rzeczywistości – aby zachęcić kandydatów do aplikowania. Powoduje to liczne nieporozumienia na etapie spotkań rekrutacyjnych i w konsekwencji i tak większość niedopasowanych kandydatów zrezygnuje lub sami podejmiemy decyzję o tym, aby ich nie zatrudniać.
Jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę i przyciągnąć odpowiednich kandydatów? Dobry opis stanowiska to początek.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w procesie rekrutacyjnym? Sprawdź w artykule: 10 błędów, które popełniają rekruterzy.